مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس ساختمان:

وظیفه بررسی ایمنی کارگاه‌ها با وزارت کار است

عصر ساختمان- در پی آتش‌سوزی رخ داده در ساختمان پلاسکو، یک کارشناس مسکن بخشی از کاربری این ساختمان را کارگاهی عنوان کرد و گفت که وظیفه بررسی شرایط ایمنی کارگاه‌ها برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

وظیفه بررسی ایمنی کارگاه‌ها با وزارت کار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علی نوذرپور با بیان اینکه ساختمان‌های قدیمی از نظر مقاومت در برابر حوادث بررسی‌های مرتبط دارد، گفت: ساختمان‌هایی که کاربری تجاری و کارگاهی دارند نیاز است تا به صورت منظم مورد بازدید قرار گیرند تا اگر مصادیق ناامنی در آنها شناسایی شود برخورد لازم صورت گیرد یا پلمب شود.

وی در ادامه افزود: شهرداری‌ها یا سازمان آتش‌نشانی رأساً امکان برخورد با واحدهای کارگاهی ناامن را ندارند و وظیفه بازرسی و برخورد با آنها برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی است. اما می‌بینیم که به علت همین نبود مدیریت یکپارچه شهری بخصوص در حوزه ایمنی کارایی در این زمینه کاهش پیدا می‌کند و حوادثی از قبیل اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو به وقوع پیوست، پیش‌ می‌آید.

این کارشناس مسکن با اشاره بر اینکه مدیریت یک پارچه شهری و رسیدگی به امور ایمنی وجود ندارد، گفت: در دی‌ ماه سال 1393 سندی برای آسیب‌شناسی حوزه خدمات شهری تهیه شد که بخشی از آن مربوط به موضوع ایمن‌سازی محیط و الزامات ایمنی واحدهای کارگاهی بود که بر مدیریت یکپارچه شهری در این زمینه نیز تاکید داشت.

وی افزود: این سند به دولت تحویل داده شد و در چرخه بررسی تخصصی کمیسیون‌های هیات دولت و وزارت کشور قرار گرفت و هنوز به مجلس ارائه نشده است.

نوذرپور درباره اهمیت یکپارچه‌سازی اختیارات در حوزه ایمنی گفت: براساس شرح وظایف تعیین‌شده، شهرداری‌ها و سازمان آتش‌نشانی حتی در صورتی که نسبت به واحدی تجاری و کارگاهی به تشخیص ناایمن بودن آن برسند اجازه برخورد را ندارند و فقط می‌توانند آن را به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارش کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش در مذاکراتی که با وزارت کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، قرار بر این شد که اگر اختیاراتی در این زمینه به سازمان آتش‌نشانی داده نمی‌شود حداقل بخشی از بازرسی‌ها را به این سازمان واگذار کرده و گزارش آنها را در اولویت رسیدگی قرار دهد که چندی پیش نیز با همین روند 206 هزار کارگاه ایمن در کلان‌شهرهای ایران توسط آتش‌نشانی در بازرسی‌ها مشخص شدند که با گزارش به وزارت کار همه این تعداد پلمب شدند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو