مدیران خودروعصر اعتبار

با اوراق تسهیلات مسکن;

بدون نوبت وام مسکن بگیرید

عصر ساختمان- اگر می‌خواهید وام مسکن دریافت کنید اما هیچ سپرده‌ای در بانک مسکن ندارید، می‌توانید از طریق خریدن اوراق تسهیلات مسکن به وام مورد نظرتان برسید.

بدون نوبت وام مسکن بگیرید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شهروند، اگر می‌خواهید وام مسکن دریافت کنید اما هیچ سپرده‌ای در بانک مسکن ندارید، می‌توانید از طریق خریدن اوراق تسهیلات مسکن به وام مورد نظرتان برسید. البته باید بگوییم که متقاضیان وام مسکن بدون سپرده‌گذاری ناچارند مبلغی را صرف خرید اوراق تسهیلات مسکن کنند. رقمی که درحال حاضر برای وام 70 ‌میلیون تومانی مسکن بین 10 تا ١٢‌میلیون تومان است. این در شرایطی است که افرادی که قبلا در صندوق مسکن بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند بی‌نیاز از پرداخت این مبلغ هستند و پس از یک‌سال گذراندن نوبت می‌توانند وام دریافت کنند. پیش از این بازار خرید و فروش وام مسکن به راه افتاده بود و عده‌ای امتیاز وام‌شان را به دیگران می‌فروختند که این مسأله صرف نظر از بازار سیاهی که ایجاد کرده بود، موجب پدید آمدن ایرادهای حقوقی زیادی شد. به این‌ترتیب، بانک مرکزی تصمیم گرفت سازوکار تازه‌ای برای خرید وام مسکن و انتقال آن در قالب اوراق بهادار تعریف کند. بعد از مصوبه اسفند ‌سال گذشته شورای پول و اعتبار در مورد افزایش سقف پرداخت وام‌های مسکن، از ابتدای‌ سال ١٣٩٥ بانک مسکن موظف شد تا از طریق انتشار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس مقدمات این کار را فراهم کند. بنابراین با ابلاغ رسمی بانک مسکن به فرابورس، پرداخت این وام‌ها از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس انجام می‌شود و متقاضیان وام‌های مسکن باید ابتدا اوراق تسهیلات مسکن را در فرابورس خریداری کنند.
    در وام اوراق حق‌ تقدم تسهیلات مسکن کلمه «تسه» کلمه‌ای کلیدی است. «تسه» به معنی اوراقی است که به سپرده‌‌گذاران برای تسهیلات مسکن در بانک مسکن تعلق می‌گیرد. سپرده‌گذاران کسانی هستند که در آینده قصد دریافت وام مسکن را دارند، ولی زودتر در بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند. در این میان افرادی هستند که برای دریافت وام مسکن به بانک مسکن مراجعه می‌کنند، درحالی‌که هیچ سپرده‌گذاری در بانک نداشته‌اند. بانک به این افراد پیشنهاد می‌کند اگر فرصت سرمایه‌گذاری و صبر برای رسیدن نوبتشان را ندارند، می‌توانند نوبت سرمایه‌گذاران قدیمی بانک مسکن را بخرند.
    اما اگر می‌خواهید اوراق تسهیلات بانک مسکن را برای خانه‌دار شدن بخرید، باید سه مرحله کلی را طی کنید. پس از گذراندن این مراحل، می‌توانید اوراق وام مسکن را بخرید و برای خانه‌دار شدن اقدام کنید.
    مرحله نخست گرفتن کد معاملاتی از شرکت کارگزاری بانک مسکن یا یکی از کارگزاری‌های دیگر بورس اوراق بهادار است. گرفتن کد معاملاتی توسط کلیه کارگزاری‌های بورسی اوراق بهادار انجام می‌شود. باید توجه کنید که همراه داشتن اصل کارت ملی و اصل شناسنامه جهت تکمیل مدارک و دریافت کد معاملاتی الزامی است.
    دریافت فرم‌های ابتدایی از مسئول امور مشتریان و پرکردن آنها برای احراز هویت و دریافت کد معاملاتی لازم است و پس از انجام این مرحله، باید پس از گذشت ٤٨ ساعت به کارگزاری بانک مسکن مراجعه و کد معاملاتی را دریافت کنید. لازم به ذکر است، مراحلی که تاکنون گفته شد فقط یک‌بار انجام می‌شود و در مراجعات بعدی دیگر نیازی به انجام آنها نیست.
    پس از دریافت کد معاملاتی، باید مبلغ خرید اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن را در همان روز به حساب جم 14002827187 بانک مسکن متعلق به شرکت کارگزاری بانک مسکن قابل واریز در تمامی شعب بانک مسکن واریز و فیش مربوطه را به مسئول امور مشتریان ارایه کنید. بعد از تحویل فیش واریزی، باید فرم درخواست خرید را از مسئول امور مشتریان دریافت کنید. کارگزاری در صورت وجود فروشنده در همان روز اقدام به خرید برای شما می‌کند و در صورت انجام نشدن خرید، مشتری موظف به مراجعه در روزهای بعد و ارایه درخواست جدید با قیمت روز بعد است.
    با پشت سر گذاشتن این مراحل، باید به بانک مسکن مراجعه و تشکیل پرونده دهید. پس از فرآیند تشکیل پرونده و معرفی ضامن و دریافت استعلام‌های لازم توسط بانک، وام شما پرداخت می‌شود. برای پرداخت وام روز سند زدن خانه نو، نماینده بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد می‌آید و وام شما را با چک‌هایی در وجه فروشنده، پرداخت می‌کند و حسابی برای پرداخت اقساط وام برای شما در بانک مسکن گشوده می‌شود. گفتنی است، تمام فرآیند پروسه دریافت وام مسکن بدون سپرده‌گذاری بین یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی