مدیران خودروعصر اعتبار

"دژ اولاد" از گمنام‌ترین مکان‌های تاریخی در سوادکوه

عصر ساختمان- باستان‌شناس طرح اسپهبد خورشید سوادکوه گفت: میراث فرهنگی مازندران در میان پوشش گیاهی و آسیب‌های ناشی از رانش و زلزله گمنام باقی مانده که‌ از جمله آن «دژ سوادته کوه» با «دژ اولاد» است.

"دژ اولاد" از گمنام‌ترین مکان‌های تاریخی در سوادکوه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، سامان توفیق درباره دژ اولاد سوادکوه، اظهار کرد: میراث فرهنگی مازندران در میان پوشش گیاهی و آسیب‌های ناشی از  رانش و زلزله  ناشناس باقی مانده که‌ از جمله آن «دژ سوادته کوه» با «دژ اولاد» است.

    وی افزود: از ارزنده‌ترین و گمنام‌ترین مکان‌ها که موقعیت آن نیز برای محققان مشخص نبود، «دژ سواته کوه» یا «دژ اولاد»  است که در منطقه اوریم شهرستان سوادکوه قرار دارد. پس از بررسی نمونه‌های بسیاری از استحکامات سوادکوه در سال‌های قبل به نقش ارزنده و کانونی دژ پی بردیم.

    این باستان شناس یادآور شد: در بررسی‌های انجام شده طی سال جاری در پروژه اسپهبد خورشید، سند معتبر دیگری از نقش پررنگ و ارتباطات تنگاتنگ دژ اولاد با غار-دژ اسپهبد خورشید مشخص شد.

    وی با اشاره  به پیشینه تاریخی دژ اولاد، افزود: استفاده و استقرار در این دژ از اواسط دوره ساسانی تا پایان دوره شاه عباس صفوی ادامه داشته و به عنوان مقر شاهان جبال تبرستان به حساب می‌آمد که به ترتیب شامل دوران اسپهبدان آل قارن، امرای باوندی، خوارزمشاهیان، ایلخانان، تیموریان، مرعشیان و خاندان دیو است که  این خود بیش از 1500 سال قدمت دارد.

    توفیق پیشنهاد کرد، با توجه به اهمیت اثر نسبت به حفاظت و انجام پژوهش‌های باستان شناسی و مرمتی اقدامات لازم به مانند قلعه کنگلو و غار- دژ اسپهبد خورشید صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی