مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسایل شهری مطرح کرد؛

هسته مرکزی تهران نیازمند احیا

عصر ساختمان- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه هسته مرکزی تهران نیازمند احیاست، گفت: وقوع پلاسکو می‌تواند سرچشمه تغییرات شگرف در ایمنی شهری کشور شود.

هسته مرکزی تهران نیازمند احیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به وقوع حادثه پلاسکو گفت: جدای از تجربه تلخ پلاسکو شاید بتوان گفت که فروریختن این ساختمان می تواند سرآغاز یک تحول عظیم در این بخش نیز باشد همانند"پروئیت ایگو"، با این تفاوت که تخریب آن نه به اختیار بلکه با آتش سوزی مهیبی انجام شد.

    وی با اشاره به تجربیات مشابه چنین رخدادی در جهان گفت: در تاریخ اتفاقات مشابه پلاسکو کم نیست از آتش‌سوزی بزرگ لندن در 1666 گرفته تا آتش بزرگ شیکاگو در سال 1871 که 70 هزار ساختمان در آن سوختند و همچنین آتش‌سوزی فورت مک موری کانادا که2400 خانه را سوزاند. 

    وی ادامه داد: آتش سوزی در شهر مانیل فیلیپن آن هم در بخش سکونتگاه های غیر رسمی شهر در سال 2004 که منجر به آوارگی 22 هزار نفر نیز شد و یا آتش سوزی ها مشابه در داکای بنگلادش و سائو پائلو برزیل نمونه مشابه ای از این حوادث است که اگرچه واکنش های هیجانی به دنبال داشت اما درسی شد برای بهره گیری از یک تجربه اندوهبار و تغییراتی بنیادی برای آینده ای بهتر و بستن راه تکرار بر حادثه.

    طباطبایی مزدآبادی با اشاره به تجربه حوادث طبیعی مانند ژاپن پس از سونامی 2011 و فاجعه فوکوشیما گفت: سونامی 10 متری مارس 2011 در فوکوشیما که طی آن ژاپن چند متر به سمت شرق جابه‌جا شد، در حال تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی بود که ژاپن از تجربه آن برای ایجاد شهرهایی با مقاومت 10 ریشتر استفاده کرد.

    وی با اشاره به اینکه پرداختن به قصورهای گذشته فقط تا آنجا موثر است که به کشف راهکاری برای آینده بهتر بیانجامد گفت: شهرهای کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها با معضل بافت فرسوده روبه رو است. فرسودگی لزوما به معنای بالا بودن سن بنا نیست. کم نیستند ساختمانهایی در جهان که عمر بالای 50 سال دارند و همچنان استحکام خوبی دارند که ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرهایی مانند شیکاگو، نیویورک، لندن و پاریس که بعضا قدمت آنها به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد از جمله آنهاست.

    این کارشناس مسایل شهری متذکر شد: گفته می شود بیش از 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور و بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد مناطقی که تمامی خصوصیات فرسودگی همچون ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری را دارند و ناکارآمدی و کاهش کارآیی در آنها دیده می‌شود.

    طباطبایی مزدآبادی متذکر شد: مسئولان می گویند 3 هزار ساختمان مشابه پلاسکو در شهر تهران وجود دارد. این نشان می دهد که با توجه به تجربه پلاسکو نیازمند یک تغییر نگرش اساسی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری هستیم.

    این استاد دانشگاه آتش‌سوزی و فروپاشی ساختمان پلاسکو را هشداری مبنی بر زوال هسته مرکزی شهر تهران می داند که در واقع بخش اصلی هویت و شخصیت تهران بزرگ و نیازمند جان‌بخشی دوباره است.

    وی خاطرنشان می کند: بخش مرکزی شهرها به عنوان قلب تپنده آن شناخته می شوند که در واقع و حیات و ممات شهرها وابسته به آن است و ناپایداری، آشفتگی بصری، رکود اجتماعی و انحطاط کالبدی که در این قسمت از تهران زنگ خطر را از مدت ها قبل به صدا در آورده بود.

    طباطبایی مزدآبادی  با اشاره به اینکه این قلب نیازمند اقدامات درمانی اساسی است، جلوگیری از شکست‌های بزرگ در کلان‌شهر تهران را نیازمند برنامه‌ریزی و بازطراحی فوری دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو