مدیران خودروعصر اعتبار

رونق مسکن در راه است ؟

عصر ساختمان- سال آینده انتظار داریم بازار مسکن رونق بگیرد. این رونق قابل پیش بینی بر اساس تسهیلاتی است که در سال ٩٥ به سازندگان ساختمان بدون سپرده گیری با نرخ ١٨ درصد پرداخت شده است.

رونق مسکن در راه است ؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اعتماد، سیاستگذار پولی بخش مسکن از برنامه های این بانک برای تقویت طرف عرضه گفت. به عقیده محمدهاشم بت شکن در عین اینکه سیاست های تقویت طرف تقاضا با اعطای تسهیلات صندوق یکم و اوراق دنبال می شود طرف عرضه نیز با اعطای تسهیلات بدون سپرده به انبوه سازان نیز در دستور کار قرار گرفت. اولویت واگذاری تسهیلات نیز استفاده از تکنولوژی است. در طرف تقاضا اما بناست به جز طرح های اجرا شده تاکنون، استفاده از حساب های ترکیبی نیز اجرا شود. بت شکن در نشستی خبری توضیح داد: از تدابیر ویژه ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود استفاده خواهیم کرد، یعنی به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته ایم که پس از تصویب، به اطلاع عموم خواهد رسید.

      رشد منفی بخش مسکن به دلیل عدم پرداخت اعتبارات عمرانی است
         مدیرعامل بانک مسکن انگشت اتهام خود برای رشد منفی بخش مسکن در سال جاری را به سوی اعتبارات پروژه های عمرانی گرفت. او گفت: در بین بخش های مختلف اقتصادی تنها بخش مسکن رشد منفی در نیمه نخست امسال داشت و دلیل این اتفاق نیز عدم پرداخت اعتبارات عمرانی است. پروژه های عمرانی، بخشی از ساخت وسازهای کشور را برعهده دارد که نبود اعتبارات این بخش را از حرکت بازداشته و اثرات آن بر بخش مسکن نمودار شده است.


      سه شرط دریافت وام 40 میلیونی مسکن مهر

       مدیرعامل بانک مسکن همچنین در این نشست شروط امکان استفاده از افزایش وام این پروژه به 40 میلیون تومان را اعلام کرد.
       شورای پول و اعتبار در نیمه دی ماه امسال برای پیشبرد مسکن مهر و اتمام واحدهای نیمه تمام، سقف این تسهیلات را از 30 به 40 میلیون تومان افزایش داد. آن طور که مدیرعامل بانک مسکن عنوان کرد افزایش 10 میلیونی این تسهیلات در اواخر هفته گذشته ابلاغ شده و از دیروز در تمامی شعب این بانک قابل اجراست. او پرداخت وام 40 میلیونی مسکن مهر را مشروط دانست و توضیح داد: این تسهیلات به واحدهای در حال تکمیل تعلق می گیرد، ضمن اینکه این واحدها فروش نرفته و پروژه فعال باشد. همچنین تشخیص پرداخت با بانک مسکن خواهد بود. بت شکن برآورد پرداخت وام 40 میلیونی را برای حدود 390 هزار واحد در کل کشور عنوان کرد. مدیرعامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از 50 هزار میلیارد تومان بابت تکمیل مسکن مهر تامین مالی انجام شده که تا دو میلیون و 350هزار واحد را در بر می گیرد. در عین حال که یک میلیون و 700 هزار واحد نیز تحویل و فروش اقساطی شد. در مجموع برای فروش اقساطی تا ٣٧ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است. او با اشاره ای که به میزان معوقات بانک مسکن داشت بیان کرد: همواره کمترین معوقات به بانک مسکن اختصاص دارد چرا که مخاطب آن آحاد جامعه و تسهیلات خرد است که امکان برگشت آن بسیار بالاست، اما در این بین از حدود 5800 میلیارد معوقات بانکی، 2100 میلیارد تومان در بخش مسکن مهر ثبت شده است.
       
         بدعهدی درباره افزایش سرمایه بانک مسکن
      بت شکن موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن را نیز مطرح کرد و با اشاره به دو مجوز قانونی که برای این موضوع وجود دارد از عدم اجرای آن گله مند شد. آن طور که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد در قانون بودجه امسال حدود 5000 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه این بانک از محل فروش دارایی های مازاد راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که هنوز هیچ مرحله ای از آن محقق نشده است. این در حالی است که با پایان سال جاری اگر اتفاقی نیفتد این قانون به طور خودکار دیگر قابلیت اجرایی نخواهد داشت. اما استفاده 10 هزار میلیارد تومانی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی های خارجی بانک مرکزی که قرار بود در قالب تبصره 35 قانون بودجه امسال به مرحله اجرا برسد، دیگر محل افزایش سرمایه بانک مسکن است که بت شکن عنوان می کند این هم هنوز اجرایی نشده و در مجموع هیچ اتفاقی برای افزایش بانک مسکن نیفتاده است. این در حالی است که استفاده از مازاد تجدید ارزیابی بانک مرکزی موجب تزریق نقدی نخواهد شد و تنها فروش اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی است که عامل ورود نقدینگی به بانک مسکن است که اتفاق نیفتاد. مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بانک مسکن از محل وصول اقساط مسکن مهر تسهیلاتی به سایر بانک ها اعطا می کند، گفت: با پیگیری هایی که بانک مسکن انجام داد، بازپرداخت اقساط بانک مسکن مهر جزو تعهدات متقاضیان است و در 10 ماهه سال جاری تاکنون ٣ هزار و 300 میلیارد تومان بازپرداخت اقساط مسکن مهر وصول شده است. او تاکید کرد: سوال من این است که بانک مسکن برای این وصولی ها چه اقدامی باید انجام دهد. برای پاسخ دادن به چند ابهامی که وجود دارد باید توضیحاتی را ارایه دهم. بانک مسکن یک مخزن منابع دارد که از چند ورودی منابع وارد آن می شود. بت شکن ادامه داد: یکی از این ورودی ها، سپرده های جدید و یکی دیگر از این ورودی های منابع، این است که بانک مسکن تسهیلاتی از سال های گذشته بابت فروش اقساطی وصول کرده است یا اینکه تسهیلاتی از طریق اوراق که در ده ماه سال جاری حدودا ٤ هزار میلیارد تومان بوده است، تامین منابع شده است. پس وصولی های ما از مسکن مهر یا تسهیلاتی که داده شده است، تنها یک چهارم این ورودی ها را تشکیل می دهد. حال تمام این ورودی ها در یک مخزن خزانه بانک جمع می شود، پس بانک مسکن باید این منابع را به کار گیرد، هرچند باید به این موضوع توجه کرد که بانک مسکن کاری ندارد که این منابع به طور مشخص مربوط به کدام بخش است. بت شکن با اشاره به اینکه ١٥ هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات از همین مخزن پرداخت شده است، گفت: بانک ها همواره حدود ٥درصد از سپرده را باید وجه نقد و ذخیره احتیاطی خود قرار دهند، این بهترین حالت برای هر بانکی است که بتواند این ٥ درصد را صرف صندوق، خرید اوراق مشارکت یا خرید اسناد خزانه کند یا در بهترین حالت به بانک های دیگر تسهیلات یک شبه اعطا کند. او تصریح کرد: این ذخیره احتیاطی ٥ درصدی همواره در حال چرخش است، پس بانک مسکن از این مخزن باید به نحو احسن استفاده کند.
       
         شبکه بانکی اراده لازم را برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارد

      بت شکن با اشاره به اینکه در ٩ ماهه سال جاری کل شبکه بانکی ٣٨٢ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که ٤٤ درصد رشد داشته است، گفت: اگر بخش مسکن را ببینیم، تسهیلات بخش مسکن به ٣٤ هزار میلیارد تومان رسیده است که ٢٤ درصد رشد داشته است و متاسفانه با رکود مسکن، سهم تسهیلات بخش مسکن و ساخت از کل تسهیلات شبکه بانکی فقط ٩/٨ درصد است که یک روند کاهشی داشته است. تسهیلات شبکه بانکی برای بخش مسکن در سال ٩٢، ١٢ درصد، در سال ٩٣ حدود ٨/١١ درصد، در ٩ ماهه سال ٩٤ حدود 10 درصد و در سال ٩٥ به ٩/٨ درصد رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی