مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰۰ ساعت تلاش شبانه‌روزی برای آواربرداری پلاسکو

عصر ساختمان- حدود ۲۰۰ ساعت پس از فروریختن ساختمان پلاسکو، سرانجام کار آواربرداری این حادثه به پایان رسید.

۲۰۰ ساعت تلاش شبانه‌روزی برای آواربرداری پلاسکو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، پس از 9روز کار طاقت فرسای آتش‌نشانی شهرداری تهران در بیرون آوردن پیکر مفقودان حادثه، نخاله‌ها و آهن‌آلاتی که از محل حادثه جمع‌آوری شده به زمین 7هکتاری باغ چالی واقع در خیابان تختی در 5کیلومتری ساختمان پلاسکو منتقل شده تا بار دیگر با همراهی دادستانی و نیروی انتظامی بازبینی شود و هرچیز ارزشمندی که داخل آنها باشد، کشف و ضبط شود. همچنین پس از پاکسازی کامل و نهایی، کار دیوارکشی در محل ساختمان پلاسکو انجام می‌شود تا روند بازسازی ساختمان پلاسکو از سر گرفته شود.

    بدین‌ترتیب در کمتر از 10روز ابعاد فیزیکی این حادثه عظیم توسط مدیریت شهری جمع‌آوری شد و از امروز قرار است ترددها در خیابان جمهوری به حالت اولیه خود بازگردد. اما مهم‌ترین نکته در سرعت دهی به روند جمع‌آوری آوار در بخش مدیریت واحد رخ داد؛ نکته‌ای که سال‌هاست شهرداری تهران بر تحقق آن پافشاری می‌کند و در این حادثه تنها گوشه‌ای از آن اجرایی شد. طی 9روز اخیر 1700 سرویس کامیون از محل حادثه پلاسکو حدود 20هزار تن نخاله و آوار منتقل شده است. از مجموع سرویس‌های منتقل شده، تعداد 350سرویس آهن‌آلات بوده و بقیه سرویس‌ها، بتن و نخاله را برای بررسی انتظامی و قضایی منتقل کرده است.

        2گام برای پاسداشت یاد شهدا

    مدیریت شهری پایتخت برای زنده ماندن یاد و نام شهدای آتش‌نشان با 2موضوع روبه‌روست: نخست بحث پیشنهادی است که از سوی مجید قیصری نویسنده معاصر کشورمان در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران مطرح شده و آن ساخت موزه‌ای دائمی از ساختمان پلاسکو و بقایای آن است. موضوع دوم نیز نصب تندیس شهدای پلاسکو است که چندی پیش مجتبی عبداللهی معاون شهردار تهران اعلام کرد که به دستور شهردار تهران، قرار است در محل پلاسکو تندیس‌های شهدای این حادثه نصب شود و طی چند روز آینده فراخوانی برای طرح‌های پیشنهادی داده خواهد شد.

        با اصرار، مردم را خارج می‌کردیم

    دیروز یکی از فرماندهان آتش‌نشان حادثه پلاسکو در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران اعلام کرد که اگر از خودگذشتگی آتش‌نشانان نبود، چندصدنفر زیر آوار می‌ماندند. امیر مهدیان فرمانده جمعی از آتش‌نشانان حادثه پلاسکو عنوان کرد: از مردم و همه نهادهایی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم. این حادثه‌ای نبود که آتش‌نشانی بتواند به تنهایی از پس آن برآید. 16 شهید جوان و با تجربه را برای نجات جان مردم در این حادثه تقدیم کردیم. نماینده آتش‌نشان‌ها گفت: حوادث ادامه دارد و این شغل ماست. زمانی که به نیرو اعلام شد حریق ایجاد شده نخستین نیرو 2دقیقه بعد به محل رسید و اطفای حریق را آغاز کرد. متأسفم که تعداد زیادی شهروند در طبقات ساختمان حضور داشتند و خارج نمی‌شدند.

    وی گفت: خود من در طبقات اول تا چهارم چند صد نفر را دیدم،‌ جای تأسف بود که مردم از ساختمان خارج نمی‌شدند. مااصرار و برخورد کردیم تا توانستیم آنها را به بیرون هدایت کنیم. اگر جانفشانی آتش‌نشانان نبود شاید 2ساعت قبل از آن ساختمان فرو می‌ریخت. او گفت: مسئولان محبت کردند برای ما سختی و زیان‌آوری شغل را تصویب کردند.

    من به‌عنوان یک مدیر، نیروهای جوان را استخدام می‌کنم اما تا به سن 50 سال برسد که مشمول آن قانون شود 30 سال خدمت کرده است. این قانون هیچ دستاوردی برای ما نداشته است. وی گفت: در صحنه تفحص قبل از اینکه نفرات خود را خارج کنم خودم از پاساژ کویتی‌ها چند شهروند عادی را بیرون آوردم. به همه خانواده‌های شهیدان آتش‌نشان می‌گویم صبور باشید راه ما ادامه دارد.

        بدرقه شهدا تا قطعه 50بهشت زهرا

    شهدای آتش‌نشان طی مراسمی در هفته جاری تا قطعه 50بهشت زهرا بدرقه می‌شوند. همچنین درخصوص شهروندان غیراز آتش‌نشان، کلیه خدمات دفن بر عهده شهرداری خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو