مدیران خودروعصر اعتبار

قالیباف در صحن شورای شهر؛

حادثه پلاسکو نماد همکاری تمام دستگاه‌ها بود/ شهرداری نمی‌تواند مشکلات ساختمان را برای رفع خطر برطرف کند

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت: اگرساختمان از لحاظ سازه دچار اشکال بود،شهرداری نمی‌توانست ورود پیدا کند و تنها برای رفع خطر یک ساختمان ورود پیدا می‌کند.

حادثه پلاسکو نماد همکاری تمام دستگاه‌ها بود/ شهرداری نمی‌تواند مشکلات ساختمان را برای رفع خطر برطرف کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران برای ارائه گزارش حادثه پلاسکو به اعضا حاضر شد.

    در این جلسه، سعید شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز حضور دارد.

    در این جلسه محمد باقر قالیباف شهردار تهران اظهار داشت: این حادثه نمادی از همکاری همه دستگاه ها و مردم بود.

    شهردار تهران گفت: حادثه پلاسکو و همکاری تمامی دستگاه ها در رسیدگی به آن، نماد انسجام بین دستگاه ها بود.

    وی تصریح کرد: برخی افراد گفتن که چرا زودتر جلسه پرسش و پاسخ در خصوص حادثه پلاسکو انجام نشد اما همه دستگاه های حاضر در جمع، پیام گوهر بار مقام معظم رهبری را شنیده ایم، ایشان تاکید کردند تا حادثه پلاسکو به طور کامل جمع نشده است، به موضوعات دیگر نپردازید.

    شهردار تهران تأکید کرد: بر اساس قانون و مقررات هر دستگاهی با مسئولیت مشخص، در جایگاه خود باید پاسخگو باشد که در حادثه به وجود آمده نیز باید این طور باشد.

    وی افزود: اما مسئولیت اجتماعی و انسانی نیز از جمله مسئولیت های شهرداری تهران و دیگر نهادهاست که در هر حادثه‌ای موظف به پاسخگویی به هم‌نوع خود هستیم.

    قالیباف در ادامه گفت: از لحاظ تجهیزاتی اکنون 930 دستگاه عملیاتی در اختیار آتش نشانان قرار دارد.

    وی با بیان اینکه حرف های زیادی در این حادثه شنیده ایم، تصریح کرد: اگر ساختمان از لحاظ سازه دچار اشکال بود، هیچگاه شهرداری نمی‌توانست ورود پیدا کند چرا که از سال 95 اجرای قانون اینگونه است که ما می‌توانیم فقط برای رفع خطر و ایمنی یک ساختمان ورود پیدا کنیم.

    شهردار تهران گفت: در ماده 55 موضوع سیل و حریق وجود دارد که برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق یک وظیفه عمومی به صورت عامه باید در نظر گرفته شود به گونه ای که شهرداری تهران در دهه اخیر اقدامات خوبی را در این حوزه انجام داده است.

    وی ادامه داد: بیش از چند صد کیلومتر کانال و تونل برای آب‌های سطحی ایجاد کردیم که یک روزی در شهرداری تهران در هر بارندگی بیش از هزار نقطه از شهر با بارندگی آبگرفتگی ایجاد می‌شد.

    قالیباف بیان کرد: در حوزه تجهیزات و زیر ساخت ها در موضوع حریق، ما 72 ایستگاه آتش نشانی داشتیم که 21 مورد آن در همان نقاط، به دلیل آسیب دیدگی ساختمان، به طور کامل تخریب و نوسازی شد.

    وی با تأکید براینکه بیش از 50 ایستگاه دیگر در شهر تهران ساخته شده است، گفت: سال 74 ، تعداد ایستگاه های آتش نشانی ما 71 ایستگاه بود که از این تعداد برخی ایستگاه ها تجهیز و باز سازی شده و امروز 123 ایستکاه آتش نشانی برای اطفا حریق راه اندازی شده است.

    وی افزود: براساس اصل 138 قانون اساسی؛ اگر سازمان آتش‌نشانی گزارشی مبنی بر ناایمن بودن واحدی را ارائه دهد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به ایمنی حوزه مورد نظر است.

    قالیباف با اشاره به بیمه کارگاه های پلاسکو اعلام کرد: یکی از مشکلات ما در شهرداری بیمه افراد سرای محله است که وزارت کار برای بیمه این افراد از ما کد کارگاهی درخواست کرد که کد کارگاهی مشروط به ثبت کارگاه ها بود بنابراین پس از تلاش فراوان موفق به دریافت کد شدیم اما متاسفانه در حادثه پلاسکو این اتفاق نیافتاده است.

    شهردار تهران ادامه داد: در حوزه تجهیزات خودرو، عمر متوسط خودرو ها 18 سال بوده اما امروز عمر مفید خودرو ها را به 6 سال رساندیم که بیش از 930 دستگاه عملیاتی در آتش نشانی مجهز است که شهرداری تهران در 10 سال گذشته انجام داد.

    قالیباف با توضیحاتی در خصوص ماده صد ادامه داد: برخی افراد می گویند چطور شهرداری می تواند در ماده صد ورود کرده و مغازه‌ها را پلمپ کند اما در ساختمان ها نمی تواند؟ پاسخ این سوال این است که ماده 100 براساس قانون به تخلف ساختمانی ورود می کند و نه ایمنی آن و اینکه گفته می شود شهرداری درب مغازه ها را برای پول گرفتن می بندد، بی اساس است.

    وی گفت: برای ساختمان علاءالدین هنوز در حال پیگیری هستیم به نظر می رسد در اجرای قانون همه دستگاه ها باید به گونه ای عمل کنند که کار درستی انجام شود.

    شهردار تهران افزود: در بحث ایمنی این ساختمان قبل از آتش سوزی، به مسائل ایمنی ورود کردیم و اصلاحات ایمنی انجام شد در غیراینصورت پس از آتش سوزی شاید با حادثه‌ای مانند پلاسکو مواجه شویم.

    قالیباف افزود: همان گونه که ایستگاه ها را افزایش داده ایم منابع انسانی نیز به نسبت تغییرات ایجاد شده و ارتقا یافته است.

    وی بیان کرد: در گذشته هر ایستگاه باید 10.7 دهم کیلومتر مربع را پوشش می‌داد، اما اکنون این رقم را به 3 دهم کیلومتر مربع رسانده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار