مدیران خودروعصر اعتبار

وجود بیش از ۱۲۰ هزار قنات در کشور

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی از وجود بیش از ۱۲۰ هزار قنات در کشور خبر داد.

وجود بیش از ۱۲۰ هزار قنات در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا ، دکتر طالبیان در حاشیه چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در رابطه با بحث ساماندهی قلعه فلک‌الافلاک اظهار کرد: این موضوع از دستورات مقام معظم رهبری بوده که حتما باید اجرایی شود و هم اکنون ارتش و سپاه در حال جابجایی از حریم آن هستند و بودجه نیز تأمین شده است اما در رابطه با جابجایی و فضاهایی که ایجاد خواهد شد  مسئولین استان پیگیر موضوع هستند.

    وی ادامه داد: این فضا ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به موزه است چراکه آثار بسیار مهم و ارزشمندی از پیش از تاریخ تا به امروز در استان وجود دارد که به لحاظ تاریخی و باستانی مهم هستند و هر کدام می‌توانند موزه مربوط به خود را داشته باشند.

    طالبیان در رابطه با ثبت پل‌های تاریخی استان گفت: پل‌های لرستان نشان از عظمت و استواری استان و مهندسی بسیار پیشرفته دوره‌های گذشته دارد و به لحاظ تکنولوژی و خلاقیت از یک کار خارق‌العاده‌ای برخوردار است.

    معاون میراث فرهنگی کشور افزود: هم اکنون مستندنگاری آنها انجام و پایگاه پل‌های تاریخی مجددا تقویت شده است که ساز و کار جدیدی دارد و کار آن ادامه خواهد داشت. در کنار ساماندهی پل‌های استان، مسیرهای گردشگری و تابلوهای راهنما نیز مشخص می‌شود؛ این پل‎ها در فهرست موقت میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

    وی در رابطه با ثبت راه صنعتی مسیر راه‌آهن قدیمی کشور گفت: بخشی از این راه از لرستان می‌گذرد و به عنوان یک منظر فرهنگی در حال انجام است.

    طالبیان از ارسال 32 هزار اثر تاریخی برای ثبت به سازمان خبر داد و افزود: طی این سه سال اخیر فعالیت‌های زیادی انجام شده است و جلسات زیادی داشته‌ایم و آثاری به کمیته ثبت و حریم می‌آیند.

    معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به فهرست ناملموس اظهار کرد: هم اکنون این فهرست را باز کرده‌ایم و نیز فهرستی از آثار دوران انقلاب و دفاع مقدس تهیه شده که 21 اثر در آن قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه آثار زیادی برای شناسایی در کشور داریم، ادامه داد: هم اکنون تنها 5، 6 درصد آنها شناسایی شده و سال‌ها طول می‌کشد که تمامی آن بررسی شوند. مسئولین در این زمینه باید همکاری بیشتری داشته باشند.

    طالبیان از ثبت 21 اثر طبیعی– تاریخی و 11 اثر ناملموس در فهرست جهانی خبر داد و گفت: در حوزه ثبت جهانی میراث، کار ما خیلی سخت‌تر و پیچیده است و البته هر کدام از این آثار خیلی بزرگ هستند. به عنوان مثال 11 قنات مهم به ثبت رسیده‌اند که تنها یک مورد آنها 83 کیلومتر است.

    معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه بیش از 120 هزار قنات در کشور شناسایی شده که 37 هزار مورد از آنها زنده هستند، افزود: اولین پرونده ثبت اثر طبیعی ما دشت لوت بوده که بین سه استان قرار دارد و یک پهنه وسیع را دربرمی‌گیرد.

    وی با بیان اینکه اعتبارات سازمان برای احیای آثار فوق‌العاده کم است، افزود: مردم بهترین مشارکین هستند و در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند. سایر دستگاه‌ها در فعالیت‌های خود باید حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را در اولویت قرار دهند و در برنامه‌ریزی توسعه استان این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

    طالبیان از اختصاص ده درصد اعتبار سازمان برای موضوعات اضطراری خبر داد و گفت: در جاهایی که احتمالا آسیب وجود دارد روند پیشگیری را در پیش گرفته‌ایم و اقداماتی در این راستا انجام می‌شود.

    معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به جنگل‌های زاگرس و کوچ عشایر لرستان گفت: جنگل‌های زاگرس پتانسیل ثبت به عنوان اثر ملی را دارند و پرونده کوچ عشایر نیز به عنوان اثر ناملموس باید تشکیل شود تا برای این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی