مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل اقتصاد مسکن:

افزایش ۰.۸ درصدی نرخ سرمایه‌گذاری در مسکن

عصر ساختمان- مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این که بازار مسکن در مرحله خروج از رکود است، گفت: نرخ رشد سرمایه گذاری در ساختمان‌های شروع شده نیز در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۸ درصد مثبت شده است.

افزایش ۰.۸ درصدی نرخ سرمایه‌گذاری در مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، علی چگینی با اشاره به ارائه وام های 130 میلیون تومانی به انبوه سازان و حمایت از سازندگان مسکن در جهت تقویت عرضه،  گفت: قطعا افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن، به سهم خود می تواند منجر به افزایش تقویت عرضه شود اما بازار مسکن به خصوص در کلان شهرها با کمبود تقاضا مواجه است.

وی افزود: در شرایط فعلی در بخش اعظم بازار، تحریک تقاضای مسکن می تواند منجر به تحریک عرضه شود. بنا بر این به جز در مناطق خاص از جمله بافت‌های فرسوده و شهرهای کوچک، تمرکز سیاست‌های مالی و پولی باید بر تقویت سمت تقاضا باشد.

مدیرکل اقتصاد مسکن ادامه داد: در بافت‌های فرسوده نیز مبالغ فعلی تسهیلات، هزینه‌های ساخت را پوشش می‌دهد و در این مناطق با توجه به توان کم اقتصادی خانوارهای ساکن و همچنین بازدهی پائین سرمایه گذاری در ساخت و ساز، مساله مهم، اتخاذ سیاست‌هایی مانند پرداخت یارانه سود تسهیلات جهت کاهش هزینه تامین مالی ساخت و ساز است.

وی با بیان این که بخش ساختمان حدود سه سال است که در رکود به سر می برد که این رکود با توجه سیکل‌های رونق و رکود طبیعی است، گفت: این رکود بر اساس سیکل های رونق و رکود این بخش و همچنین به دلیل خروج روند سرمایه گذاری در بخش مسکن طی سال های 1389 تا اواسط 1392  به بیش از حد بهینه روند بلندمدت خود و همچنین ایجاد رکود در کل اقتصاد، تا حدودی طبیعی به نظر می رسد.

چگینی با اشاره بروز علایم و نشانه های مثبت در بازار مسکن اظهار داشت: با این وجود پیش نشانگرهای بخش مسکن مانند  سرمایه گذاری در ساختمان های شروع شده در کل کشور و همچنین تعداد معاملات، روند قیمت مسکن و روند تعداد پروانه های ساختمان در شهر تهران (به عنوان شهر پیشرو بخش مسکن ) نشان می‌دهد، بخش مسکن در مرحله خروج از رکود قرار گرفته و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد اما نمی‌توان تاریخ مشخصی برای زمان ورود بخش مسکن به رونق پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد معاملات در شهر تهران در هشت ماهه اول سال جاری حدود 9 درصد افزایش داشته ، تعداد پروانه های ساختمانی طی ماه های مهر و آبان روند صعودی یافته است.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره  به افزایش نرخ سرمایه گذاری در بازار مسکن گفت: همچنین نرخ رشد سرمایه گذاری در ساختمان های شروع شده نیز در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 0.8 درصد مثبت شده و نرخ رشد منفی ارزش افزوده بخش ساختمان در سه ماهه دوم سال جاری محدود شده است، که همه این روندها، نوید بخش خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی