مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

بی‌اطلاعی شهرداری از نحوه اطفا حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه

عصر ساختمان- رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر گفت: ساختار و سازوکار مدیریت بحران در شهر تهران نیاز به تغییرات اساسی دارد.

بی‌اطلاعی شهرداری از نحوه اطفا حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، محسن سرخو در خصوص حادثه پلاسکو و تجهیزات آتش‌نشانی به کار گرفته شده  در  این حادثه گفت: در اواخر سال 92 شورای شهر مصوبه‌‌ای دو فوریتی را تصویب کرد که طی آن شهرداری مکلف شد؛ حداکثر ظرف سه ماه لایحه‌ای را در خصوص به روز رسانی تجهیزات، ادوات و ماشین‌آلات اطفاء حریق و نیز نحوه به روزرسانی آموزش‌های ‌آتش‌نشانی تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای شهر ارائه دهد.

    وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال از این مصوبه شهرداری اقدامی انجام نداده است و شورا راساً در این مورد مصوبه‌ای تهیه کرد و در سال 94 به شهرداری ابلاغ کرد. در این مصوبه هم در خصوص خرید تجهیزات موتوری و خودروهای امدادی و همچنین کمک‌رسانی و آموزش‌های آتش‌نشانی تاکید شده بود.

    سرخو با اشاره به اینکه در این مصوبه به بکارگیری ناوگان هوایی و تهیه بالگرد نیز توجه شده بود، گفت: در سال 95 شهرداری تهران این مصوبه را به اجرا درنیاورد، لذا مصوبه‌ دیگری در شورا در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز آتش‌نشانی تصویب شد که براساس آن قرار شد؛ عوارضی از ساختمان‌های بلند مرتبه بیش از 12 طبقه توسط شهرداری دریافت شده و در اختیار آتش‌نشانی قرار گیرد. همچنین بر استانداردسازی و ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه به صورت خاص و سایر ساختمان‌های شهر تهران توسط شهرداری و آتش‌نشانی تاکید شد.

    رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از این موارد منجر به گزارشی نشد که به دست شورا برسد.

    وی با بیان اینکه ما در حادثه خیابان جمهوری مشاهده کردیم که تجهیزات آتش‌نشانی برای یک ساختمان پنج طبقه ناکافی است، افزود: شورا با حساسیت زیادی تکمیل تجهیزات آتش‌نشانی برای ساختمان‌های بلندمرتبه را دنبال کرد.

    سرخو گفت: ساختمانی همچون پلاسکو که ارتفاع آن نسبت به ساختمان‌های اطراف بلندتر است از مصادیق کاملاً مناسب برای امدادرسانی از طریق بالگرد است، زیرا اگر افرادی در طبقات بالاتر از طبقه گرفتار حریق وجود داشته باشند؛ امکان دسترسی به طبقات پایین‌تر را ندارند و تنها راهی که وجود دارد، آن است که بالای پشت بام رفته و بالگردهای آتش‌نشانی از طریق سبدهایی که در اختیار دارند، این افراد را از ساختمان خارج کنند.

    پلاسکو امکان اطفا طرق از 4 طرف را داشت

    این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه ساختمان پلاسکو از چهار طرف امکان اطفا حریق را داشت، عنوان کرد: در طبقه دچار حریق می‌شد از طریق شلنگ‌های تلسکوپی آتش را نشانه‌گیری کرده و نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند بدون آنکه شلنگ‌ها بی‌هدف به ساختمان آب‌پاشی کنند.

    وی اضافه کرد: در زمان آتش‌سوزی هدف دیده نمی‌شود و آب بی‌هدف در طبقات ساختمانی که مملو از لباس و پارچه است؛ ریخته می‌شود که این موضوع طبقات را سنگین‌تر کرده و احتمال خطر را افزایش می‌دهد.

    سرخو با تاکید بر اینکه این تذکرات مکرراً توسط شورا به شهرداری داده شده و متاسفانه هیچ یک اجرایی و عملیاتی نشده است، بیان کرد: اگر شهرداری ادعا می‌کند که تجهیزات و آموزش‌های آتش‌نشانی به روز است به دلیل آن است که به خود زحمت نمی‌دهد از طریق موتورهای جستجوگر که در دسترس همگان است؛ بررسی کنند که در جهان ساختمان‌های بلند مرتبه به چه روشی اطفاء حریق می‌شوند؟

    رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر با اشاره به اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه بالگرد تنها برای اطفاء حریق جنگل‌ها مناسب است، تصریح کرد: این اظهارنظر از روی کم‌اطلاعی و غیرکارشناسی است، زیرا اگر کوچکترین اطلاعی درباره انواع بالگردهای اطفا حریق وجود داشته باشد، چنین صحبت‌هایی انجام نمی‌شود، زیرا این بالگردها از طریق لوله‌ها و ریختن‌ آب به صورت مستقیم بر روی آتش اطفا حریق می‌کنند.

    وی افزود: همچنین این بالگردها از طریق حمل مخازن آب و رها کردن آن بر بالای حریق نسبت به اطفا آتش در ساختمان‌های بلند مرتبه اقدام می‌کنند و همچنین بالگردهای آتش‌نشانی قادرند از طریق سبدهایی که در اختیار دارند به امداد رسانی توسط آتش‌نشانان کمک کنند.

    سرخو با تاکید بر اینکه علاوه بر تجهیزات آتش‌نشانی باید ساختار و سازوکار مدیریت بحران در تهران تغییر کند؛ گفت: تهران شهری است که در معرض گسل های خطرناک زلزله‌خیز قرار دارد و حتماً باید در چنین شهری تدابیر ویژه در خصوص مدیریت بحران اندیشیده شود.

    این عضو شورای شهر با بیان اینکه تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان غیور و جان بر کف برای به حداقل رساندن تلفات آتش‌سوزی پلاسکو بود، اظهار کرد: آنها خود را به خطر انداختند و اگر  آنها جان خود را در این راه نمی‌گذاشتند، ممکن بود؛ تعداد زیادی از شهروندان جان خود را از دست بدهند، مدیریت بحران باید بتواند طوری حوادث را مدیریت کند که نه جان آتش‌نشانان به خطر افتد و نه جان مردم.

    وی با تاکید بر اینکه باید با مدیریت قاطع جلوی هرگونه خسارت بیشتر در حوادث گرفته شود، تصریح کرد: در این واقعه تعدادی از آتش‌نشانان ما به شهادت رسیدند و تعدادی از مردم از دست رفتند و سرمایه‌های زیادی با خاک یکسان شد. این در حالی است که مدیریت بحران باید در چنین شرایطی قوی‌تر عمل می‌کرد؛ چیزی که در این چند روز خیلی حس نکردیم و فقط سازمان آتش‌نشانی در صحنه حضور داشت.

    سرخو با اشاره به پیگیری دو کمیته ایجاد شده در شورای شهر در خصوص حادثه پلاسکو گفت: امیدواریم نتییجه کار این دو کمیته به شورا ارائه شده و تصمیمات جدی‌تری گرفته شود. ما به دنبال سوال و استیضاح نیسیتم، بلکه به دنبال آن هستیم که به مردم تهران اطمینان دهیم که تجهیزات و آموزش‌های آتش‌نشانان به روز شده و بالگرد برای اطفا حریق فراهم می‌شود و از این به بعد کنترل بیشتری روی امکانات ساختمان انجام خواهد شد.

    این عضو شورای شهر همچنین درباره پرداخت دیه به شهدای آتش‌نشان گفت: این پرداخت‌ها براساس قوانین موجود انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو