مدیران خودروعصر اعتبار

عضو انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد:

انتقاد از حضور غیرحرفه‌ای‌ها در صنعت ساختمان

عصر ساختمان- عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بی‌توجهی نسبت به زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی نامطلوب در مورد شیوه مصرف انرژی در کنار عقب ماندن از فناوری‌های نو به دلایل متعدد اقتصادی و ورود افراد غیرحرفه ای در میدان ساخت و سازها از جمله علل بالا بودن میزان مصرف و از آن جدی‌تر هدر رفت انرژی در کشور است.

انتقاد از حضور غیرحرفه‌ای‌ها در صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  فرزاد کیاست اظهار کرد: بحث انرژی مانند سایر حوزه های اقتصادی از نبود استراتژی مشخص و اصولی رنج می برد. امروز، پایان پذیر بودن سوخت‌های فسیلی، کشورهای مختلف را به سمت بهره گیری از راه های جدید تولید انرژی سوق داده و توانسته اند قدم‌های مهمی در همین رابطه بردارند اما در ایران همچنان این موضوع جدی گرفته نمی شود. 

    این عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در بحث انرژی هم مانند موضوع آب به بحران برسیم و آنگاه درپی یافتن راهکار باشیم. می بینیم که در دقیقه 90 پیدا کردن راه حل به هیچ وجه کار آسانی نیست.

    به گفته وی، در همه کشورها اصول صرفه جویی و استفاده بهینه از انرژی در کنار ساخت تجهیزات با مصرف کمتر انرژی و در نهایت بهره گیری از انرژی های نو در دستور کار قرار گرفته است.

    کیاست در ادامه به ساختمان‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بردارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیله یکپارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سیستم‌ها، ساختار، سرویس‌ها و مدیریت و رابطه میان آنها است.   

    این عضو انجمن بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: ساختمان‌های ایران دوستدار انرژی و محیط زیست نیستند. این ساختمان‌ها به گونه ای ساخته شده اند که سرما و گرمایی که با هزینه های گزاف تامین می شود را حفظ نمی کنند و به واسطه عایق نبودن پوسته خارجی (دیوارها، سقف و کف) و عایق نبودن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، سرما و گرما را به سرعت از دست می دهند و درنتیجه وسایل حرارتی یا سرمایشی باید بیشتر و بیشتر و چند برابر استاندارد کار و انرژی مصرف کنند تا محل سکونت را سرد یا گرم کنند.

    کیاست با نگاه به آنچه در فرآیند ساختمان سازی طی می شود، گفت: وقتی ساختمانی بسازیم که عایق نیست، حتی اگر بهترین وسلیه انرژی بر سرمایشی یا گرمایشی با بالاترین راندمان و رده برچسب انرژی هم استفاده کنیم، بی فایده است. اولویت فراموش شده در بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان، عایق بندی مناسب و استاندارد پوسته خارجی و تاسیسات است.

    وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان مصرف از کل مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان متمرکز شده است، عنوان کرد: به نظر می رسد هنوز اراده جدی برای بهینه سازی مصرف انرژی وجود ندارد و هنوز عمق بحران انرژی را باور نکرده ایم. تا زمانی که نظارت‌ها بر ساخت وساز ساختمان‌ها وجود نداشته باشد، نمی توانیم به دنبال اصلاح روند مصرف انرژی در کشور باشیم.

    به باور این کارشناس حوزه انرژی ساختمان، اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داد، نتیجه مغفول ماندن امر نظارت و اهمال کاری مالکان این ساختمان برای به روز کردن تجهیزات آن بوده است. به طور حتم پیشگیری همیشه کم هزینه تر بوده و از وقوع حوادث جبران ناپذیر جلوگیری می کند.

    او ورود افراد غیرحرفه ای در مقوله ساختمان سازی را از دیگر عوامل غیراصولی بودن ساختمان های احداث شده در سطح شهر دانست و ادامه داد: این روزها هر شهروندی برای کسب درآمد، خانه قدیمی خود را تخریب کرده و اقدام به ساخت و ساز می کند، بی توجه نسبت به لزوم داشتن تخصص وارد این عرصه شده و موجب ایجاد ساختمان‌هایی بی کیفیت از هر نظر در سطح شهر می شوند. 

    کیاست معتقد است همانگونه که در مورد سرویس و نگهداری خودروی شخصی یا هر وسیله شخصی دیگر احساس مسئولیت می کنیم این احساس در مورد ساختمان به ویژه فضاها و امکانات مشاع آن نیز ضروریست. صنعت ساختمان، صنعتی تخصصی بوده و  بهتر است در همه زمینه های آن به متخصص دارای صلاحیت رجوع کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی