مدیران خودروعصر اعتبار

گلایه از بی‌توجهی به میراث معماری گذشتگان در قم

عصر ساختمان- استاد حوزه علمیه قم از بی‌توجهی به میراث گذشتگان در قم از جمله معماری حرم مطهر انتقاد کرد.

گلایه از بی‌توجهی به میراث معماری گذشتگان در قم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر٬ آیت‌الله سید محمد جواد علوی بروجردی ظهر پنجشنبه در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم که در تالار شهر برگزار شد با اشاره به اینکه مسئولان این کنگره پس از مدت‌ها خاموشی و فراموشی به یاد این موضوع افتاده‌اند اظهار داشت: موضوع از بین رفتن آثار هویتی در شهرها هم در قم و هم در دیگر شهرهای کشور حاد و جدی است.

وی با اشاره به اینکه در قم میراث معنوی و فرهنگی بسیار است گفت: قم و قمی ها در گذشته  و به ویژه اشعری‌ها نقش عمده و اساسی در تبیین و پیشبرد فرهنگ اسلامی داشته‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نقشی که قم در این مقام داشته نقش بسیار بارز و روشن در تمام تاریخ اسلام است افزود: همچنین در اعتلای تفکر شیعی و تفکر اهل بیت قم بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: یکی از منابع اصلی فقه ما حدیث است و حدیث در شیعه مرهون زحمات قمی‌ها و اشعریون و بزرگانی است که در قرون اولیه یعنی اواخر قرن اول هجری و قرن دوم در قم به این کار پرداخته‌اند.

وی افزود: مکتب حدیث در قم وجود داشته و حتی بسیار بیش از آنچه امروز مطرح می‌شود میراث حدیثی شیعه مرهون قمی‌ها است.

نمادی از تقریب در شهر قم ایجاد شود

نوه آیت الله بروجردی اظهار کرد: در کشورهای دیگری اگر دانشمندان و بزرگانشان چند سالی در نقطه ای زندگی کرده آنجا را حفظ می‌کنند اما ما خیلی راحت قبور این بزرگان را برای عقب نشینی خیابان تخریب کرده ایم.

وی افزود: امیدوارم امروز به این فکر افتاده باشیم که نباید این کار ادامه پیدا کند که برای یک خیابان این قبور تخریب شود و نباید به دست خودمان به نسل‌های گذشته خیانت کنیم.

آیت‌الله بروجردی با اشاره به توسعه مسجد امام حسن عسکری تصریح کرد: حیثیت میراثی اثر در جریان بازسازی و مرمت باید حفظ شود که در بنای مسجد امام حسن انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه حوزه قم که توسط شیخ عبدالکریم حائری تاسیس شد و در دوره رضاخان بسیار محدودیت برای این حوزه وجود داشت گفت: یکی از کارهایی که مرحوم آیت الله بروجردی انجام داده تقریب بین مذاهب است که این امر در کشوری مانند مصر بسیار شناخته‌شده‌تر است.

وی ادامه داد: ایشان از قم مجلس تقریب در قاهره تشکیل می‌داد و تلاش ایشان موجب به رسمیت شناختن تشیع توسط شیخ محمود شلتوت شد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قم شهری است که حتی میراث اخیرش در کشورهای اسلامی نام و نشان دارد اظهار داشت: بارها به مسئولان پیشنهاد کردیم که نشانی از تقریب در شهر قم باشد تا این نماد حفظ شود. 

وی گفت: حتی یک خیابان در قم به نام تقریب یا شیخ محمود شلتوت نامگذاری نشده و از شهردار تهران خواستم در تهران این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به نامگذاری اخیر یک بلوار به نام آیت‌الله بروجردی در قم گفت: خوب است در این خیابان تابلوهایی برای معرفی این میراث به همشهریان وجود داشته باشد.

در قم ظرفیت خوبی برای گردشگری علمی داریم

آیت‌الله علوی بروجردی معتقد است در قم ظرفیت خوبی برای گردشگری علمی داریم که باید با معرفی میراث معنوی قم این موضوع را رونق ببخشیم.

وی با بیان اینکه اثری که قم در دوران آیت‌الله حائری و بروجردی در سیاست کشور گذاشته بسیار قابل توجه است گفت: چه فکری برای انعکاس تاثیرات سیاسی و اجتماعی و تاریخی قم کرده ایم؟ چطور می‌خواهیم اثراتی که علمای قمدر شهرهای دیگر گذاشته‌اند را به دیگران معرفی کنیم؟

وی با اشاره به اینکه گنبد حضرت معصومه زیباترین طرح معماری را در میان گنبدها دارد خاطرنشان کرد: این گنبد تنها یک نمونه دارد و آن هم گنبد کلیسای جامع فلورانس است که شبیه به این گنبد است و این دو گنبد در زمان مشترکی ساخته شده است.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم٬ معمار گنبد کلیسای فلورانس میکل آنژ است و همان زمان یک معمار قمی بدون اطلاع از کار میکل آنژ به این فکر رسیده و این گنبد را طراحی کرده است.

وی ادامه داد: امروز حتی کشورهای اسلامی از کلیسای جامع فلورانس نقشه‌برداری می‌کنند اما حرم حضرت معصومه(س) را به درستی به دنیا معرفی نکردیم.

آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه اطراف کلیسای جامع فلورانس یک ساختمان بلندی که گنبد را بپوشاند وجود ندارد اظهار داشت: محله‌ای که این کلیسا وجود دارد کوچه‌های باریکی دارد که امروز هم به صورت سنگفرش حفظ شده و نه عقب نشینی کرده‌اند و نه اجازه ورود خودرو می‌دهند.

وی با مقایسه وضعیت قم و فلورانس ادامه داد: در قم به راحتی برای آسان کردن تردد خودروهای شخصی کوچه‌ها را تعریض کرده و بناهای تاریخی را تخریب می‌کنیم.

وی با انتقاد از دادن مجوز به بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر ابراز کرد: باید از خود بپرسیم که چرا در حفظ میراث تاریخی اینهمه ناتوان بوده‌ایم.

این استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از وضعیت رها شده تیمچه بازار قم که یکی از شاهکارهای معماری است گفت: باید این مکان به یک موزه تبدیل شود.

آیت‌الله علوی بروجردی ساخت پاساژ الغدیر در میدان آستانه را موردتوجه قرار داد و افزود: این مکان باید یک فضای باز شهری می‌شد اما این پاساژ کاملا بی هویت در این مکان ساخته شد و برخی مسئولان شهر تا لحظه آخر از این طرح دفاع می‌کردند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو