مدیران خودروعصر اعتبار

۲۵۶ برج در انتظار سرنوشت پلاسکو

عصر ساختمان- سه هفته بعد از وقوع حادثه پلاسکو، کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی درحال تهیه گزارش بررسی علل حادثه پلاسکو هستند که قرار است از سوی این شورا به دولت ارایه شود.

۲۵۶ برج در انتظار سرنوشت پلاسکو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از الف ، پیروز حناچی، دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در این‌باره توضیح داد: «با دستور ویژه رئیس‌جمهوری، ستاد ملی بررسی حادثه پلاسکو تشکیل شده که به بررسی ابعاد حادثه می‌پردازد و هم‌اکنون نیز با ماموریتی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای عالی سپرده است، تدوین و ارایه گزارش ملی درحال آماده‌سازی است که به‌زودی به دولت و کمیته مربوطه نیز ارایه خواهد شد.»

    او درباره دلایل وقوع حوادثی مانند پلاسکو به اجرا نشدن قوانین مقررات‌ ملی و کنترل‌ ساختمان در فرآیند ساخت و سازها اشاره کرد: «برخی از ساختمان‌های پایتخت در زمانی ساخته شده‌اند که هیچ نوع مقررات اجباری در کشور وجود نداشت. مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از قوانین موجود در کشور است که رعایت آن برای تمامی ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، لازم‌الاجراست. ساختمان پلاسکو، مقاومت قابل ‌قبولی در برابر آتش داشت اما به علت آن‌که فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان بود، فروریخت. بسیاری از ساختمان‌های بلند موجود هم وضعی مشابه پلاسکو دارند که باید در این زمینه راهکارهای لازم اندیشیده شود.»

    256 برج در تهران
    تاکنون هیچ آمار دقیقی درباره ساختمان‌های ناایمن از سوی شهرداری اعلام نشده است و دبیر شورای عالی شهرسازی کشور می‌گوید که گزارشی درحال تدوین نهایی است که نشان می‌دهد 256 برج در تهران وجود دارد که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنها در شهرداری تهران موجود نیست و اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی همچون حادثه پلاسکو رخ دهد، به فاجعه‌ای در تهران مبدل خواهد شد: «256 برج عموما در مناطق شمال تهران و در معابری کم‌عرض واقع شده‌اند.

    کمک‌رسانی به آنها با امکانات موجود بسیار مشکل است و راهکار برخورد با موضوع ایمنی در آنها کاملا متفاوت و نیازمند ساکنان آنها و آمادگی و آموزش آنهاست. حالا، هم دولت و هم مجلس آمادگی دارند تا جمع‌بندی علت‌های حادثه پلاسکو را تعقیب کنند تا از این پس، با اخذ تصمیم‌های صحیح و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث این‌چنینی، ایمنی را به موضوع محوری در تصمیمات حال و آینده بدل کنیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو