مدیران خودروعصر اعتبار

یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در ایران

عصر ساختمان- وزیر راه با بیان اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانه در ایران خالی است گفت در کل جهان از ۵۶ میلیون جمعیت شهری یک سوم آنها در وضعیت بد مسکنی مطلق هستند.

یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا،  عباس آخوندی  در دومین همایش « شهرسازی ریل پایه » با اشاره به موضوع مدیریت شهری به موضوعطرح مساله انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی انتقاد کرد و گفت این طرح توجهی به ظرفیت‌های زیستی زمین ندارد. وزیر راه ادامه داد: هرچند که ما فناوری های لازم را داریم اما نباید از فناوری‌های نامناسب استفاده کنیم.

    وی یادآورشد: کوهپایه البرز در تهران توانایی سکونت 10 میلیون نفر را ندارد و اینکه ما بتوانیم با قدرت آب‌های اطراف کرج و لار را به تهران منتقل کنیم تا جمعیت بیشتری در تهران ساکن شود، اندیشه باطلی است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: چند سال پیش قرار بود حداکثر ظرفیت جمعیت مشهد 2 میلیون نفر باشد، اما با توسعه این شهر زیارتی در شرق ایران، اکنون جمعیت این شهر به بیش از 3 میلیون نفر رسیده و عده‌ای می‌گویند با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان آب این شهر را از دریای عمان تامین کرد.

    وزیر راه با اشاره به قرارگرفتن ایران در مرحله بازنگری و بازاندیشی زندگی مدرن گفت: بیش از 100 سال از ورود مدرنیته به کشور گذشته و امروز با تنگناهای پیچیده زندگی شهری روبرو هستیم که شهرسازی ریل پایه پاسخی به یکی از پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.

    آخوندی با بیان اینکه توسعه سکونتگاه‌ها فراتر از بحث ریل و حمل و نقل ریلی است، تصریح کرد: در بازنگری زندگی مدرن، پنج بحران در آستانه زندگی شهری شناسایی شده که شامل از هم‌ گسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی در کلان شهرها، فاصله از مفهوم حمل و نقل و بحران منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی در شهرها است.

    به گفته وی، در مفهوم ازهم گسیختگی اجتماعی گسترش فقر، غنا و ناهنجاری‌های مختلف قابل مشاهده است همچنین کاهش قابلیت زندگی درکلان شهرها نکته بسیار مهمی است که پس از تمام تلاش‌های انجام شده از 56 میلیون نفر ساکن در شهرها بیش از یک سوم معادل 19 میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی مطلق در حاشیه‌ها یا بافت‌های میانی زندگی می‌کنند.

    وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مشکلات تردد در تهران گفت: سرعت تردد در تهران به 25 کیلومتر در ساعت کاهش یافته و زمان اوج سفر به کمتر از هفت کیلومتر در ساعات می‌رسد و این نشان می‌دهد در تهران با چه مشکلاتی بزرگ حمل و نقل و حرکت مواجه هستیم.

    وی گفت: باید بر ظرفیت زیستگاه‌ها توجه شود و از منابع طبیعی استفاده نکنیم، زیرا نتیجه این اندیشه باطل تداخل در حرکت و بروز فرونشست‌های زیادی در شهرها است. فرونشست در شهرها مخاطره خفته‌ای است و به راحتی دیده نمی‌شود.

    آخوندی افزود: در سال 1385 تعداد خانه‌های خالی درشهرهای ایران معادل 650 هزار واحد مسکونی بوده است، اما براساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد واحدهای خالی درسال 1390 به یک میلیون و 630 هزار واحد رسیده است. اگر به طور میانگین قیمت هر واحد خالی را حدود سه میلیارد ریال(300 میلیون تومان) محاسبه کنیم، بیش از 100 میلیارد دلار از منابع و ثروت کشور بدون استفاده مانده است.

    آخوندی با اشاره به سرفصل‌های تعریف شده برای زندگی مدرن در شهرهای ایران گفت: قراردادن اندیشه بازنگری و بازاندیشی در مفهوم ایرانشهری در برابر ازهم‌گسیختگی شهری، بازآفرینی شهری، شهرسازی ریل‌پایه به عنوان یک راه حل ترکیبی، مدیریت شهری تجارت محور به عنوان سرفصل‌های تعریف شده در زندگی مدرن معرفی شده است.

    آخوندی با بیان اینکه باید شاخصی برای افزایش کیفیت زندگی و همبستگی اجتماعی داشت، گفت: شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست و حاصلی از یک سازمان اجتماعی و اندیشه‌های مختلف است و نباید با رویکرد کالایی به آن نگاه کرد.

    آخوندی بیان کرد: بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان در کوه و بیان تحت عنوان طرح‌های کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر می‌دهند و با این هزینه در واقع کاری برای مردم و کشور انجام نمی‌شود.

    آخوندی با اشاره به توسعه شهرهای ریل پایه گفت: بر خلاف شهرنشینی فعلی که باعث دوری ساکنین از یکدیگر شده است، در توسعه شهرهای ریل پایه به دنبال محوریت محله هستیم تا ساکنان آن بتوانند به سهولت تردد کنند و امیدواریم نگاه ریل پایه و نگاهی به زندگی مدرن با آموختن تجارب بین‌المللی همراه باشد و شهر را ارزان نفروشیم.

    دومین همایش شهرسازی ریل پایه با حضور کارشناسان و متخصصان شبکه ریلی درون و برون شهری روزهای 5 و 6 بهمن در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو