مدیران خودروعصر اعتبار

قالیباف:

۳۱ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، دستور تخلیه ساختمان به نیروها داده شده بود

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت که ۳۱ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، دستور تخلیه ساختمان به نیروها داده شده بود.

۳۱ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، دستور تخلیه ساختمان به نیروها داده شده بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  محمدباقر قالیباف در جریان بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در مجلس در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس اظهار کرد: نیروهای آتش نشانی در کمتر از 2.5 دقیقه پس از اعلام آتش سوزی به محل ساختمان پلاسکو رسیدند و ما مشکل تجهیزات نداشتیم و امکانات به حد کفایت وجود داشت.

    وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو به موقع تخلیه شده بود افزود: یکی از موضوعات مهم این بود که 31 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروها داده شده بود و نیروهای مردمی را بیرون کرده بودند. شهید امینی نیز به همراه برخی دیگر از آتش نشان ها از مسیر در حال خروج بودند تا کسی از مردم و بچه ها در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخش از پله ها فرو می ریزد.

    شهردار تهران با بیان اینکه از نظر مدیریت بحران، حوادث یا عامل انسانی دارد و یا ناشی از اشکال ساختاری است افزود: در حوزه ساختاری درکشور ما نبود یک نگاه سیستمی و فرآیند محور به موضوعات و حوادث و پیشگیری از آن یک چالش جدی و اساسی است و این از مرحله قانونگذاری تا اجرا و نظارت بر قوانین، ابهام و تورم قوانین و مشخص نبودن مسئولیت و تداخل مسئولیت را شامل می شود.

    شهردار تهران یادآور شد: در سال 76 هواپیمایی در اصفهان خارج از باند نشست البته در آن حادثه کسی صدمه ندید اما از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح روز بعد نتوانستیم به مسافران دسترسی پیدا کنیم، در حالی که اگر این افراد مجروح شده بودند و جانشان را از دست می دادند پاسخی نداشتیم.

    وی افزود: در سال 82 نیز حادثه ای برای قطار نیشابور رخ داد که 320 کشته داد و بخش قابل توجهی مفقود شدند این حادثه 460 مجروح به جای گذاشت. یا در سال 92 در اتوبان قم 2 تصادف رخ داد که 43 کشته داد و سرنشینان اتوبوس در آتش سوختند این ها نشان می دهد که ما در فرآیندها و ساختارها دچار اشکال هستیم.

    قالیباف با بیان اینکه 5 سال مهلت آزمایشی قانون مدیریت بحران به پایان رسیده اظهار کرد: در واقع این سازمان از سال 92 تاکنون عملا مشکل قانونی دارد.

    وی با بیان اینکه شهرداری در حادثه پلاسکو موظف به انجام امور پیشگیرانه بوده یادآور شد: شهرداری تهران تنها شهرداری است که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارد. در سایر استان ها استانداری و در شهرهای دیگر فرمانداری این مسئولیت را بر عهده دارد و ما از روزی که این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شده از بعد ساخت مکانی مهم ترین سازماندهی ها را انجام داده ایم.

    وی با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای امنیت کارگاه های کوچک، مقاوم سازی پل ها در مقابل زلزله، ارزیابی بیمارستان ها  و تشکیل گروه‌هایی در محلات و سازماندهی 5000 گروه برای انجام اقدامات مربوط به زلزله در محلات اظهار کرد: همچنین 120 سوله در این سال ها ساخته شده و تجهیزاتی برای حوادث غیر مترقبه در آن جا مستقر شده، همچنین ارتباطات بی سیمی خارج از شبکه های رسمی برقرار است.

    قالیباف با بیان اینکه از زمان تحویل شهرداری تهران تعداد ایستگاه های آتش نشانی را از 4 به 125 ایستگاه افزایش داده یادآور شد: علی رغم وجود ترافیک سنگین در شهر تهران ما استانداردهای بین المللی  را برای رسیدن در سوانح داریم. همچنان که در پلاسکو نیروهای آتش نشان کمتر از 2.5 دقیقه به محل رسیده اند. ما همچنین تعداد ماشین های آتش نشانی را از 280 در سال 94 به 900 خودرو رساندیم. سبد و نردبان های آتش نشانی هم 4 – 5 سال پیش خریداری شده و ما قبل از آن یک نردبان 54 متری نداشتیم، در حالی که اکنون نردبان های 33 و 54 متری خریداری کرده ایم.

    شهردار تهران با اشاره به تکلیف قانونگذار برای بازسازی 10 درصد از بافت های فرسوده طی 10 سال یادآور شد: ما در شهر تهران 34 درصد از بافت فرسوده را احیا کردیم در حالی که در کشور متوسط احیای بافت های فرسوده 7 درصد است.

    وی اضافه کرد: من در سال 92 در جلسه شورای شهر در مورد اشکالات موجود در قوانین مقررات صحبت کردم و گفتم مسئولیت ها در هم است. طبق قانون شهرداری ما باید بر ای حریق و سیل اقداماتی انجام دهیم. در همین راستا برای سیل بیش از 500 کیلومتر تونل و کانال برای جمع آوری آبهای سطحی احداث شده تا از سیل جلوگیری شود.

    قالیباف با اشاره به پیگیری های خود درباره ساختمان پلاسکو و علاء الدین اظهار کرد: ما باید رفع خطر در اماکن عمومی را انجام دهیم. البته ممکن است خطر بالقوه و بالفعل باشد و رفع خطر از سوی ما باید در مواقعی انجام شود که خطر بالفعل است. در مورد ساختمان پلاسکو ما اخطارهایی دادیم، آموزش هایی را ارائه کردیم و برای پیشگیری کلاس آموزش گذاشتیم، که در آن 17 نفر بیشتر شرکت نکردند. همچنین در شهریور ماه بخشنامه ای را به آنها را ارائه کردیم.

    وی افزود: به موجب مصوب هیات دولت در سال 93 بازرس وزارت کار ضابط دادگستری است و کارشناس بازرسی مجموعه آتش نشانی همکار بازرس و مجموعه وزارت کار است. در واقع وزارت کار می تواند به عنوان ضابط  از دادسرا یا دادگاه حکم توقیف بخواهد و دادسرا مکلف است حکم توقیف بدهد.

    قالیباف با بیان اینکه در مورد ساختمان پلاسکو شهرداری مسئولیت های اجتماعی داشته و پیش از حادثه پیگیری هایی را انجام داده است، یادآور شد: در مورد ساختمان علاء الدین هم از نظر آتش نشانی و سازه مشکلاتی وجود داشت، اما به ما اجازه ندادند این ساختمان را ببندیم و موضوع به دادگاه ارجاع شد و پس از حکم بدوی تجدید نظر و رای دیوان عدالت اداری هنوز بعد از 2 سال و نیم با مشکل مواجه هستیم و شورای تامین به دلیل مسائل امنیتی موضوع را به عقب انداخت و ما بعد از 2 و سال نیم و پیگیری شخص من و شورای شهر نتوانستیم کارمان را در پاساژ علاء الدین تمام کنیم و این واقعیت تلخی است که در بروکراسی وجود دارد.

    شهردار تهران در فرصت 35 دقیقه ای ارائه گزارش خود همچنین فیلمی 7 دقیقه ای از آتش سوزی ساختمان پلاسکو شامل گزارش های مردمی، اظهارات سخنگوی آتش نشانی، جلسه ستاد بحران و تصاویری از ساختمان پلاسکو پیش از ریزش را برای نمایندگان به نمایش گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی