مدیران خودروعصر اعتبار

بازار نیمه‌جان املاک کلنگی + جدول

عصر ساختمان- بازار املاک کلنگی شهر تهران با وجود کاهش ۵.۳ درصدی معاملات در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت قیمت را بر مبنای نرخ تورم طی سه سال اخیر تجربه کرده و به نظر می رسد هم اکنون در بازه ثبات قیمت قرار دارد.

بازار نیمه‌جان املاک کلنگی + جدول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، در حال حاضر بازار املاک کلنگی و نیز صدور پروانه های ساختمانی شهر تهران کساد است. اما بررسی ادوار گذشته نشان می دهد کاهش صدور پروانه های ساختمانی مقدمه ای برای رونق مسکن در آینده است؛ چراکه افزایش رونق مسکن منجر به افزایش صدور پروانه های ساختمانی و طبیعتا بالا رفتن تعداد معاملات و قیمت زمین یا زمین ساختمان کلنگی می شود.

از سوی دیگر رکود یا رونق بخش مسکن با تغییر معادله سهم مالک زمین و سهم سازنده همراه بوده است. بدین صورت که هرگاه مسکن رونق گرفته 60درصد املاک ساخته شده به صاحب زمین می رسد و زمانی که مسکن دچار رکود می شود معادله به 50-50 و بعضا 60-40 به نفع سازندگان تغییر می‌کند.

بر اساس اطلاعات خام معاملات، در دی ماه سال جاری 2680 مورد معامله املاک کلنگی در تهران ثبت شده که حدود نیمی از آنها برای ساخت و ساز جدید خریداری شده است.

همچنین در تابستان سال 1395 متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌هـای معـاملات ملکـی در شـهر تهـران حدود چهار میلیون و 541 هزار تومان با میانگین مساحت 277 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 0.2 درصد کاهش داشته است.

تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نیز نسبت به فصل قبل 21.1 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5.3 درصد کاهش داشته است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمـین سـاختمان مسـکونی کلنگـی معاملـه شده در حدود 9 میلیون و 222 هزار تومان با میانگین مساحت 416 مترمربع در منطقه سه و کمترین آن در حدود یک میلیون و 430 هزار تومان با میانگین مسـاحت 299 مترمربع در منطقه 20 بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شـده بـین حـداقل یک میلیون تومان در منطقه 20 و حداکثر 25 میلیون و 500 هزار تومان در منطقه یک بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقـه 8 بـا 7.9 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 19 با 0.5 درصد، دارای کمترین سهم هستند

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو