مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی بنایی از دوره‌ی ساسانی در ایلام

عصر ساختمان- «کاوش‌های نجات بخشی در «تنگ کافری» استان ایلام به شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی با طاق‌های قوسی‌شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های برجای مانده با تزئینات گچ‌بری، آجرهای تزیینی، سفال‌ها و قطعات شیشه‌های رنگین منجر شد.»

شناسایی بنایی از دوره‌ی ساسانی در ایلام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،  لیلی نیاکان  سرپرست هیأت کاوش در «تنگ کافری» با اعلام این خبر گفت: نتایج کاوش‌های فصل گذشته در محدوده جغرافیایی تنگ کافری در استان ایلام و درگورستان «چم‌پایی» نشان داد که تاریخ استقراری در تنگ کافری به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

    او با بیان این‌که تاریخ‌گذاری این محوطه با توجه به نوع گورها و آثار به دست آمده گورستانی را در بازه زمانی مفرغ میانی تا اوایل عصرآهن ظاهر ساخت که نظیر آن در این حوزه فرهنگی تاکنون گزارش نشده است، اظهار کرد: به همین دلیل در این فصل به دنبال محل استقرار ساکنان مدفون شده در این گورستان بودیم که با توجه با پایین آمدن تراز آب دریاچه بررسی در چاله‌های کاوش‌های غیر مجاز صورت گرفت و کارگاه‌هایی ایجاد شد.

    به گفته‌ نیاکان، بررسی‌ها نشانگر این است که می‌توان مطالعات گسترده‌ای در روند شناخت استقراری این محوطه و نوع ساختارهای معماری و اقتصاد معیشتی این دوره انجام داد .

    وی افزود: با توجه به ساختارهای معماری با پلانی منظم، بافت سنگ چین با ملات گِل، کف‌های استقراری و سفالینه‌های به دست آمده در این فصل از کاوش، تاریخ‌گذاری این محوطه به دوران مفرغ قدیم می‌رسد.

                              
    محوطه عصر ساسانی تنگ کافری

    او توضیح داد: در ادامه بررسی تنگ کافری و در 500 متری محوطه کاوش عصر مفرغ، با پایین آمدن تراز آب دریاچه سد سیمره و شسته شدن خاک‌ها بقایای از بخش‌های ساختارهای معماری یک بنای بزرگ کشف شد. از این‌رو عملیات کاوش‌های نجات‌بخشی آغاز و منجر به  شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی شد.

    نیاکان در ادامه به نوع ساختار های معماری به دست آمده مانند طاق‌های قوسی شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های به‌جای مانده و تزیینات وابسته به آن شامل گچ‌بری‌ها و نمونه‌هایی از آجرهای تزیینی و نمونه سفال‌ها و قطعات شیشه‌های رنگین اشاره کرد و افزوذ: یافته‌های به دست آمده، نشانگر این است که در این محدوده جغرافیایی هنوز آثار ارزشمندی که بتوان برگ‌هایی از هویت تاریخی ساکنان این حوزه فرهنگی را روشن کرد وجود دارد، به همین دلیل تلاش هیات باستان شناسی دراین فصل از کاوش در جنوب شرقی تنگ کافری متمرکز شده است.

    به گفته این باستان‌شناس، محوطه ارزشمند تنگ کافری به شدت در معرض خطرات طبیعی و انسانی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو