مدیران خودروعصر اعتبار

راه‌اندازی کوره آجرپزی برای تأمین هزینه‌های گنبد جهانی سلطانیه

عصر ساختمان- نبود اعتبار همچنان دامان میراث جهانی ایران را گرفته است.

راه‌اندازی کوره آجرپزی برای تأمین هزینه‌های گنبد جهانی سلطانیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، گنبد سلطانیه زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند تا آنجا که سرپرست مجموعه میراث جهانی سلطانیه به همشهری خبر داد که برای تأمین هزینه مرمت و نگهداری از گنبد جهانی سلطانیه، کوره آجرپزی برای فروش آجر زنجان به سایر محوطه‌ها و بناهای تاریخی راه‌اندازی می‌شود.

    یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان نیز از محدود بودن بودجه مرمتی گنبد سلطانیه خبر داد و به همشهری گفت: به‌دلیل نبود بودجه در سال‌های گذشته فعالیت‌های میراث فرهنگی زنجان تنها به حفاظت از گنبد جهانی سلطانیه محدود شد.

    رحمتی با اشاره به ارزش‌های معماری و هنری گنبد سلطانیه گفت: حفاظت و مرمت گنبد سلطانیه به واسطه ارزشمند و بی‌نظیر بودن ‌بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان، بیرون آمدن برج و باروی اطراف گنبد سلطانیه از زیر خانه‌ها و با تملک بیش از 350خانه ممکن شد.

    وی افزود: در وضعیت کنونی مرمت تزئینات این گنبد اولویت اصلی اداره میراث فرهنگی زنجان است؛ چون گنبد سلطانیه یک موزه زنده از هنرهای ایرانی و هنر دوران اسلامی است و تمامی هنرهای وابسته به معماری از قبیل کاشی، معرق، گچبری و... در این بنا قابل مشاهده است.

    رحمتی تأکید کرد: اولویت اصلی همچنان حفظ بنا و مرمت تزئینات است که با توجه به وضعیت سال‌های اخیر در نبود بودجه و اعتبار فعالیت مرمتی گنبد سلطانیه کم شد و به همین دلیل بیشتر فعالیت‌هابه موضوع حفاظت از بنا محدود شد.

        بودجه مرمت محدود است

    موسی انیران، سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه نیز بودجه مرمت این اثر ثبت جهانی شده را ناکافی می‌داند اما به همشهری می‌گوید: گنبد سلطانیه ازجمله بناهای تاریخی ثبت جهانی شده کشور است که نسبت به دیگر بناهای ثبت جهانی‌شده از بودجه خوبی برخوردار است.

    او اگرچه سقف بودجه اختصاص داده شده به مجموعه تاریخی ثبت جهانی شده سلطانیه را اعلام نمی‌کند، اما معتقد است گنبد سلطانیه نگین معماری و هنر دوره ایلخانی است و بسیاری از معماران دوره‌های بعد از این نوع معماری و فضای شهری استفاده کردند.

    او با اشاره به اینکه گنبد سلطانیه چندین زلزله را در طول تاریخ پشت سر گذاشته اما با وجود تخریب‌های زیاد همچنان سرپا مانده، گفت: مجموعه سلطانیه در بخش گنبد نیاز به مقاوم‌سازی‌ دارد و مرمت این مجموعه از مهم‌ترین موضوعات است.

    انیران با اعلام اینکه مرمت تزئینات در ضلع شمالی گنبد سلطانیه در دست انجام است گفت: در مذاکره با دانشگاه‌ها قرار است اسکن لیزری از تزئینات بنا انجام شود تا کار مرمت سرعت بیشتری بگیرد. او همچنین به طرح ویژه شهرهای تاریخی اشاره کرد و گفت: قرار است طرح ویژه تفصیلی برای سلطانیه زنجان تصویب شود. سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: زیرساخت‌های گردشگری سلطانیه به هیچ‌وجه در خور گردشگران نیست.

        سلطانیه نیازمند مرمت مداوم

    او با اعلام اینکه گنبد سلطانیه نیاز به مرمت مداوم دارد، گفت:بودجه کنونی کفاف مرمت کامل این مجموعه را نمی‌دهد.انیران از راه‌اندازی کوره آجرپزی برای تأمین بخشی از هزینه های سلطانیه خبر داد و گفت: قصد داریم با فعال کردن این کوره و تولید آجر برای بناهای دیگر برای سلطانیه درآمدزایی کنیم.

    به گفته انیران ‌مناره ضلع شرقی سلطانیه نیز که در زلزله‌های قدیم از حالت عادی خارج و در حال ریزش بود، مرمت شد. سرپرست پایگاه میراث جهانی سلطانیه گفت: اگر طرح ویژه اجرا شود، مسیر حرکتی گنبد سلطانیه و ساخت و سازهایی که در شهر وجود دارد براساس طرح تفصیلی می‌تواند گستره شهر را به سمتی پیش ببرد که ساخت و سازها همخوان با شهر تاریخی شکل بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی