مدیران خودروعصر اعتبار

توجه به رویکردهای اجتماعی در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، ابعاد مختلف مسکن‌اجتماعی را که در آن تامین مسکن اقشار کم‌درآمد با هدف عدم جدایی‌گزینی اجتماعی و توجه به رویکردهای اجتماعی است، تشریح کرد و گفت: ۵۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن اجتماعی تا پایان برنامه ششم توسعه در دو قالب استیجاری و ملکی با هدف تامین مسکن اقشار کم درآمد و با رویکرد اجتماعی- اقتصادی ساخته می‌شوند.

توجه به رویکردهای اجتماعی در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از میزان، علی چگنی در تشریح ابعاد مختلف سیاستگذاری و اجرای طرح مسکن اجتماعی، همچنین سازمان‌ها و ارگان‌هایی که قرار است در اجرای مسکن‌اجتماعی ایفای نقش کنند، با اشاره به اینکه معمولا همه دولت‌ها برای تامین و تسهیل دسترسی به مسکن گروه‌های کم‌درآمد، برنامه‌ها و سیاست‌هایی دارند، ‌به مروری بر کلیات تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دوره‌های مختلف پرداخت.

چگنی گفت: بر اساس مطالعات و اقداماتی که انجام شده در هر برهه زمانی دولت‌ها، سیاست‌هایی اتخاذ کردند، تا بتوانند آنجایی که بازار مسکن کارآمدی لازم را ندارد و گروه‌های کم‌درآمد دسترسی به مسکن ندارند، سیاستگذاری و اقداماتی انجام شود، و به این ترتیب به فرآیند تامین مسکن اقشار متوسط و به ویژه کم درآمد، کمک نماید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: در دولت یازدهم نیز تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در سیاستگذاری‌های کلان قرار گرفت و دولت پذیرفت تا مسکن مهر را با تمامی مشکلاتی که داشت به پایان برساند. دولت یازدهم به رغم نقدهایی که به اجرای طرح مسکن‌مهر داشت تعهد خود را با توجه به منابع مالی که در اختیار داشت، عملیاتی کرد.

وی تصریح کرد: مسکن مهر در حوزه زیرساخت‌ها و مکان‌یابی‌ها مشکلات فراوانی دارد که با توجه به محدودیت منابع، بسیار متحمل است که مشکلات مسکن مهر دامنگیر دولت بعدی نیز بشود. در این راستا تورم و آورده اندک برخی از متقاضیان و عدم همکاری در بخشی از مناطق به مشکلات دامن زده است.

چگنی در تشریح ابعاد مسکن اجتماعی به تفاوت‌هایی که مسکن‌اجتماعی با مسکن مهر دارد اشاره کرد و افزود: مسکن‌اجتماعی مانند مسکن مهر نیست و در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی در نظر گرفته شده تا از حوزه اقتصادی صرف خارج شده و وارد حوزه اجتماعی شویم. بدین‌معنا، مسکن اجتماعی حوزه رفاه و تامین اجتماعی مردم را پوشش می‌دهد و دامنه شمول آن گروه‌های کم‌درآمد واقعی هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه بسته مسکن اجتماعی در سال دوم از دولت یازدهم آماده شده بود، اما به دلیل اجرای طرح مسکن مهر و تعهد دولت به اتمام آن به تعویق افتاد، گفت: محورهای مختلف اجرای طرح مسکن اجتماعی در بسته‌ای از همان دو سال گذشته تدوین شده بود. یعنی در آن بسته، بحث های مدیریتی، تقاضا، عرضه، تامین منابع مالی و زمین همه آماده و بسته‌ای بود که تمامی جوانب آن سنجیده شده بود که به دولت ارائه شد اما به دلیل تنگناهای مالی امکان تصویب آنها نبود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مسکن‌اجتماعی در قالب تامین  تسهیلات برای بافت‌های ناکارآمد شهری است، گفت: برنامه تخصیص سالیانه 300 هزار وام به بافت‌های ناکارآمد شهری نیز در قالب مسکن‌اجتماعی تعریف شده است، اما به دلیل تنگناهای مالی و اینکه نتوانست منابع مالی مابه التفاوت سود را به بانک‌ها تزریق کند، طبیعتا عملکرد قابل توجهی نداشت.

چگنی تصریح کرد: برنامه‌ اجرایی مسکن اجتماعی، توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی طراحی و تدوین شد که این برنامه به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه و مورد بحث کارشناسی دستگاه های ذیربط قرار گرفت. هدف از این بررسی این بود که معضلات و اشتباهات گذشته تکرار نشود و به لحاظ مسائل زیرساخت و روبنایی در حال حاضر این برنامه مراحل تصویب نهایی را طی می‌کند تا با مشکلاتی مشابه مسکن مهر روبرو نباشیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گفت: اجرای برنامه مسکن اجتماعی به گونه ای طراحی شده که ساخت 70 هزار واحد مسکونی در سال 95 و برای 5 ساله باقی‌مانده تا برنامه ششم توسعه ساخت سالیانه100هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار بگیرد و در پایان برنامه ششم 570 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی ساخته و در قالب استیجاری و ملکی در اختیار گروه‌های کم درآمد قرار گیرد. برنامه‌های اجرایی و ساز و کار آن با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود، بعبارت دیگر متولی اجرای برنامه مسکن اجتماعی بنیاد مسکن است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو