مدیران خودروعصر اعتبار

نرخ تغییر یکساله هزینه ساخت مسکن

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی شاخص کل قیمت تولید نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۹۵ را بر اساس شاخص ۱۰۰ برای سال پایه ۱۳۹۰، ۵۲/ ۱۹۳ اعلام کرد که حاکی از افزایش بیش از ۳ درصدی قیمت مصالح ساختمانی نسبت به فصل تابستان است.

نرخ تغییر یکساله هزینه ساخت مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد ، این شاخص که در واقع نمایانگر میزان تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی است، نسبت به تابستان 7/ 3 درصد و نسبت به پاییز پارسال 8/ 9 درصد افزایش یافته است. هزینه تولید مسکن ترکیبی از هزینه ساخت و قیمت زمین است اما عمده هزینه ساخت را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد. بر این اساس می‌توان از گزارش مرکز آمار این‌‌طور نتیجه‌گیری کرد که در فضایی که ساخت‌وساز در حال خروج تدریجی از رکود است، به‌رغم اینکه هزینه‌های ساختمانی تغییرات مثبتی دارد اما دامنه تغییراتش از نرخ تورم کمتر است. این وضعیت حاوی یک پیام است و نشان می‌دهد تغییرات بازار مصالح ساختمانی از مسیر رشد منفی و تنزل قیمت خارج شده اما با توجه اینکه نوسان مثبتی آن محدود است، فعالان ساخت‌وساز می‌توانند از هم‌اکنون برای خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز خود به منظور اجرای پروژه‌های آتی در سال پیش‌رو اقدام و به این ترتیب در هزینه‌های ساخت که ممکن است در صورت استمرار روند صعودی نرخ مصالح ساختمانی، در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند، صرفه‌جویی کنند.

    میزان نوسان شاخص قیمت مصالح ساختمانی در سال 93 مثبت و معادل 6 درصد بود که این رقم در سال 94 به 2- درصد رسید؛ اما از ابتدای بهار امسال تغییرات شاخص مذکور مثبت شد و معادل 2 درصد نسبت به بهار پارسال رشد کرد. در تابستان نیز رشد نقطه‌ای شاخص قیمت مصالح ساختمانی نسبت به فصل مشابه پارسال 4درصد بود که این مسیر در پاییز هم ادامه یافت و به بیش از 9 درصد رشد در مقایسه با شاخص پاییز 94 رسید.

    بر اساس این گزارش، شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل پاییز 1395 برابر با 02/ 189 است که نسبت به فصل قبل 2/ 3 درصد افزایش داشته است. همچنین شاخص گروه «گچ وگچ کاری» در پاییز برابر 58/ 197 است که نسبت به فصل قبل 1/ 1 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در پاییز امسال برابر با 03/ 173 است که نسبت به فصل قبل 1/ 2 درصد افزایش یافته است. در گزارش پاییز امسال همچنین، شاخص گروه‌های «موزائیک، کاشی و سرامیک»، «سنگ» با افزایش جزئی 6/ 0 درصد روبه‌رو شده و شاخص گروه‌های «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و‌پنجره،» «چوب» و «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» نیز به ترتیب با 8/ / 13، 7/ 4، 7/ 3 درصد رشد کرده است.

    بر اساس این گزارش شاخص قیمت گروه‌های «شیرآلات بهداشتی»، «تاسیسات مکانیکی و عایق‌های حرارتی»، «یراق‌آلات در و پنجره» و «نقاشی ساختمان» نیز به ترتیب با رشد مثبت 5/ 7، 7/ 5، 3/ 5 و 1 درصد در پاییز امسال همراه بوده است. شاخص گروه‌های «تاسیسات برقی»، «شیشه» و «خدمات» هم به ترتیب معادل 9/ 4، 5/ 0 و 3/ 0 رشد در پاییز امسال نسبت به تابستان روبه‌رو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو