مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه مطرح کرد؛

توقف فرسودگی منطقه ۱۲ تهران با مشارکت مردم

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه نمونه بارزی از تغییر رویکرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی شهری نسبت به دولت گذشته است و افزایش منزلت اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این مسیر است.

توقف فرسودگی منطقه ۱۲ تهران با مشارکت مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی محله سیروس که با همکاری شهرداری تهران انجام شده است، در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه نمونه بارزی از تغییر رویکرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی نسبت به دولت گذشته است. برآورد ما در اجرای این پروژه‌ها آن است که جمعیتی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند امکان جابه جایی نداشته و باید در همین محله و بافت زندگی کنند. پس ما باید در اجرای پروژه‌های خود امکان ارتقای زندگی را برای آن‌ها را فراهم کنیم.

    وی با بیان اینکه با توجه به سیاست دولت یازدهم، منطقه 12 که واقع در قلب شهر تهران است نباید تبدیل به یک منطقه کاملا فرسوده شود بلکه با توجه به رویکرد ارتقای کیفیت زندگی نوسازی و بازآفرینی شهری خود بافت و محله باید به سمتی حرکت کنند که ساکنین آن شروع به بازآفرینی محله زندگی خود کنند.

    وی اضافه کرد: توسعه در حاشیه شهرهای جدید مانند پردیس و پرند و سایر مناطق مشابه اقدامی است که ما همواره با آن مخالفت می‌کنیم. چراکه به عقیده ما رهاکردن این گونه مناطق همراه ساکنانشان امکان‌پذیر نخواهد بود.

    به گفته آخوندی مناطقی مانند حاشیه پردیس و پرند می‌تواند جاذب جمعیت جدیدی شود که برای زندگی به تهران می‌آیند و این مسئله‌ای است که خلاف سیاست‌های کلی ابلاغ شده به شمار می‌رود.

    این مقام مسئول با تاکید براینکه الگوی ما در اجرای این پروژه‌ها الگوی زندگی ایرانی است گفت: این طرح از اواخر دولت پیشین طراحی و در دولت یازدهم فعال شد و به اتمام رسید.

    وی در خصوص ویژگی‌های طراحی پروژه محله سیروس اعلام کرد: طراحی این مجموعه‌های مسکونی بر اساس حیاط‌های مرکزی شکل گرفته است. نکته مهم این است که در طراحی‌های جدید برای پروژه‌های مسکونی بازآفرینی در مناطق هدف ارتفاع در نهایت تا حد 2 تا 3 طبقه با هدف راحت‌تر و ایرانی‌تر شدن زندگی مردم کاهش یافته است.

    آخوندی با بیان اینکه نمی‌خواهیم با اجرای پروژه‌های جدید فشار بیش از حدی را از نظر جمعیتی به این منطقه وارد کنیم گفت: طبیعتا محله سیروس دارای یک ظرفیت جمعیتی است و در پروژه‌های جدید که امروز کلنگ شروع آنها بر زمین زده شد، یک مجموعه 118 واحدی در نظر گرفته شده که با توجه به کاهش واحدها که تقریبا نصف پروژه 214 واحدی است، نشان داده می‌شود که کاهش میزان بارگذاری با هدف ارتقای کیفیت زندگی مد نظر بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فارغ از بحث‌های مسکن فضاهای عمومی مانند بیمارستان، مدرسه و پارک نیز در این پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته که هم‌اکنون بخشی از آن در محله سیروس در حال انجام است. در این راستا معبری طراحی کرده‌ایم که مجموعه‌های مسکونی را با مبلمان شهری به هم متصل کرده و باعث جریان زندگی در این منطقه می‌شوند.

    وی در ادامه تنزل منزلت اجتماعی در این گونه مناطق را یکی از مشکلات اصلی محلات ناکارآمد اعلام کرد و گفت: افزایش منزلت اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این مسیر است. اقدامی که بتوانیم به کمک آن سایر پروژه‌ها را به گونه‌ای طبیعی و از طریق ساکنان این محلات اجرا کرده و دیگر نیازی به دخالت دولت نداشته باشیم.

    عضو کابینه دولت یازدهم آغاز عملیات اجرایی نوسازی 360 واحد در محله سیروس از طریق مردم را نمونه‌ای از این اقدامات اعلام کرد و گفت: معماری پروژه‌های نوسازی الگو گرفته از همین پروژه مسکونی 214 واحدی است که نشان می‌دهد ما تنها باید یک مدل را در منطقه ایجاد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم تا آن‌ها خود در ادامه به نوسای و بهسازی محلات خود بپردازند.

    آخوندی مسئله بازآفرینی شهری را یکی از برنامه‌های اصلی دولت در برنامه ششم بیان کرد و گفت: آغاز یک پروژه بازآفرینی به عنوان الگو و واگذاری مابقی پروژه‌ها به ساکنان برنامه ما در آینده بخش مسکن است که تصور من باید به مسکن محله‌های کارآمد پاسخ داده شود. نکته مهم در این بخش آن است که مالکین و ساکنان محلات خود سرمایه‌گذاری کرده و نیازی به دخالت دولت نداشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی