مدیران خودروعصر اعتبار

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران:

آمار ساختمان‌های پُرخطر تهران را نداریم

عصر ساختمان- در حالی وزیر راه از وجود ۸۸۴ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران خبر داده که رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان این‌که اکثر ساختمان‌های کشور توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود، گفت: آماری از تعداد ساختمان‌های پُرخطر تهران در اختیار نداریم.

آمار ساختمان‌های پُرخطر تهران را نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، حسن قربانخانی رییس جدید سازمان نظام مهندسی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که آیا آماری از تعداد ساختمان‌های پُرخطر تهران در اختیار دارید، اظهار کرد:‌ با توجه به این‌‌که این مسئله تاکنون هیچ متولی نداشته است بعید می‌دانم کسی آماری داشته باشد که چند ساختمان پر خطر در تهران داریم.

    وی تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف همین است و تا زمانیکه که اطلاعی نداریم نمی‌توانیم از وقوع این چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که شناسایی ساختمان‌های پُرخطر همیت ملی می‌خواهد، افزود: به جای این که کسی سعی کند طرف دیگری را مقصر جلوه دهد باید احساس مسئولیت کنیم تا با کمک همدیگر از بروز چنین حوادثس جلوگیری به عمل آید.

    آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیروز به یکی از رسانه‌ها گفته بود :«884 ساختمان شبیه پلاسکو در پردیس و پرند داریم.»

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آخرین روند مباحث پیش آمده با بانک شهر نیز گفت:‌ در این موضوع بانک شهر برای 4 مدیر خود وثیقه 2 میلیارد تومانی را تامین کرده است.

    قربانخانی با اشاره به این‌که سازمان نظام مهندسی استان تهران در بسیاری از بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده است، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنان پیگیر موضوع وام پرداخت شده از محل سپرده‌های سازمان است.

    وی با بیان این‌که از شرکت وام گیرنده شکایت کرده‌ایم، افزود: بانک شهر 40 میلیارد تومان ما را بلوکه کرده و آنرا به ما نمی‌دهد و تا امروز مشخص نیست چه میزان از محل سپرده‌های سازمان نظام مهندسی در این بانک وام پرداخت شده است.

    *جولان بی صلاحیت‌ها در ساخت و سازها

    قربانخانی در ابتدای نشست خبری با بیان این‌که یکی از گرفتاری‌های مردم در زمان خرید خانه این است که کیفیت لازم را ندارد و فروشنده هم تضمین لازم را برای ساختمان ارائه نمی‌دهد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کیفیت ساختمان‌ها را افزایش داده و ثروت‌های کشور را حفظ کنیم باید بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب وظیفه داریم در جهت سن ساختمان ها و افزایش کیفیت زیست مردم تلاش کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که این مسئله از وظایف سازمان نظام مهندسی است اما لازم است نهادها و سازمان‌های دیگر به این مسئله ورود پیدا کنند، گفت: این کار از اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری می‌کند.

    وی افزود: برای جلوگیری از بروز حادثه‌ای شبیه پلاسکو باید همه به مقررات ملی ساختمان تکمین کنند که باعث افزایش کیفیت ساخت و سازها در کشور می‌شود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اظهار کرد:‌در قانون نظام مهندسی تاکید شده که در حوزه ساختمان مقررات ملی تدوین شود و به عنوان نمونه در بخش ایمنی ساختمان‌ها باید در برابر حوادث طبیعی مقاومت داشته باشند.

    وی با بیان این‌که ایران یکی از 20 کشور حادثه خیز دنیا است که از 40 حادثه طبیعی شناخته شده 31 مورد در کشورمان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در بخش مقررات ملی ساختمان سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا و نگهداری و بهره‌برداری رعایت شود.

    وی با اشاره به این‌که در بخش اول تقریبا کار انجام شده و مقررات ملی ساختمان در این حوزه انجام می‌شود، افزود: اما در بخش نظارت و اجرا هنوز موارد حادی را در کشور داریم، نظارت در ساخت و سازها شامل موارد متعددی است. به ظور مشخص بحث ایمنی توسط مهندسان عمران و در مواردی مانند بهداشت و ... مهندسان معمار و تاسیسات و.. مقررات ملی کنترل می‌شود.

    وی با بیان این‌که در تهران ساختمان‌های کمتر از 1500 متر با یک ناظر ساخته می‌شود، اظهار کرد:‌ایران 5 برابر میانگین جهان انرژی مصرف می‌کنند و یک کشور 80 میلیونی تقریبا برابر با کشور چین انرژی مصرف می‌کند.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این‌که 68 درصد ساختمان‌های تهران با متراژ پایین‌تر از 1500 متر و از برخی نظارت‌ها در ساخت و ساز محروم هستند، گفت: در بخش اجرای ساختمان مطابق ماده 4 قانون نظام مهندسی هر کسی به این بخش ورود پیدا می‌کند باید صلاحیت‌های لازم را داشته باشد، اما با این حال در اکثر نقاط کشور ساختمان‌ها را بدون‌صلاحیت‌ها می‌سازند.

    قربانخانی با اشاره به این‌که به ازای هر سالی که به سن ساختمان ها افزوده می‌شود 4 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی حاصل می‌شود، افزود: در حال مذاکره با بانک‌ها هستیم تا در پرداخت تسهیلات ساخت و ساز و خرید در روش‌های خود تجدیدنظر کنند تا به این‌ وسیله به افراد فاقد صلاحیت وام اعطا نشود.

     قربانخانی پیش از این  یکسال نایب رییس سازمان بود و از دو ماه قبل جایگزین بیطرف در ریاست سازمان نظام مهندسی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو