مدیران خودروعصر اعتبار

ساختمان سیستم اطفا حریق نداشت

علت حادثه پلاسکو چه بود؟

عصر ساختمان- کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: هنوز گزارش نهایی کار مشخص نشده، اما می‌توان گفت‌ قدیمی بودن، عدم وجود سیستم اطفاء‌حریق، عدم بهسازی و بازسازی المان‌های سازه‌ای و عدم توجه به مراقبت و نگهداری از ساختمان از مهمترین دلایل فرو ریختن ساختمان بوده است.

علت حادثه پلاسکو چه بود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا ، صابر پیربرناش با بیان اینکه این ساختمان در سال 1341 ساخته و سازمان نظام مهندسی فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرده است، اظهار کرد: بنابر این در آن زمان سازمان نظام مهندسی وجود نداشت که بخواهد نظارتی بر ساخت این ساختمان داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر باید منتظر بمانیم تا مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی در مورد بحث‌های مقاوم سازی و نگهداری ساختمان نظرات خود را بیان کنند، اما نمی‌توان قدیمی بودن این ساختمان را انکار کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که عمر یک ساختمان بیش از 50 سال می‌شود باید مقاوم سازی صورت بگیرد. به گونه‌ای که باید بهسازی و بازسازی برای ساختمان‌هایی با عمر بالا در نظر گرفته شود تا بتوان نیازهای جدید ساختمان را مطابقت داد.

وی ضمن انتقاد به نبود سیستم اطفا حریق در ساختمان پلاسکو تاکید کرد: این مسئله یکی از مهمترین مسائلی بود که اگر به موقع به آن توجه می‌شد میزان حادثه کمتر بود.

پیربرناش با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی تنها در جایگاه یک کارشناس می‌تواند در این مورد اظهار نظر کند عنوان کرد:  بحث نگهداری از ساختمان یکی از موارد مهم و اساسی است به طوریکه می‌توان گفت 20 درصد کار معطوف به ساخت و مابقی مربوط به نگهداری از ساختمان می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا وزارت راه و شهرسازی مشغول تدوین مقررات جدید برای نگهداری ساختمان است که بی‌شک می‌تواند تاثیرات مثبتی را به جای بگذارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی