مدیران خودروعصر اعتبار

۴۰۰۰ واحد مسکن مهر خراسان رضوی در آستانه تحویل

عصر ساختمان- رئیس بنیاد مسکن خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات ساخت‌وساز عمده واحدهای مسکن مهر استان تمام و تحویل متقاضیان شده، عنوان کرد: تاکنون نزدیک ۱۵هزار واحد افتتاح شده و ۴۰۰۰ واحد دیگر نیز در شرف تحویل است.

۴۰۰۰ واحد مسکن مهر خراسان رضوی در آستانه تحویل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، رضا موسوی‌نیا با اشاره به تسهیلات دولت برای اهداء وام مسکن 40 میلیون تومانی، اظهار کرد: براساس ابلاغیه دولت مبنی بر پرداخت این تسهیلات جدید، مسکن مهر کسانی که تحویل و فروش اقساطی نشده، می‌توانند 40 میلیون تومان وام دریافت کنند.

    وی ادامه داد: کیفیت و قیمت این واحدها بسیار مناسب بوده و طراحی آن نیز عالی بوده است. البته هنوز تکمیل خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز باقی مانده و علت عمده تاخیر در پروژه تامین همین خدمات زیربنایی است؛ اصرار و تاکید ما بر این است که این واحدها با خدمات زیربنایی تحویل داده شود. تاخیر اخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر ناشی از مشکل آب بود که خوشبختانه هم‌اکنون این مساله برطرف شده است.

    موسوی‌نیا با بیان اینکه در فاز اول 200 واحد را لیست شده که برحسب اولویت واریزی مبالغ آن، واگذار خواهد شد، عنوان کرد: عمده این واحدها به مددجویان بهزیستی و طلابی که معرفی شده‌اند، تعلق خواهد گرفت.

    اعطای وام به بیش از 19 هزار واحد مسکن مهر استان

    رییس بنیاد مسکن خراسان رضوی با اشاره به اتمام اکثر پروژه‌های مسکن مهر بیان کرد: با آغاز عملیات راه‌اندازی مسکن مهر بالغ بر 19 هزار و 500 واحد مجموع سهمیه استان بود که در حال حاضر تعداد واحدهای استان ما به 19 هزار و 858 واحد رسیده است. در واقع سهمیه ما از آنچه که در ابتدا تعیین شده بود، 358 واحد بیشتر است.

    وی اضافه کرد: از این تعداد به 19 هزار و 123 واحد وام تعلق گرفته و عملیات ساخت‌وساز آن آغاز شده است.

    موسوی‌نیا تصریح کرد: تاکنون عملیات مسکن مهر استان 98.6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریبا 1.5 درصد از پروژه‌ها باقی مانده است. هم‌اکنون عمده واحدها تمام و تحویل متقاضیان شده و تاکنون نزدیک 15هزار واحد نیز افتتاح شده است. همچنین 4000 واحد دیگر نیز در شرف تحویل است.

    وی با بیان اینکه از کل 19 هزار و 858 واحد مسکن مهر استان تنها 107 واحد آن فاقد متقاضی است، عنوان کرد: این رقم کمتر از 0.5 درصد واحدهای مسکن مهر استان را شامل می‌شود. این 107 واحد تحت نظر مجموعه بنیاد مسکن استان در شهرهای زیر 25 هزار نفر استان قرار دارد.

    رییس بنیاد مسکن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مسکن در شهرهای بالای 25 هزار نفر بر عهده راه و شهرسازی است. همچنین راه‌اندازی پروژه‌های شهرهای جدید مانند گلبهار و بینالود بر عهده خود مدیریت این شهرهاست.

    موسوی‌نیا با اشاره به نحوه پرداخت وام‌های مسکن مهر در قالب‌های تعاون، گروه ساخت، سه جانبه و خود مالک خاطرنشان کرد: بالغ بر 51 درصد از تسهیلات پرداختی به 19 هزار و 500 واحد مسکن مهر استان خودمالک بوده است که از وام‌های 20 تا 40 میلیون تومانی را شامل می‌شود.

    وی افزود: 8 درصد از این تسهیلات در قالب گروه ساخت، 14 درصد در قالب گروه تعاونی و 27 درصد دیگر نیز در قالب تسهیلات سه جانبه پرداخت شده است.

    رییس بنیاد مسکن خراسان رضوی با اشاره به 107 واحد فاقد متقاضی اظهار کرد: این واحدها قطعا متقاضی مؤثر داشته که برای تحویل آن ثبت نام کنند. اخیرا دانشگاه پیام نور و بعضی از سازمان‌ها برای دریافت این واحدها تقاضا داده‌اند که در حال حاضر به دنبال طی روال قانونی آن هستیم.

    موسوی‌نیا در پاسخ به این سئوال که چه میزان از بودجه 200 میلیارد تومانی دولت که برای اتمام مسکن مهر کشور در نظر گرفته شد، به استان ما تعلق خواهد پذیرفت، بیان کرد: همیشه هر پولی که در کشور در مجموعه بنیاد مسکن توزیع می‌شود، سهم استان ما بین 6 تا 8 درصد است. البته در مواردی 10 تا 12 درصد از این مبالغ را نیز دریافت کرده‌ایم که این دریافت نیز بستگی به رایزنی‌های موجود و یا شرایط استان دارد.

    وی ادامه داد: به عنوان نمونه استان ما در مواردی مانند توزیع قیر رایگان در سال گذشته، تسهیلات بیشتری دریافت کرد. سال پیش دستوری مبنی بر اینکه باید مسکن مهر به مددجویانی که دارای بیشتر از دو معلول هستند، تعلق گیرد، ابلاغ شد. در گام ابتدایی 743 خانوار توسط سازمان بهزیستی برای این منظور تعریف شد.

    وی ادامه داد: این تسهیلات در روستاها 18 میلیون تومان، در شهرهای بالای 25 هزار نفر 30 میلیون تومان و در شهرهای زیر 25 هزار نفر 32 میلیون تومان در نظر گرفته شد. در روستاها 5 میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی،10میلیون تومان توسط بنیاد مستضعفان و 3 میلیون تومان نیز به همت بنیاد مسکن استان تسهیلات به صورت بلاعوض به این خانواده‌ها تعلق گرفت. همچنین امسال بنیاد مسکن استان یک وام 18 تا 20 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد و با بازپرداخت 15 ساله برای این خانواده‌ها در نظر گرفت.

    تحویل 300 واحد مسکن مهر به مددجویان دارای بیشتر از دو معلول

    رییس بنیاد مسکن استان تصریح کرد: در شهرها نیز میزان تسهیلات 30 میلیون تومانی بود که 10 میلیون تومان از آن را بهزیستی، 15میلیون تومان آن را بنیاد مستضعفان و 5 میلیون تومان دیگر را انجمن خیرین مسکن ساز و راه و شهرسازی پرداخت می‌کردند.

    موسوی‌نیا با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی در شهرهای زیر 25 هزار نفر عنوان کرد: 10 میلیون تومان از این تسهیلات توسط بهزیستی، 15 میلیون تومان توسط بنیاد مستضعفان، 5 میلیون تومان توسط خیرین و 2 میلیون تومان نیز توسط بنیاد مسکن استان به عنوان هدیه رایگان به این خانواده‌ها اهدا شده است.

    وی با بیان اینکه تاکنون 300 واحد به مددجویان استان که بیش از دو معلول دارند، تحویل شده، گفت: تعداد واحدهای تحویل شده در مشهد 47 واحد بوده و این تعداد در رضویه 30 واحد بوده است.

    رییس بنیاد مسکن خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در قوچان 10 واحد، تربت جام 7 واحد، سرخس 20 واحد، تایباد 10 واحد، نیشابور 20 واحد، درگز 2 واحد، بردسکن یک واحد، سبزوار 20 واحد، کاشمر 16 واحد و در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز 11 واحد توسط خود اشخاصی که زمینی داشته‌اند، احداث شده است. تاکنون 300 واحد مددجویان دارای دو معلول و بیشتر از آن تحویل شده است.

    موسوی نیا افزود: بنیاد مسکن رسالتی دارد که آن ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه است. ما برای این منظور دسته‌بندی‌هایی در بنیاد مسکن استان داشته‌ایم که قرار شده براساس آن تعدادی مسکن در روستاها برای افراد نیازمند ایجاد شود. در واقع با توجه به پراکندگی روستاهای استان و نیازی که به ساخت مسکن مقاوم در این مناطق وجود دارد، وزن عمده ساخت و ساز مسکن در روستاهاست.

    رییس بنیاد مسکن خراسان رضوی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز تاکید شده بنیاد مسکن در شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت متولی ساخت مسکن است. با این تفسیر رسالت بنیاد  عمل سنگین‌تر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی