مدیران خودروعصر اعتبار

تکلیف پاساژ کویتی ها بعد از تکمیل آواربرداری مشخص می شود

عصر ساختمان- عضو عیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت : ۴۸ ساعت بعد از پایان عملیات اواربرداری پلاسکو ؛ تکلیف تخریب یا حفظ پاساژ کویتی ها مشخص می شود.

تکلیف پاساژ کویتی ها بعد از تکمیل آواربرداری مشخص می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صدا و سیما، بیژن خطیبی افزود : بعد از حادثه و ریزش پلاسکو از سازمان نظام مهندسی درخواست شد به منظور بررسی استحکام ساختمانهای مجاور و نحوه اواربرداری و چگونگی عملیات امداد و نجات از ساختمانها در محل حضور یابد.

    وی ادامه داد:ساختمان پاساژ کویتی ها که مجاور ساختمان پلاسکو است و پاساژ پلاسکو که در امتداد برج پلاسکو است مورد بازدید قرار گرفت که در مرحله اول برای عملیات آواربرداری نیاز به تخریب این دو پاساژ نیست.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد : با همکاری شهرداری تهران دوربین هایی را در چهار نقطه ساختمان کویتی ها و پاساژ پلاسکو مستقر کردیم تا فاصله هر 10 دقیقه نقاط مختلف ساختمان بررسی شود.

    خطیبی گفت: در روز اول حادثه ، ادامه ساختمان پلاسکو موردباز بینی قرار گرفت ونظر کارشناسی تخلیه را اعلام کردیم تا جان آتش نشان ها حفظ شود.
    وی افزود: در ساعات اولیه آواربرداری ساختمان کویتی ها مورد بازبینی قرارگرفت و به شهردار اطمینان دادیم که این ساختمان در حال حاضر برای عملیات امداد رسانی نیاز به تخلیه ندارد واز انجا شروع به حفاری دیوار برای رسیدن به موتورخانه پلاسکو کردند تا از آن نقطه عملیات نجات انجام شود.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد : با بازدید کارشناسان از پشت بام ساختمان کویتی ها در این چند روز حرکت های آنچنانی در ساختمان کویتی ها ملاحظه نشده است.

    وی ادامه داد: تا پایان آواربرداری ها به هیچ وجه ورود به ساختمان کویتی ها صلاح نیست و بعد از اعلام تکمیل امدادرسانی و اواربرداری از سوی سازمان آتش نشانی و ستاد مدیریت بحران ، تیم بازرسی کارشناسی به محل اعزام می شود.

    خطیبی اشاره کرد : ستون های ساختمان پلاسکو به طور دقیق بررسی شد و در آن زمان ساختمان پلاسکو از بهترین سازه تشکیل ،طراحی و اجرا شده است.
    وی افزود: برج اصلی کاملا مجزا از ادامه پاساژ پلاسکو طراحی شده بود و آوار می توانست خطرات زیادی داشته باشد اما در جای خود تخریب شده بود که نکته مثبت سازه ای این ساختمان است.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران ادامه داد : با اینکه مجوز تخریب برای عملیات آواربرداری وجود داشت و بعد از نظرات کارشناسی ، شهرداری تمکین کردد و از تخریب پاساژ کویتی ها و ادامه پلاسکو منصرف شد.

    خطیبی گفت : برای اولین بار کار ترکیب دانش مهندسی با عوامل اجرایی انجام شده است.

    وی تاکید کرد: بعد از اینکه عملیات آواربرداری به سطح پایین رسید ما در ساختمان پلاسکو که مشرف به حوزچه است ، تیر اولیه عرضی دارای خیز بسیار زیادی را مشاهده کردیم.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران افزود: یکی از تیرهای فرعی خیز زیادی داشته که ممکن است یکی از دهانه های پاساژ پلاسکو را از دست بدهیم ولی تمام تلاش ما این است که حتی یک دهنه را از دست ندهیم.

    خطیبی گفت: بعد از تکمیل آواربرداری ، کارشناسان را به محل اعزام می کنیم تا انجا که بتوانیم با ترمیم و تقویت سازه ، ساختمان را حفظ کنیم.
    وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو در طول به صورت درزهای انقطاعی ساخته شده و هر بخش را از بخش های دیگری جدا کرده است.

    خطیبی تصریح کرد : در زمان ساخت پلاسکو همانطور که برج اصلی جدا از راهرو بوده است ، راهرو در هر 20 متر درز انقطاعی دارد که اگر تخریب نیاز داشته باشد فقط چند مغازه اول تخریب می شود.

    وی افزود: نگرانی جدیدی بعد از چند روز آواربرداری بوجود امده که بدلیل استفاده زیاد اب در زمان اطفاء حریق ، ممکن است این اب زیر پی ساختمان رفته باشد و البته با حرارت482 درجه سانتیگراد که سازمان اتش نشانی اعلام کرده ، امید است که اب ها بخار شود.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت : تاکنون در ساختمان کویتی ها نشستی ملاحظه نکرده ایم.
    وی ادامه داد: برای مهندسی بناها هزاران راه وجود دارد و آخرین راه ، نظریه تخریب است.
    خطیبی افزود: مالکان و بهره برداران ساختمان کویتی ها نگران تخریب بودند و اعتراض کردند که به انان اطمینان دادیم اولویت اول ما ایمنی افراد است و تا انجا که بتوانیم ساختمان را تخریب نمی کنیم.
    خطیبی تاکید کرد : در علم مهندسی بخشی به عنوان تخریب پیش روند وجود دارد و فلزها نسبت به درجه حرارت ساختمان ها 3 تا 2 ساعت بیشتر در مقابل حریق مقاومت دارد.
    وی با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو در ان زمان از وسایل محافظت از اتش استفاده نکرده بود ، گفت : متاسفانه ساختمان پیش بینی استفاده از این حجم بهره برداری و دپوی پارچه ها نشده بود که خود بمب آتش زاست.

    خطیبی تصریح کرد : وقتی یک طبقه تخریب می شود طبقات بعدی مانند دومینو تا پایین تخریب می شود.

    عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: در قانون مقرارات ملی ساختمان امده است که مالکان باید از مجری ذی صلاح در ساخت بنا استفاده کنند که ساختمان ضمانت اجرایی داشته باشد.

    خطیبی تصریح کرد : مبحث 22 مقررات ملی ساختمان درباره تعمیر و نگهداری ساختمان است و باید مردم از مالک و بهره بردارها بخواهند ایمنی ساختمان ها را رعایت کنند.

    وی تصریح کرد: ساختمان از زمان بهره برداری باید مسئول تامین و نگهداری داشته باشد و بازرس نظام مهندسی نیز تاییدیه کار دهد .
    خطیبی ادامه داد: در قانون آمده است در نقل و انتقال یک واحد، مالک باید به مالک بعدی گواهی ایمنی دهد که در کشور ما صورت نمی گیرد و قانون اجرا نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو