مدیران خودروعصر اعتبار

اردیبهشت؛ پایان پرونده مسکن مهر

عصر ساختمان- چندی پیش با تصویب مجلس، بانک مسکن موظف به تامین باقیمانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر شد و مجلس ساخت مسکن مهر جدید را ممنوع کرد در این راستا پرونده مسکن مهرتا اردیبهشت ماه ۹۶ در ۱۰ استان بسته می شود.

اردیبهشت؛ پایان پرونده مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شبستان ، بند «د» ذیل تبصره 6 بودجه سال 1386 کل کشور بر تأمین مسکن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد تأکید جدی  داشته و جهت نیل به اهداف تعیین شده راهکارهای متعددی من‌جمله اجاره  بلند مدت زمین در چاچوب حق بهره‌برداری از زمینهای  دولتی به منظور کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی را پیشنهاد کرد.

    دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه اجرای بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 86 توسط وزارت مسکن و شهرسازی در جهت اجرایی شدن اهداف طرح مذکور تهیه و در تاریخ 13/4/86 توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ شد که طی تبصره 4 ذیل بند «ب» آن  کلیه وظایف وزارت مذکور در خصوص اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر 12000 نفر اعم از تهیه زمین، دریافت لیست متقاضیان پالایش شده از وزارت تعاون و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل جهت اخذ تسهیلات و نظارت بر تهیه  طرحهای آماده سازی تفکیکی و عملیات آماده‌سازی و عملیات ساخت واحدها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد.

    دولت در جهت پیشبرد اهداف یادشده در زمینه تولید و عرضه مسکن، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تهیه و به عنوان لایحه یک فوریتی در تاریخ 1/3/86 جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و متعاقباً مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ 25/2/87 قانون مذکور را با تأیید شورای نگهبان مصوب کرد. در تاریخ 18/9/87 طی مصوبه هیأت دولت و با امضای معاون اول رئیس جمهور در شهرهای زیر 25000 نفر جمعیت اقدامات مربوط به مسکن مهر به قائم مقامی وزارت مسکن و شهرسازی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شد. شیوه نامه اجرایی طرح مذکور در شهرهای زیر 25000 نفر جمعیت با مبنای واگذاری مسئولیت کلیه امور مسکن مهر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ 7/2/88 از سوی وزیر محترم مسکن ابلاغ گردید که به همراه فرمها و دستورالعملهای اجرایی  پیوست آن مهمترین منبع و مرجع طرح مذکور در شهرهای زیر25000 نفر جمعیت می‌باشد.

    بنابراین گزارش، چندی پیش نمایندگان مجلس در نشست علنی 13 دی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 73 این لایحه را با 154رای موافق، 3 رای مخالف و4رای ممتنع از مجموع222  نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند که در نتیجه آن با تصویب مجلس، بانک مسکن موظف به تامین باقیمانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر شد و مجلس ساخت مسکن مهر جدید را ممنوع کرد.

    این گزارش می افزاید: در این راستا اعلام شده است که پرونده مسکن مهر در 10 استان کشور تا اردیبهشت ماه سال 96 بسته می شود. پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در این زمینه به نقل از احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر نوشته است: "تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم است و برای تحقق آن همه دستگاه ها اجرایی باید به وظایف خود عمل کنند زیرا منافع مردم در پیشبرد این پروژه ها دخیل است. در این زمینه جلسه های شورای مسکن در همه استانها بویژه در10 استان اولویت‌دار یزد، اردبیل، ایلام، زنجان، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد که پروژه‌های آنها در حال پایان است باید به صورت منظم و به ریاست استانداران، هر هفته برگزار و مسائل و مشکلات آنها بررسی شود."

    یادآور می شود: اکنون 289 هزار واحد در سطح کشور باقی‌مانده که نزدیک به 150 هزار واحد آن در مرحله نازک‌ کاری و 117 هزار واحد آن با وجود به کارگیری تدابیر متعدد همچنان فاقد متقاضی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی