مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره حادثه پلاسکو عنوان کرد:

«تهران» یعنی زندگی در یک فضای پرخطر

عصر ساختمان- رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در مدیریت حوادث کشور، نه امکانات روزآمد وجود دارد و نه مسئولان نگاه حرفه‌ای به این موضوع دارند، گفت: پلاسکو؛ نمونه کوچکی از فضای پرخطر زندگی ماست البته در مدیریت حوادث، دغدغه جدی وجود دارد اما امکانات کافی نیست.

«تهران» یعنی زندگی در یک فضای پرخطر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سید امیرمحسن ضیائی - رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه حوادثی چون ریزش ساختمان پلاسکو باید درس‌آموخته‌ای برای مدیران باشد، اظهار داشت: فارغ از تمامی غم و اندوه حادثه پلاسکو؛ باید این واقعیت مهم این را پذیرفت که ما در یک فضای پرخطر زندگی می‌کنیم و پلاسکو نمونه بسیار کوچک آن است.

    ضیائی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که عزیزان خود را برای نجات جان مردم از دست دادند، اظهار داشت: باید از خداوند متعال برای خانواده این آتش‌نشانان طلب صبر کرد؛ با توجه به شناختی که از یکی دو نفر این آتش‌نشانان داشتم، این افراد بسیار با اخلاق و حرفه‌ای و با کمترین دریافتی‌ و بی‌هیچ چشمداشت، به همنوعان خود خدمت‌رسانی می‌کردند.

    وی همچنین با تشکر و عرض خسته‌نباشید به همه فعالان حاضر در عملیات امدادرسانی و آواربرداری ساختمان پلاسکو، افزود: در این زمینه از همکاران خود در سازمان امداد و نجات، هلال‌احمر استان تهران و به خصوص امدادگران و نجاتگران غیور تیم‌های جست‌وجو و نجات؛ تقدیر و تشکر می‌کنم.

    عملیات نجات در حوادث مختلف نیاز به تجهیزات به روز و آموزش‌های تخصصی دارد

    رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه انجام عملیات نجات در حوادث مختلف نیاز به ابزار تخصصی فراوان و آموزش‌های زیادی دارد، عنوان کرد: انجام این عملیات در فضاهای شهری بسیار پیچیده‌تر است و در حادثه تاسف‌بار ریزش ساختمان پلاسکو، برای آواربرداری نیاز به تجهیزات پیچیده، پشتیبانی، تجهیزات سنگین و نیروهای فوق‌حرفه‌ای داشتیم.

    وی با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو، به بحرانی فراتر از یک بحران شهری تبدیل شد، خاطرنشان کرد: این حادثه نشان داد که ما نه تنها در آموزش مردم با مشکل روبه‌رو هستیم، بلکه تاب‌آوری در برابر حوادث نیز در کشور پایین است و این پیام خوبی نیست.

    امدادگران و نجاتگران این جمعیت از ساعات ابتدایی حادثه، دوشادوش نیروهای آتش نشان بودند

    ضیائی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عملیات آواربرداری در ساختمان پلاسکو را آتش‌نشانی انجام می‌دهد، عنوان کرد: با وجود اینکه آواربرداری در شرح وظایف هلال‌احمر نیامده است، امدادگران و نجاتگران این جمعیت از ساعات ابتدایی حادثه، دوشادوش همکاران خود برای نجات زیرآوار ماندگان تلاش کردند؛ اما ضروری است تا در این زمینه همه تیم های امدادی ازجمله آتش‌نشانان به تجهیزات پیشرفته فردی و بهره‌مندی از دستگاه‌هایی برای ارسال سیگنال از زیر آوار مجهز شوند تا در صورت مواجهه با چنین حوادثی بتوان به راحتی برای نجات آنها اقدام کرد.

    وی با بیان اینکه هلال‌احمر، در حوادث و اتفاقات؛ تنها نهاد پشتیبان برای بسیاری از دستگاه‌ها است، اظهار کرد: متاسفانه در مدیریت حوادث کشور، نه امکانات روزآمد وجود دارد و نه اینکه خود ما به عنوان مسئولان، نگاه حرفه‌ای به این موضوع داشته‌ایم؛ که نمونه بارز آن عدم توجه لازم به بودجه هلال احمر است. البته فارغ از بحث بودجه، ضروری است تا هلال‌احمر در این زمینه برای خود برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و گروه‌های ایثار خود را که از میان نجاتگران حرفه‌ای برگزیده شده و می شوند، به تجهیزات روزآمد و آموزش‌های در سطح بین المللی مجهز کنیم.

    ضرورت آموزش همگانی و آگاهی‌بخشی به مردم در مواجهه با حوادث مختلف

    ضیائی با تاکید بر ضرورت آموزش همگانی و آگاهی‌بخشی به مردم در مواجهه با حوادث مختلف، تصریح کرد: در حادثه پلاسکو شاهد ضعف آموزش و اطلاع‌رسانی در میان مردم بودیم تا جایی که در ساعت‌‌های اولیه حادثه ازدحام بیش از حد مردم (که البته همه به حق نگران بودند)؛ اعزام نیروها، خودرو و تجهیزات امدادی را به شدت کند کرده بود و البته این اتفاق را تنها در ریزش یک ساختمان شاهد بودیم و حال تصور کنید زلزله‌ای در تهران رخ دهد و آن زمان باید دید چگونه با اتفاقات احتمالی و متعدد بعد از آن خواهیم شد و همه اینها نشان می‌دهد که ما همچنان به آموزش های لازم در حوزه بحران نمی‌اندیشیم و به آن اهمیت نمی‌دهیم.

    وی با استناد به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ تصریح کرد: البته همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اکنون وقت این صحبت‌ها نیست و همه باید دست به دست هم بدهیم تا روند عملیات تسریع شود و پس از پایان آواربرداری؛ در جمع مسئولان حساسیت‌های لازم برای مدیریت حوادث بزرگ ایجاد شود.

    ظرفیت‌های بسیار خوبی در نیروهای مسلح برای مدیریت حوادث وجود دارد

    ضیائی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در نیروهای مسلح همچون همیشه حاضر و آماده بودن، مدیریت مثال زدنی و تجهیزات به روز در مواقع بروز سوانح و حوادث وجود دارد و باید برنامه‌ جدی برای همکاری با این عزیزان در نظر گرفته شود، تاکید کرد: در این زمینه مذاکراتی با فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش صورت گرفته بود و باید این مهم؛ پیگیری شود تا به نتایج مطلوبی برای توسعه همکاری‌ها دست یابیم.

    رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از همه افرادی که در موضوع ماده 92 در برنامه ششم با تمام توان زحمت کشیدند؛ بخصوص معاون امور حقوقی و مجلس و همکارانشان، مدیران عامل استان‌ها، روسای سازمان‌ها، معاونت‌ها و صد البته رسانه‌ها که همراهی و دغدغه مشترک داشتند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در این ماده جایگاه و وظایف هلال احمر به خوبی دیده شده است که در آینده اثرات آن در تثبیت و افزایش جایگاه هلال احمر و همچنین بهبود خدمت رسانی به مردم بروز و ظهور خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی