مدیران خودروعصر اعتبار

بدیعی مقدم:

مسکن اجتماعی، ضامن حفظ حقوق شهروندی است

عصر ساختمان- علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راه وشهرسازی خراسان شمالی با اشاره به اینکه اگر اجرای طرح مسکن اجتماعی همزمان با سر و سامان رساندن مسکن‌مهر، آغاز شود، زودتر به اهداف خود دست می‌یابیم، گفت: این کار کفه ترازو را به سوی استقبال از اجرای هر چه زودتر مسکن اجتماعی سنگین تر می‌کند.

مسکن اجتماعی، ضامن حفظ حقوق شهروندی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، علی‌اصغر بدیعی مقدم در ادامه افزود : از آنجا که در مساکن مهر طرح‌هایی وجود دارد که در غالب مسکن‌اجتماعی بهتر می‌تواند نمود داشته‌باشد،بهتر است اجرای این طرح ابتدا در همین مناطق آغاز شود. زیرا در دولت قبل از مکان‌هایی برای ساخت مسکن مهر استفاده شده که هیچگونه امکاناتی در آن منطقه وجود نداشت  و یا اگر داشت پاسخگوی نیاز مردم آن محل نبود. حال با ساخت این مساکن و پایان گرفتن بسیازی از این پروژه‌ها،می‌توان بسیاری از طرح‌های رفاهی -فرهنگی را که در مساکن اجتماعی پیش‌بینی شده ،در این مناطق به‌اجرا رساند. البته در مناطق بافت فرسوده ‌شهرها نیز ،این طرح قابلیت اجرایی دارد.

    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا‌کنون چه اقداماتی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی در خراسان شمالی انجام شده است،نیز گفت:ما از ابتدا اجرای طرح  مسکن اجتماعی را از بافت های فرسوده شهر شروع کردیم.در بافت‌های غیرفرسوده هم ساخت و ساز و منابعش را آزاد گذاشتیم. خوشبختانه در بجنورد این کار پاسخ خوبی گرفت و بسیاری از صاحبان بافت فرسوده برای نوسازی وبهسازی ملک خود تمایل نشان‌دادند. ما نیز به سهم خودمان بانک‌هایی را که مردم می‌توانستند به آنها مراجعه کرده و تسهیلات بانکی دریافت کنند،به آنان معرفی‌کردیم.  بانک‌ها نیز  مشکلی در خصوص ارائه تسهیلات به متقاضیان نداشتند.

    بدیعی مقدم اضافه کرد: اعتقادم بر این است که شرکت عمران و بهسازی برای سرعت بخشی در نوسازی بافت‌های فرسوده،بسیار می تواند موثر باشد . زیرا اگر ما بتوانیم طوری برنامه‌ریزی  که ‌بر پایه آن  اجازه ساخت و ساز و یا بهسازی‌به بافت‌های فرسوده  داده‌شود،آن‌وقت تمایل ساخت و ساز در آن مناطق بیشتر خواهد‌بود.  چون معمولا بافت‌های  فرسوده در مناطقی  از شهر قرار گرفته‌اند که به لحاظ موقعیت جغرافیایی  در موقعیت مناسب‌تری نسبت به سایر مناطق شهرهستند،اما به لحاظ قدیمی بودن بافت ها و متفاوت بودن سطوح زندگی آن افراد در آن منطقه باعث شده که از رشد و نمو بهتری برخوردار نباشند به همین دلیل ما بایداین مناطق را  به سمتی ارتقا  دهیم که مردم راحت‌تر بتوانند در اجرای طرح مسکن اجتماعی با نهادها ودستگاههای مسئول شهری همکاری کنند و البته  این میسر نیست جز اینکه تمامی اطلاعات و منابعی را که در اختیار داریم به شهروندان ارائه کنیم.

    مدیرکل راه وشهرسازی در پایان نیز از کمی بودجه در خصوص رسیدن به این اهداف صحبت کرد و گفت: در بحث بودجه  هم باید چاره‌ای بیندیشیم تا بیشتر از بخش‌خصوصی استفاده کنیم. بخش خصوصی و آورده های مردم می تواند‌سرعت ‌ما را در اجرای طرح مسکن اجتماعی  افزایش دهد. معمولا در این بحث‌ها اگر کسی که شروع کرده به نتیجه برسد دیگران را هم  به این کار تشویق می کند. این باعث خواهد‌شد که دیگران هم تمایل پیدا کنندتا هر چه زودتر خودشان نیز این کار را انجام دهند. ولی اگر این اتفاق را نتوانیم خوب جا بیندازیم قاعدتا این فرایند سخت تر خواهد شد. از طرف دیگر منابع مالی اگر باشد مشکلات ما کمتر  و کمتر خواهد بود. همیشه انتظارات نمایندگان مجلس و دیگران از  مجموعه وزار ت راه وشهرسازی کار است و کار . ولی آیا این کار ابزار و منابع نمی خواهد؟ هرچقدرانجام این پروژه ها را بدون نیروی انسانی کافی  و بدون شرایط خوب انجام دهیم قطعا در برنامه‌ها دچار چالش و مشکلات خواهیم بود. بنابراین باید ‌دقت کرد که اجرای هر چه بهتر طرح مسکن اجتماعی باید شامل ویژگی‌هایی همچون ایجاد رفاه بیشتر برای اقشار کم‌در‌آمد و سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده‌باشد  و میزان سرمایه گذاری در هر شهر و هر استان نیز متناسب با میزان مصالح و نیروی کار عرضه شده در بازار ساخت و ساز هر شهر باشد تا موجب توسعه تورم در آن شهر نشود و از همه مهمتر اینکه همه اینها باید با نگاه حقوق شهروندی ‌و حفظ هویت ملی و تاریخی و بافت های واجد ارزش به جای تکیه بر آمار میزان و متراژ ساخت و ساز باشد تا  در نهایت شهری داشته‌باشیم که همه مردم آن ضمن حفظ هویت خود در کنار هم به راحتی زندگی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی