مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس پاسخ داد;

با محل ساختمان پلاسکو چه باید کرد؟

عصر ساختمان- یک کارشناس معماری و شهرسازی گفت: حال که حادثه تلخ و ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو اتفاق افتاده می‌توان برای کاهش بارگذاری و جلوگیری از تکرار مشکلات ساختاری که در اطراف این ساختمان ایجاد شده بود، طرح انتقال آن به محلی جدید را بررسی کرد.

با محل ساختمان پلاسکو چه باید کرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: بعد از فاجعه فروریختن ساختمان پلاسکو شاید بسیاری انتظار دارند با این نگاه که مشکلات کارگران و مغازه‌داران ساختمان حل شود این بنا مجددا با ساختار و کاربری قبلی احیا شود. اما به گمان من احداث بنای جدید بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که کاربری قبلی از لحاظ جانمایی و ایمنی ایجاد کرده بود، تنها اتخاذ تصمیم در یک فرآیند احساسی، پاک کردن صورت مساله و تکرار رویه اشتباه ساختار و مدیریت شهری است که هم‌اکنون در شهر تهران با آن مواجهیم.

    وی افزود: وقتی بنا هنوز سرپا بود باید راهکار اصلاح و رفع نواقص مطرح می شد که متاسفانه به هر دلیل نشد اما راه حل جدید با تجدید بنا همانطور که مالک گفته بدون کارشناسی و دیدن مسائل مربوطه، اشتباه است.

    این کارشناس معماری و شهرسازی با بیان این‌که از فاجعه باید آموخت و به اصلاح کار پرداخت، تصریح کرد: درست است که اتفاق رخ داده برای تمام هموطنان بسیار ناگوار و دردناک بود اما حال که فاجعه به بار آمده تجدید بنا و برگشت آن به شکل سابق برای آنکه بگوییم ما می توانیم روش درستی نیست. باید فکر کنیم کاربری قبلی چه مشکلاتی برای این محل بوجود آورده بود تا دومرتبه این مشکلات را تکرار نکنیم.

    عدالت‌خواه، مقایسه برج پلاسکو با برج‌های دوقلوی حادثه 11 سپتامبر در آمریکا را اشتباه دانست و گفت: در موارد خاص مثل برج های دوقلو در آمریکا برای آنکه به تروریست ها پاسخ داده شود و دفاع از سیستم و توان جامعه آمریکا مدنظر بود، تصمیم بر احداث مجدد برج‌ها با طرح جدید شد ولی ساختمان پلاسکو نه با آن حادثه مشابه است که راهکار مشابه بخواهد، نه شرایط یکسان دارد.

    وی با اشاره به صحبت برخی کارشناسان مبنی بر این‌که پلاسکو نماد اقتصاد بود، خاطرنشان کرد: اولا این‌که برخی می‌گویند پلاسکو نماد اقتصاد یا جزو اولین بناهای مدرن بلندمرتبه بود به نظر من تمام واقعیت نیست. دوما در بسیاری از نقاط تهران، کمبودهای محل با بازسازی بناهایی که در گذشته مشکلات بسیاری ایجاد کردند درست نمی شود. این پیشنهاد فقط به دنبال استفاده از ارزش کاربری گذشته است که تمام بنا تجاری بوده و ارزش دارد؛ منطقی که در حال حاضر حاکم بر اغلب تصمیمات شهرسازی کشور است.

    این کارشناس معماری و شهرسازی با طرح این سوال که آیا اگر ارزش کاربری حدود 600 واحد تجاری محاسبه و به محل جدید انتقال یابد مشکلات کمتر نخواهد شد؟ گفت: شاید برخی تصور کنند انتقال همه بناها مشکل دار است. اما این طور نیست بلکه فاجعه با تمام مسائلی که ایجاد می کند خود برخی فرصت ها را پدید می‌آورد که نباید از آن غافل شد. شاید هم‌اکنون فرصت کاهش بارگذاری چهارراه استانبول ایجاد شده که نباید آن را از دست داد.

    عدالت‌خواه با اشاره به گفته مالک که اعلام کرده طی مدت دوسال بنای جدید را می‌سازد و به مغازه داران تحویل می دهد افزود: شاید این پاسخ تلاش برای قانع کردن خسارت دیده ها ایجاد آرامشی به مطالبات باشد اما نباید جدی گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی