مدیران خودروعصر اعتبار

بت شکن اعلام کرد:

سه شرط دریافت وام ۴۰ میلیونی مسکن مهر

عصر ساختمان- مدیر عامل بانک مسکن ضمن اعلام آخرین گزارش از تامین مالی مسکن مهر شروط امکان استفاده از افزایش وام این پروژه به ۴۰ میلیون تومان را اعلام کرد.

سه شرط دریافت وام ۴۰ میلیونی مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، شورای پول و اعتبار در نیمه دی ماه امسال به منظور پیشبرد مسکن مهر و اتمام واحد های نیمه تمام، سقف این تسهیلات را از 30 به 40 میلیون تومان افزایش داد.

    آنطور که مدیرعامل بانک مسکن امروز در نشست خبری خود عنوان کرد افزایش 10 میلیونی این تسهیلات در اواخر هفته گذشته ابلاغ شده و از امروز در تمامی شعب این بانک قابل اجراست.

    وی پرداخت وام 40 میلیونی مسکن مهر را مشروط دانست و توضیح داد: این تسهیلات به واحدهای در حال تکمیل تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه این واحدها فروش نرفته و پروژه فعال باشد.  همچنین تشخیص پرداخت با بانک مسکن خواهد بود.

    بت شکن برآورد پرداخت وام ٤۰ میلیونی را برای حدود 390 هزار واحد در کل کشور عنوان کرد.

    مدیر عامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از 50 هزار میلیارد تومان بابت تکمیل مسکن مهر تامین مالی انجام شده که تا دو میلیون و 350 هزار واحد را در بر میگیرد. در عین حال که یک میلیون و 700 هزار واحد نیز تحویل و فروش اقساطی شد. در مجموع برای فروش اقساطی تا ٣٧ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است.

    وی در اشاره ای که به میزان معوقات بانک مسکن داشت عنوان کرد که همواره کمترین معوقات به بانک مسکن اختصاص دارد چرا که مخاطب آن احاد جامعه و تسهیلات خرد است که امکان برگشت آن بسیار بالاست، اما در این بین از حدود 5800 میلیارد معوقات بانکی، 2100 میلیارد تومان در بخش مسکن مهر ثبت شده است.

    برنامه‌ای برای افزایش وام صندوق پس‌انداز یکم نداریم

    مدیرعامل بانک مسکن در ادامه در رابطه با برنامه این بانک برای افزایش سقف تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم توضیحاتی ارائه کرد.

    وی گفت که با توجه به شرایط موجود و اینکه به تازگی نرخ سود در صندوق پس‌انداز تک‌رقمی شده و همچنین سقف آن تا 160 میلیون  تومان افزایش داشته است، فعلا شرایطی برای افزایش سهم و یا کاهش سود نداریم و پیش‌بینی‌ای در این رابطه نیست.

    وی ادامه داد: با این حال برنامه‌هایی را برای وام‌های مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که باید منتظر آن باشیم. بت‌شکن همچنین در رابطه با کاهش سود وام مسکن عنوان کرد که در این باره کاهش سود سپرده و همچنین سود تسهیلات که رایج در شبکه بانکی است می‌تواند عاملی برای رونق در بخش مسکن و تسهیلات آن نیز محسوب شود.

    گله از عدم افزایش سرمایه بانک مسکن

    بت شکن موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن را نیز مطرح کرد و با اشاره به دو مجوز قانونی که برای این موضوع وجود دارد از عدم اجرای آن گله‌مند شد.

    آنطور که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد در قانون بودجه امسال حدود 5000 میلیارد تومان به منظور افزایش سرمایه این بانک از محل فروش دارایی‌های مازاد راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که هنوز هیچ مرحله‌ای از آن محقق نشده است. این در حالی است که با پایان سال جاری اگر اتفاقی نیفتد این قانون به طور خودکار دیگر قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

    اما استفاده 10 هزار میلیاردی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که قرار بود در قالب تبصره 35 قانون بودجه امسال به مرحله اجرا برسد، دیگر محل افزایش سرمایه بانک مسکن است که بت‌شکن عنوان می‌کند این هم هنوز اجرایی نشده و در مجموع هیچ اتفاقی برای افزایش بانک مسکن نیفتاده است.

    این در حالی است که استفاده از مازاد تجدید ارزیابی بانک مرکزی موجب تزریق نقدی نخواهد شد و تنها فروش اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی است که عامل ورود نقدینگی به بانک مسکن است که اتفاق نیفتاد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی