مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

مخاطرات بافت های فرسوده در زمان زلزله، فاجعه ای دلخراش تر از پلاسکو رقم می زند

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که در پی وقوع حادثه ناگوار پلاسکو برگزار شد، بر ضرورت تدوین منشور مطالبات حوزه نوسازی از مراجع و دستگاه های مختلف تأکید کرد.

مخاطرات بافت های فرسوده در زمان زلزله، فاجعه ای دلخراش تر از پلاسکو رقم می زند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، عباداله فتح اللهی در این جلسه تصریح کرد: دفاتر خدمات نوسازی به دلیل تعامل و آشنایی با لایه های مختلف مردم در بافت های فرسوده و تعامل و مذاکره با مدیران شهری، مقامات دولتی، فنی و غیره از یک سو مشعل دار زنده نگهداشتن آموزه ها، درس ها و عبرت ها و از سویی محلی برای تبادل و انتقال آموخته ها، اطلاعات، تجربیات و دانش اجتماعی، محلی و بومی هستند.

    فتح اللهی ضمن اشاره به حادثه اخیر ساختمان پلاسکو، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل تشکیل جلسه جهت پرداختن به ابعاد حادثه تلخ و ناگوار پلاسکو با حضور مسئولان دفاترخدمات نوسازی این است که حس مسئولیت، داغداری و احساسات را با عقل، شعور، دانش و تجربه جهانی و ملی خود گره بزنیم.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران اظهار داشت: حادثه پلاسکو با این که حادثه ای سنگین، تلخ و دلخراش بود اما عمق این فاجعه می تواند در مقایسه با حوادث متعددی که در هنگام وقوع زلزله در تهران اتفاق بیفتد مثل حریق و آوار در برج های بلند مرتبه پایتخت، فرونشست تونل های مترو و فوران آب های سطحی، اتصال کابل های روغنی برق، نشت و آتش سوزی لوله های بنزین و .... بسیار کوچکتر باشد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: حادثه تلخ پلاسکو را می توان از سه منظر شامل عوامل و ریشه های به وجود آورنده حادثه، مدیریت بحران حادثه و نتایج و آثاری که از این حادثه به جای مانده است بررسی کرد و از آن درس آموخت.

    فتح اللهی گفت: شایسته است ما به عنوان وظیفه و مسئولیت خود در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهر تهران به این مهم بپردازیم که عملکرد ما در شرایط عادی باید چگونه باشد تا در زمان وقوع بحران و حوادث غیرمترقبه با کمترین تبعات و مشکلات مواجه شویم.

    وی با اشاره به مخاطرات بافت های فرسوده در هنگام وقوع زلزله، بر ضرورت تدوین منشور مطالبات حوزه نوسازی از مراجع و دستگاه های مختلف در اسرع وقت از سوی دفاتر خدمات نوسازی تأکید کرد و یادآور شد: ضروری است نقش و وظایف حوزه های مختلف مدیریت شهری، شرکت ها و سازمان های وابسته به آن، شورای شهر؛ دستگاه های اجرایی؛ مجلس شورای اسلامی، قانون و نهادهای قانون گذار؛ جامعه فنی و ... در نوسازی بافت های فرسوده احصا شده و مطالبات حوزه نوسازی از مراجع مذکور در قالب منشوری مدون تهیه و تنظیم گردد.

    فتح اللهی افزود: نوسازی بافت های فرسوده به جهادی همه جانبه نیاز دارد و با صرف شعار دادن و ابراز احساسات نیز حل نخواهد شد. استمرار، توجه، نگاه سیستمی و مطالبه گری عمومی در حل معضلات و مشکلات نوسازی در بافت های فرسوده ضروری و حائز اهمیت است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تأکید بر ضرورت تبدیل موضوع نوسازی بافت های فرسوده به مطالبه عمومی، خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات نوسازی به عنوان نمایندگان جامعه فنی در حوزه مدیریت شهری با پیشینه دانشگاهی و فنی و استقرار در محلات هدف، نقشی فراتر از ایفای تعهدات و عمل به مفاد قراردهای منعقده با سازمان نوسازی به منظور انجام مأموریت های مشخص دارند، چرا که همه ما در مقابل شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو و تمامی ساکنان بافت های فرسوده که جان آن ها در زمان وقوع زلزله، سیل و ... بیشتر از سایر شهروندان در خطر خواهد بود، مسئول هستیم.

    تدوین قوانین و دستورالعمل های لازم در خصوص مشکلات موجود حقوقی در زمینه مالکیت و سرقفلی واحد های فرسوده تجاری، تشکیل کارگروه حقوقی با حضور متخصصین مربوطه در سازمان نوسازی، نصب شیر های هیدرانت در معابر فاقد امکان امداد رسانی در زمان وقوع حریق، افزودن پیوست آتش نشانی به پیوست های پارکینگ، وام، نظام مهندسی و... در بسته های تشویقی نوسازی، شناسایی پلاک های بحران زا و اضافه کردن پیوست ایمن پلاک های مذکور به اسناد توسعه محلات، استفاده از تجهیزات سبک و موارد مشابه با توجه به عدم امکان نفوذ خودروهای سنگین و نیمه سنگین آتش نشانی به برخی معابر کم عرض دربافت های فرسوده، استفاده از اراضی تحت مالکیت ارگانها و نهادهای مختلف در جهت تامین خدمات و مدیریت بحران در بافت های فرسوده، جابه جایی اصناف و مشاغل مزاحم و .... نیز بخشی از مهمترین مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو