مدیران خودروعصر اعتبار

رییس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد

بهار بازار مسکن در تابستان ۹۶

اعمال فشار قدرت‌ها برای عدم شفافیت بازار مسکن

عصر ساختمان- رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان این‌که تابستان سال آینده بهار بازار مسکن است از اعمال فشار برخی قدرت‌ها برای عدم شفافیت در حوزه اطلاعات بخش مسکن انتقاد کرد و گفت: در اداره ثبت شمیرانات هر کاری یک قیمت دارد.

بهار بازار مسکن در تابستان ۹۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تسنیم، حسام عقبایی در گردهمایی مشاوران املاک تهران و سامانه هوشمند آلونک با اشاره به این‌که ارائه خدمات در فضای مجازی به مشاوران املاک به نفع بازار مسکن است، اظهار کرد:‌ چندی پیش گفتم "ریسک خرید مسکن در ایران بالاست". در حوزه بازار مسکن اطلاعات و تسلط کافی را نداریم، قاعدتا یک مسیر، مسیر خدمات در حوزه استاتاپ‌ها در حوزه مشاوران املاک است که باید در این بخش خود را به روز کنیم. اما قبل از این باید مشاوران املاک به اطلاعات و منابع دسترسی داشته باشند تا به مردم برای انجام معاملات مسکن کمک کند.

وی با بیان این‌که الان آرامش در میان مردمی که به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند وجود ندارد دلیل این مسئله را تصمیم گیری ها بخشی و جزیره‌ای دانست و گفت:‌ امروز هر خریداری که به مشاور املاک مراجعه می‌کند باید در ابتدا وضعیت ثبتی پلاک مورد نظر را بررسی کند که آیا ملک در بازدداشت است یا خیر یا این‌که معارض دارد یا نه.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور ادامه داد: مشاور املاک سند، بنچاق،‌سند را می‌بیند و از وضعیت ملک غافل است که ممکن ایرادات قانونی متعددی داشته باشد. بارها از سازمان ثبت خواسته‌ایم برای آرامش مردم و اطمینان در حوزه معامله مسکن، دسترسی را در یک حدودی برای مشاور املاک فراهم کند که متاسفانه مهیا نیست.
عقبایی با اشاره به این‌که مشاور املاک درگیر هر گونه ایرادی مربوط به معامله هاست، تاکید کرد: دسترسی سازمان ثبت برای مشاوران املاک سطح معاملات بازار مسکن را افزایش داده و باعث آرامش مردم می‌شود.

وی با بیان این‌که روزانه با ده ها دعوی حقوقی در اتحادیه مواجه هستیم،‌ افزود:‌ قوه قضاییه در منطقه 22 تهران زمینی را خریداری کرده و مشاور املاک گفته که اینجا کاربری مسکونی دارد و 18 میلیارد را به فروشنده داده‌اند و اما دیگر فروشنده‌ای نیست. این درحالی است که شهرداری اعلام کرده نصف ملک کاربری مسکونی دارد و نصف دیگر آن کاربری فضای سبز دارد.

وی تصریح کرد:‌با ده ها مورد برخوردیم که آپارتمان‌های نوسازی کلید نخورده در طرح قرار دارد. در حوزه بانک‌ها دعاوی متعددی داریم،‌چراکه مشاور املاک نمی‌داند وضعیت بدهی فروشنده به بانک چه میزانی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که مشاوران املاک به این مسئله دسترسی ندارند،‌ گفت: در حوزه مالیات نیز مشاوران املاک به وضعیت بدهی‌های مالیاتی ملک دسترسی ندارند.
عقبایی با بیان این‌که خریدن خانه در ایران ریسک دارد،‌ افزود: بنده این اطمینان را نداردم که وقتی ملکی را خرید شش ماه دیگر نامه‌ای بیاید و بگوید که فلان مورد معارض دارد.

وی بیان کرد:‌ «دستگاه‌ها فقط به دنبال منافع بخشی هستند و با مشاوران املاک تعامل ندارند. یک روز بروید ثبت شمیرانات و طبقه همکف بنشینید ببینید روند رسیدگی به دعوی مردمی که به آنجا مراجعه می‌کنند، چگونه است. پرونده از بایگانی می‌خواهید پرونده را بیرون بیاورید یک قیمت دارد. -پرونده- از بایگانی برود پیش کارشناس یک قیمت دارد.کارشناس بخواهد حرف بزند یک قیمت دارد. این که نشد که. پس مشکل داریم. اول باید در این بخش‌ها مشکلات را حل کنیم. باید از یک جایی شروع کنیم این کار باعث شفافیت می‌شود.»

وی با بیان این که قدرت‌هایی هستند که به دستگاه‌ها و نهادهایی فشارهایی را وارد می‌کنند که دنبال عدم شفافیت هستند تا مانع شفافیت شوند. این قدرت‌ها دوست ندارند در حوزه معاملات مسکن یا حوزه اطلاعات عمومی مردم شفافیت در کشور وجود داشته باشد. نتیجه این عدم شفافیت در حوزه اقتصادی بدهکاران میلیاردی بانک‌ها می‌شود و این همه اختلاف طبقاتی در کشور می‌بینیم.

وی با بیان این‌که اصلی ترین بحث معاملات املاک،‌ساماندهی مشاوران با دستگاه‌ها و نهادهاست،‌گفت:‌ فعلا با ثبت احوال لینک هستیم و ماهانه 300 تا 500 میلیون تومان به آنها می‌دهیم. راضی هستیم که پول بدهیم چون ضریب ایمنی را برای مردم بالا می‌برد. از مرز افغانستان تا تهران همه چیز قابل رصد است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: وقتی حاکمیت حق دسترسی به طرح‌ها تفصیلی، ‌بانک، مالیات و ... را به مشاوران املاک بدهد شاهد افزایش ضریب ایمنی معاملات مسکن خواهیم بود و دیگر شاهد پرونده‌های متعدد در دعاوی حقوقی نیستیم.

وی با بیان این که حدود 130 هزار مشاور املاک در کشور و 12 تا 13 هزار مشاور املاک در سط تهران داریم، گفت:‌ ما دغدغه نظارت بر معاملات مسکن کشور را داریم.  از هر اپلیکشن،‌سایت و... که می‌خواهد در فضای مجازی به مردم خدمات ‌دهد حمایت می‌کنیم البته به سه شرط که اول قانونی باشد،‌  نظارت پذیر باشد و از همه مهم‌تر که سیاست آن حذف واسطه گری نباشد.

وی با یادآوری این که 650 هزار نفر در حوزه مشاوران املاک فعالیت می کنند ابراز امیدواری کرد بهار بازار مسکن تابستان سال آینده باشد.

 

برچسب ها
پورسعیدخلیلی