مدیران خودروعصر اعتبار

زمین داران در انتظار ورود منابع مالی پسابرجام به بازار مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن، برجام را توافقی برد ـ برد برای طرفین مذاکره دانست و گفت: طبیعی است که زمین‌داران و زمین‌خواران مسکن منتظر هستند منابع پسابرجام به بازار مسکن تزریق شود تا قیمت‌ها جهش یابد، اما دولت باید از چنین اقدامی خودداری کند.

زمین داران در انتظار ورود منابع مالی پسابرجام به بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: با امضای برجام توانستیم از محاصره‌ اقتصادی خارج شویم و در فروش بیشتر نفت موفق بودیم. با این وجود افرادی که از نظر سیاسی با دولت موافق نیستند سعی می‌کنند با سیاه‌نمایی و اعتراض به بی‌نتیجه ماندن برجام آن را ناموفق جلوه دهند اما واقعیت این است که برجام، توافقی  به‌موقع  برای اقتصاد کشور بود.

وی افزود: قبل از برجام اقتصاد کشور در رکود عمیقی به سر می‌برد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در شرایط پسابرجام، اقتصاد یکمرتبه رونق بگیرد بلکه باید صبر کرد و به تدریج آثار عادی‌سازی روابط سیاسی ایران بخصوص با دنیای غرب را دید. دولت هم باید این اطلاعات را شفاف به مردم برساند.

این کارشناس مسکن، برجام را توافقی برد ـ برد دانست و گفت: به نظر می‌رسد هم ایران و هم طرف‌های غربی از این توافق خشنود هستند؛ چرا که ما نیاز داریم ارتباطاتمان را با دنیا قوی کنیم. هم ایران و هم طرف‌های غربی به خوبی می‌دانند در جهان امروز نمی‌توانند دور خود حصار بکشند و به تحولات دنیای پیرامون بی‌تفاوت باشند بلکه باید برای پالایش وضعیت سیاسی و اقتصادی با همه‌ی کشورها تعامل کنند. مخالفان داخلی برجام نیز به نظر می‌رسد بیش از آن‌که دغدغه‌ی مردم را داشته باشند دغدغه‌ی منافع سیاسی خود را دارند. متاسفانه به این دلیل که در کشور ما مسائل سیاسی و اقتصادی با هم گره می‌خورد برخی توانستند القا کنند برجام ناموفق بوده، در حالی که این‌طور نیست.

عدالت‌خواه، تصریح کرد: افرادی در بازار مسکن انتظار دارند پول نفت سریعا به بخش مسکن تزریق شود تا از انواع و اقسام رانت‌های این بخش سود ببرند اما این انتظار ناعادلانه است؛ زیرا متاسفانه  در ادوار گذشته به دلیل رانت‌های غیرمستقیم ناشی از زیرساخت های شهری، قیمت زمین و ملک به شدت بالا رفت و باعث شد برخی سازندگان مسکن پول خوبی به جیب بزنند. همین افراد هم‌اکنون نیز منتظر شرایط پسابرجام هستند.

وی با بیان این‌که اصلاح رفتارهای سابق بازار مسکن ضروری است، تاکید کرد: اگر در شرایط پسابرجام درآمد دولت بالا برود باید به اولویت‌های دیگر برسد، نه بخش مسکن. راه نجات اقتصاد و اشتغال این نیست که همواره پول‌ها را به بخش مسکن بیاوریم و حباب قیمت ایجاد کنیم بلکه دولت باید تلاش کند قیمت مسکن بالا نرود.

این کارشناس مسکن گفت: در کشور با مازاد 1.7 میلیون مسکن مواجهیم، بنابراین با وجودی که برخی افراد مرتبا تکرار می‌کنند جهش یا سونامی مسکن در راه است چنین اعتقادی ندارم. باید خط تولید مسکن به نیازهای دیگر جامعه از جمله راه‌سازی، کارخانه‌سازی، زیرساخت‌های اقتصادی و فضاهای عمومی اختصاص یابد و با عدم تزریق پول به بازار مسکن آن را کنترل کرد. تاکید می‌کنم به محضی که دولت پول‌های نفتی را به بازار مسکن تزریق کند قیمت مسکن و زمین بالا می‌ر ود و سودش را کسانی می‌برند که سازنده، زمین‌دار و زمین‌خوار هستند و مردم عادی ضرر می‌کنند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو