مدیران خودروعصر اعتبار

نجفی:

مدیریت بحران در بلندمرتبه ها نگران کننده است

عصر ساختمان- نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران نسبت به احداث صدها برج و سازه بلندمرتبه‌ ناایمن به لحاظ جانمایی و سازه ای هشدار داد.

مدیریت بحران در بلندمرتبه ها نگران کننده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از خانه ملت، محمدرضا نجفی  در خصوص وضعیت ساختمان‌ها و بلندمرتبه‌ سازی در پایتخت به جهت ایمنی سازه ها و جانمایی، گفت: تهران شهری با ابعاد گسترده و وسیع است که به تبع مسائل بزرگ و عدیده‌ای دارد لذا اداره چنین کلانشهری باید با ملاحاضات فنی و فیزیکی صورت پذیرد، به خصوص در شرایطی که دانش بشر و تکنولوژی رشد و توسعه پیدا کرده تا تهدیدهای حیات بشری را از سویی کاهش داده و استانداردها و کیفیت زندگی را از سوی دیگر ارتقا دهد بنابراین باید بر اساس این دانش مسائل شهری و مدیریت شهری را پیش برد.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگرچه دستگاه‌های متعددی در حوزه مدیریت شهری و نظارت بر ساختمان‌سازی همچون سازمان نظام‌مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شده اما سایر دستگاه‌ها هم در اداره شهر به لحاظ قانونگذاری، دانش و توجه به مسایل فنی و اجرایی باید مدخلیت داشته باشند.

    وی افزود: اگر دستگاه‌ها توجه دقیقی به همه ابعاد مختلف اداره شهر نداشته و شهر را بر اساس سلیقه و نظر شخصی اداره کنند سازه‌های ناایمن و بلندمرتبه‌سازی افزایش می‌یابد، در حقیقت بلندمرتبه‌ها باید در مکان‌هایی متناسب با طرح جامع و تفصیلی شهر تهران احداث شوند، علاوه بر این مجوزها باید با توجه به مسائل زیست‌محیطی، ایمنی ساختمان و در نظر گرفتن مسائلی چون ترافیک و آسیب‌های اجتماعی صادر شود.

     

    بلندمرتبه‌ها از بُعد مدیریت بحران قابل تامل هستند

    نجفی با بیان اینکه بلندمرتبه‌‌ها باید متناسب با اسناد بالا دستی مذکور احداث شود، تصریح کرد: بلندمرتبه‌ها در مسائل مختلف شهری چون ترافیک، حمل ونقل، آلودگی هوا، اشتغال، عوارض و مباحث اجتماعی تاثیرگذار است. از سوی دیگر با توجه به تجربه حادثه پلاسکو می توان به بلندمرتبه‌ها از بُعد مدیریت بحران و آسیب‌ها و مخاطرات متصور هم نگاه کرد.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حادثه پلاسکو را یادآور شد و گفت: برج پلاسکو از سه ناحیه قابل دسترس بود، این ساختمان صبح پنجشنبه یک روز کم ترافیک با بار کم انسانی فرریخت با این حال کار مدیریت بحران دچار اشکال و نقیصه شد، حال صدها برج و بلندمرتبه‌هایی که در معابر ناایمن به لحاظ گسل زلزله و غیرقابل دسترس قرار دارد قطعا قابل مدیریت نیست. بنابراین باید در حوزه بلندمرتبه‌ها باید اسناد بالادستی را به خاطر حفظ و ارتقای استانداردهای زندگی مردم و حقوق شهروندی و ملاحظه ابعاد مختلف کار، عملیاتی کرد.

    وی ادامه داد:در واقع بهتر است مدیریت شهری اعتلای شهر و شهروندان را مورد نظر قرار دهد و بداند که در صورت عدم دقت و رعایت مسائل ایمنی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می‌شود، اما در صورت توجه به این مسائل شاهد تداوم سیاست بلندمرتبه سازی در جای جای شهر تهران نخواهیم بود.

    انتقاد از فقدان تعهد نسبت به اجرای مقررات بلندمرتبه سازی/ ضرورت بازنگری در قوانین

    نجفی معتقد است: طرح‌های جامع و تفصیلی و مقررات ملی ساختمان به عنوان اسناد بالادستی از اعتبار و دقت برخوردار هستند اما عمده ترین مشکل موضوع عدم تعهد و پایبندی نسبت به اجرای این قواعد و ساز وکارهای طراحی شده است، ضعف نظارت هم از دیگر مشکلات است، دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان‌های ناظر بر ساخت و ساز باید متعهدانه و مسئولانه برخورد کنند تا در امر نظارت کوتاهی صورت نپذیرد.

    نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه تلخ حادثه پلاسکو ثابت کرد که در تعین، جامعیت و کیفیت قوانین مرتبط با مدیریت شهری نیازمند بازنگری و تجدید نظر هستیم، تصریح کرد: این قوانین مربوط به ده‌‌ها سال گذشته است هرچند کماکان کاربرد دارند و حقوق و تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی در آن تعریف شده اما از جامعیت و کفایت برخوردار نیست، بنابراین ضرورت بازنگری کاملا محسوس است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار