مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت مسکن مهر به روایت آمار;

مسکن مهر در روزهای سخت تکامل

عصر ساختمان- در آخرین ماه‌های فعالیت دولت و در شرایطی که مسکن مهر به پیشرفت ۹۳ درصد رسیده، این فرزندخوانده دولت روزهای سخت تکامل را بخصوص در شهرهای اقماری تهران طی می کند.

مسکن مهر در روزهای سخت تکامل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، با اینکه وزیر راه و شهرسازی همواره انتقادات تندی را به مسکن مهر داشته، دولت طی سه سال اخیر تلاش کرد تعهدات خود در تکمیل واحدها را به انجام برساند و تا کنون از دومیلیون و 200 هزار واحد، یک میلیون 774 هزار و 761 واحد افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد 43 درصد است. البته تعداد مسکن مهر تحویل شده به متقاضیان در دولت یازدهم 821 هزار و 987 واحد بوده که 54 درصد از مجموع مسکن مهر تحویل داده شده را شامل می‌شود.

    طی هفته های اخیر وام مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یافته اما به نظر می رسد منابع بانک مرکزی برای تخصیص یکباره به کل کشور کافی نیست. به همین لحاظ قصد دارند تسهیلات را تدریجی به شهرهای اولویت دار تزریق کنند. در این بین اولویت با پردیس است و پس از آن شهرهای پرند و هشتگرد در صف وام قرار دارند.

    کمبود تاسیسات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر مشکل دیگری شده است. بعضی متقاضیان نیز از پرداخت سهم آورده سر باز می زنند. البته عمده متقاضیان از طولانی شدن پروژه گلایه دارند و با توجه به اینکه دولت قبل سهم آورده متقاضیان را به خدمات زیربنایی و روبنایی اختصاص داده، اعتماد از بسیاری افراد سلب شده و دیگر مایل نیستند سهم آورده خود را به پروژه هایی تزریق کنند که قرار بود 18 ماهه آن را تحویل بگیرند اما هنوز پس از گذشت 5 تا 9 سال، بسیاری از واحدها بلاتکلیف است.

    در مورد شهر جدید پردیس، با توجه به صحبتهای کارشناسی، توپوگرافی سخت و ناهموار به عنوان سرعت گیر پروژه ها عمل کرد. از سوی دیگر تورم میانگین 15 درصد مانعی بر سر راه تکمیل پروژه با قیمتهای قبل شد. به همین لحاظ دولت قیمتها را بالا برد و وام را طی دو مرحله از 25 به 30 و سپس به 40 میلیون تومان افزایش داد. این اقدامات موجبات ناراحتی متقاضیان را فراهم آورد تا جایی که هر از گاهی جلوی وزارت راه و شهرسازی و یا مجلس شورای اسلامی تجمع می کنند که در روزهای اخیر نیز تجمعی مقابل مجلس شورای اسلامی داشتند.

    با این حال بنا به گفته ی مدیرعامل شهرهای جدید 26 هزار واحد در پردیس آماده افتتاح است که اگر خدمات و انشعابات آنها تامین شود به متقاضیان تحویل خواهد شد.

    در هشتگرد نیز از حدود 48 هزار واحد مسکن مهر این شهر 10 هزار واحد بدون متقاضی است و ظاهرا تلاش ها برای برداشتن شرایط محدودکننده این واحدها نتوانسته درخواستی برای اسکان در این واحدها ایجاد کند. بنا به گفته محسن نریمان، شهر جدید هشتگرد کشش 50 هزار واحد مسکن مهر رانداشت ولی دولت قبل تصمیم بر اجرای آن گرفت و عدم برنامه‌ریزی در ایجاد واحدهای مسکن مهر و فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلاتی را بوجود آورد، با این حال نیمی از آن افتتاح شد و 12 هزار واحد آن نیز آماده تحویل است و در حال حاضر نیز حدود 10 هزار واحد آن متقاضی ندارد.

    پرند نیز مشکلات خاص خود را دارد وبا وجودی که از 95 هزار واحد مسکن مهر پرند تا کنون بیش از 62 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است، بخش زیادی از مساکن باقی مانده درگیر نبود انشعابات است و برای 7000 واحد متقاضی وجود ندارد.

    در این شهر، متقاضیان در انتظار خدمات زیربنایی و روبنایی هستند. البته مشکل گاز تا حدودی در حال برطرف شدن است اما گفته می‌شود 80 درصد مشکلات مسکن مهر پرند به نبود آماده سازی و خدمات رسانی مربوط است که اگر برطرف شود می توان امیدوار بود که پروژه شهرک آسمان در دهه فجر افتتاح شود.

    هم اکنون پروژه های مپسا، هسا، کیسون و کوزو فاز 6 پرند با مصائبی درگیر هستند که در پروژه هسا برخی از مشکلات در خصوص آماده سازی و مسائل مربوط به دستگاه‌های خدمات‌رسانی باعث کندی روند پیشرفت فیزکی کار شده است. در این خصوص مدیران شرکت عمران شهر پرند جلسات متعددی با دستگاه های خدمات رسان داشتند و در آخرین اقدام فهرست بهایی را برای شورای مسکن استان ارسال کردند.

    اما همزمان با دهه فجر امسال 23 هزار و 38 واحد مسکن مهر به همراه تعداد زیادی از پروژه‌های روبنایی و زیربنایی در 15 شهر گلبهار، هشتگرد، پرند، سهند، اندیشه، صدرا، فولادشهر، بهارستان، مجلسی، پردیس، امیرکبیر، شیرین شهر، رامین، بینالود و رامشار به افتتاح خواهد رسید. از این تعداد 3088 واحد در پردیس، 7170 واحد در پرند و 4120 واحد در هشتگرد افتتاح خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی