مدیران خودروعصر اعتبار

سونامی افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهای مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس بخش مسکن گفت: بخش عمده پیش بینی های صورت گرفته برای بازار مسکن در سال ۹۵ محقق نشد.

سونامی افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهای مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ، بیت الله ستاریان با بیان این مطلب افزود: در سال 94 بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند که در سال 95 شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.

    وی تصریح کرد: البته بخشی از انتظارات نظیر افزایش میران تولید و فروش نفت محقق شده به طوری که میزان تولید زیر یک میلیون بشکه نفت اکنون به بیش از 3 میلیون بشکه رسیده و بخشی از منابع مالی کشورمان آزاد شده است.

    وی بیان کرد:اما بخش عمده انتظارات برآورده نشد و تحقق نیافت به طوری که فکر می کردیم حداکثر تا نیمه دوم سال 95 تغییرات مشهودی در بازار مسکن رخ دهد که با توجه به کند شدن جریان رشد اقتصادی، این موضوع محقق نشد.

    ستاریان ادامه داد:  البته پیش بینی می کنیم در نیمه نخست سال 96 و بعد از بهار شاهد حرکت و رشد در بخش مسکن کشور باشیم.

    وی تاکید کرد:‌اگر حرکتی در اقتصاد رخ دهد شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود.

    وی خاطر نشان کرد: رشد مختصر فعلی در بازار مسکن در اثر جنبه های روانی بازار اتفاق افتاده و موثر از رشد اقتصادی نبوده است.

    وی گفت: اگر حرکت و رشد بازار مسکن اتفاق بیافتد شرایط خطرناکی را تجربه خواهیم کرد زیرا در چهار بخش شاهد افزایش همزمان خواهیم بود که شامل افزایش قیمت،‌ معاملات،‌ سرمایه گذاری و تولید می شود.

    ستاریان توضیح داد:‌به طور قطعی سالانه بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است که در سال 89 و 90 میزان تولید به طرز چشمگیری کاهش یافت؛ در سال 91 اوضاع تولید مسکن کمی بهتر شد و در سال 92 حدود 800 تا 900 هزار واحد مسکونی در کشور تولید شد و در 3 سال اخیر وضعیت تولید اصلا مناسب نبوده است.

    وی تاکید کرد:‌اکنون شاهد نیاز انباشته شده در بخش مسکن هستیم و اگر در سال آینده توان خرید مردم افزایش یابد و سرمایه آنها به عنوان تقاضای موثر وارد بازار شود به حتم شاهد سونامی افزایش قیمت حداقل 30 تا 40 درصدی مسکن خواهیم بود.

    وی ادامه داد: البته این موارد بستگی به رشد اقتصادی کشور دارد.

    وی درباره برخی اظهارات در مورد تاثیر نرخ ارز بر رکود بازار مسکن بیان کرد:‌همیشه روند به این صورت بوده که در مرحله نخست بازار ارز به عنوان جاذب منابع مالی عمل کرده و بعد با ضریب بیشتر، این منابع وارد بازار مسکن شده است زیرا بازار ارز نمی تواند منابع مالی را درون خود حبس کند.

    وی گفت: اکنون افزایش نرخ ارز به عنوان جاذب منابع مالی در جامعه مطرح است در حالی که این منابع اصلا از بازار مسکن جذب نشده زیرا مسکن اکنون منابع مالی در اختیار ندارد در حالی که پس از مدت زمان کوتاه و در آینده نزدیک منابع جذب شده در بازار ارز به بازار مسکن وارد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو