مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس نظام مهندسی تهران:

نوسازی بافت فرسوده تجمیع ۳ پلاک و ساخت مسکن جدید نیست

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه تجمیع ۳ پلاک و ساخت واحد مسکونی جدید را نمی توان بازسازی و نوسازی بافت فرسوده دانست،گفت:هیچ دیدگاه کلی در خصوص بازسازی و تغییر شرایط بافت‌های فرسوده نداریم.

نوسازی بافت فرسوده تجمیع ۳ پلاک و ساخت مسکن جدید نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، حسن قربانخانی  در پاسخ به این سؤال که چرا روند بازسازی بافت‌های فرسوده در تهران کُند است، گفت: بخشی از کُند بودن روند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده نبود اعتبار و نبود سرمایه‌گذاری است و البته یک همت بلندمی‌خواهد تا این اقدام به نحو احسن انجام شود.

    وی افزود: اعتقاد دارم اگر می‌خواهیم نوسازی در بافت فرسوده به خوبی رخ دهد باید شرایطی فراهم شود تا برای بخش خصوصی جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

    قربانخانی ادامه داد: در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است، درست است که شهرداری‌ هزینه صدور جواز برای احداث ساختمان‌های جدید در بافت‌های فرسوده را دریافت نمی‌کند اما نتیجه کار نشان می‌دهد که برای بخش خصوصی جذابیتی ایجاد نشده است.

    وی ادامه داد: نکته‌ای که در بافت‌های فرسوده حائز اهمیت است این است که به عنوان مثال 3 پلاک را تجمیع و اقدام به ساخت واحد مسکونی جدید کرده‌اند، اسم این را که نمی‌توان اصلاح، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده گذاشت.

    رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در شانگهای چین یک بخش جدید شهر و یک بخش قدیم شهر وجود دارد بنابراین بخش جدید کاملاً مدرن و امروزی است و بخش قدیم که فرسوده است و هر روز افزایش پیدا می‌کند.

    *اتفاقی که در بافت فرسوده کشور رخ داده نوسازی و تغییر شرایط شهر نبوده است

    قربانخانی افزود: در حال حاضر اتفاقی که در بافت فرسوده کشور رخ داده بر اساس یک دیدگاه کلی بازسازی و نوسازی و تغییر شرایط شهر نبوده است و صرفاً یک سری پلاک‌های کوچک را تجمیع کرده و ساختمان‌های جدید احداث شده است.

    وی ادامه داد: هیچ دیدگاه کلی در خصوص بازسازی و تغییر شرایط بافت‌های فرسوده نداریم.

    به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی به عنوان مثال بزرگراه نواب یک نمونه‌ از بازسازی بافت‌های فرسوده مانند سایر نقاط دنیا بوده و همین پروژه هم باعث شد تا دید کلی نسبت به شهر تغییر کند.

    *دلایل فنی فروریختن ساختمان پلاسکو

    قربانخانی در پاسخ به این سئوال که ریزش ساختمان پلاسکو برای ما یک هشدار بود اما گفته می شود که این ساختمان برای 200 سال طراحی و ساخته شده بود و فرو ریختن آن تامل برانگیز است. تحلیل شما از دلیل ریزش آن چیست؟ گفت: ساختمان برج تجارت جهانی در نیویورک چرا فرو ریخت. آن هم برای 200 سال طراحی و ساخته شده بود. یک حرارتی آمد و عناصر سازه‌ای آن نتوانست تحمل کند و در نهایت فرو ریخت.

    وی افزود: برای برج پلاسکو هم همین اتفاق افتاد. آتش گرفت و عناصر سازه‌ای به یک نقطه‌ و شرایط بحرانی رسیدند و تخریب پیش‌رونده باعث شد که یک طبقه خراب شده و به طبقه پائینی زده شود و در نهایت تمام ساختمان فرو ریخت.

    قربانخانی ادامه داد: بهر‌ه‌برداریی که از ساختمان پلاسکو می‌شد مشکل داشت و تبدیل به ساختمانی شده بود که اصلاً برای این کار طراحی نشده بود و تا طبقه 17 ساختمان پارچه و مواد آتش‌زا انبار شده بود و در نهایت باعث تخریب ساختمان شد.

    وی افزود:این هشداری است به مسؤلان برای تمام شهرها که چگونه می‌توانیم ساختمانی که تغییر کاربری داده است نگهداری شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: یکی از ایراداتی که وجود دارد  این است که شهرداری‌های کشور خودگردان هستند و مجبور هستند پولی را به دست بیاورند تا بتواند شهر را اداره کند.

    وی افزود: شهرداری تهران که شهرداری پایتخت است 7900 میلیارد تومان از فروش تراکم، تغییر کاربری و جریمه‌ها اخذ می‌کند با این شرایط آیا قرار است اتفاق دیگری را شاهد باشیم.

    وی افزود: وقتی ساختمان تغییر کاربری می‌دهد و جریمه‌اش را می‌پردازد،این تغییر کاربری‌ها در آینده هزاران مشکل ایجاد خواهد کرد کما اینکه در «پلاسکو» هم این اتفاق رخ داد.

    وی ادامه داد: حال ساختمان پلاسکو را فراموش کنیم. همین امروز در شهر تهران ساختمان فرسوده ساخته می‌شود چرا که ساختمان‌های بافت فرسوده را تخریب و به یک سازنده فاقد صلاحیت سپرده شده است و این سازنده بدون رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و با استفاده نکردن از وسایل و مصالح استاندارد ساختمانی فرسوده‌ای احداث می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو