مدیران خودروعصر اعتبار

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

شورای انتظامی نظام مهندسی مستقل است

عصر ساختمان- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که آماری از ساختمان‌های شبیه پلاسکو نداریم بر مستقل بودن شواری انتظامی سازمان تاکید کرد و گفت:در موارد مختلف در قانون آمده که در جاهایی مانند سکوت وزیر صحبت کند، این موارد سکوت و ابهام را حذف می‌کنیم.

شورای انتظامی نظام مهندسی مستقل است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، فرج‌الله رجبی در اولین نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا شورای انتظامی ساختمان کشور مستقل است با توجه به این‌که اخیرا اتفاقاتی روی داده که به نظر می‌رسد استقلال این شورا زیرسئوال رفته است، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ارکانی دارد که انتخاب آنها از دل شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور می‌گذرد و ابلاغ از طریق وزارتخانه انجام می‌شود.

    وی با بیان این‌که شورای انتظامی یک مجموعه کاملا مستقل است، تصریح کرد: این شورا متشکل از دو نفر از اعضای شورای نظام مهندسی ساختمان،‌ دو نفر از وزارت راه و شهرسازی و یک نفر از قوه قضاییه است.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این‌که آماری از ساختمان‌های شبیه پلاسکو دارید، افزود: آماری در این رابطه ندارم، فکر می‌کنم خیلی این آمار کارساز نیست. به نظرم اولین کاری که باید انجام دهیم این است که فرآیند مقابله با تکرار با این حادثه را مستندسازی کنیم. این مستندسازی شامل مجموعه فعالیت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری خواهد بود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: باید بدانیم اقدامات مستند شده چیست، این کار باید به عنوان یک کار ضرب‌العجلی توسط سازمان مدیریت بحران کشور انجام شود.

    رجبی در ابتدای این نشست نیز با بیان این‌که اولین رییس شهرستانی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است از  "شفافیت" و "تبدیل سازمان نظام مهندسی به اصلی‌ترین نهاد ساختمان کشور" به‌,نوان دو راهبرد خود نام برد و افزود: با توجه به این‌که عضو کمیته بررسی حادثه پلاسکو هستم تعهد دارم که به این مسئله ورود پیدا نکنم. از این رو از ورود به جزئیات این حادثه خودداری می‌کنم.

    وی ادامه داد: این ساختمان مربوط به نیم قرن پیش بود و در این حادثه هم خوب طاقت آورد. چند ساعتی تحمل کرد و فرصتی داشتیم که مردم را از این مجموعه خارج کنیم. اما باید بپذیریم در هر سطحی از ساخت و ساز از متخصصان استفاده کنیم. در همین ماجرا به یکی از دوستان گفتم پلاسکو از آن دست ساختمان‌هایی نبود که باید مجری صلاح می‌داشت.

    وی تاکید کرد: اولین رویکرد آتی ما این است که رویه‌ها و فرآیندهای نظارت را ساخت و سازها تقویت کنیم.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این‌که با جهت‌گیری دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز را تصحیح کنیم و آنها را متقاعد کنیم که ساخت و ساز یک کار تخصصی است، اظهار کرد: مطالبه اصلی ما این است که در همه فرآیندها نیروهای متخصص و دارای صلاحیت فعالیت کنند.

    رجبی با بیان این‌که این کار نیازی به طناب کشی ندارد و باید نهادهای درگیر را برای این مسئله قانع کنیم،‌اظهار کرد:  طرح بازبینی قانون نظام مهندسی در دستور کار مجلس است که باید یک قانونی را بنویسیم که جای ابهام نداشته باشد.در موارد مختلف در قانون آمده که در مواردی مانند سکوت وزیر صحبت کند، این موارد سکوت و ابهام را حذف می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو