مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس جامعه مهندسان و شهرسازان ایران اعلام کرد؛

رونق بازار با ساخت مسکن اجتماعی

عصر ساختمان- ساخت مسکن اجتماعی اگر متناسب با فرهنگ داخلی باشد برای بازار مسکن یک محرک قوی است که نیازی هم به فراهم کردن امکانات زیربنایی همانند مسکن مهر ندارد. ساخت چنین مسکنی که با رغبت سرمایه گذارن خارجی همراه بوده است می تواند به خروج از رکود کمک کند.

رونق بازار با ساخت مسکن اجتماعی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، رئیس جامعه مهندسان و شهرسازان ایران می گوید بازار مسکن تحت تاثیر عوامل متغیر بسیاری است که این عوامل از رشد اقتصادی کشور تاثیر می پذیرند. اما این رشد اقتصادی نباید با ملاک فروش نفت بالا و گران بدست آمده باشد، بلکه اگر رشد اقتصادی ناشی از تحرک در بخش های داخلی اقتصادی باشد می تواند به رونق در بازار مسکن بینجامد.

علی نوذرپور در خصوص وضعیت بازار مسکن و چگونگی خروج از رکود این بخش گفت: دولت ظرف این سه سال به منظور کنترل تورم تلاش کرد اما با کاهش این تورم رکودی فراگیر در بخش های مختلف اقتصادی تحمیل شد. بازار مسکن هم تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت. برای خروج بازار مسکن از رکود می بایست شرایط برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش مسکن فراهم شود.

وی افزود: نمی توان از رونق بازار مسکن صحبت کرد اما سهم و تاثیر شهرداری ها را در این بازار از یاد برد. در حال حاضر در شهرداری های کشور دو مدل برای دریافت عوارض برقرار است. حالت اول دریافت عوارض را شهرداری ها برای صدور پروانه ساخت اخذ می کنند که در شرایط رکودی بازار این دریافت به هر میزانی که باشد به سازندگان فشار تحمیل می کند. حالت دیگر دریافت عواض برای نوسازی شهری است که به نظر می رسد اگر شهرداری ها بر این بخش تمرکز کند می توانند ضمن افزایش درآمد به نوسازی بافت فرسوده شهرها در کلان شهرها کمک موثری کنند.

نوذرپور به موضوع مسکن اجتماعی هم اشاره ای کرد و گفت: مسکن مهر در زمان ساخت با خروج منابع به خارج شهرها و نقاط نامناسبی که امکانات زیربنایی زیادی را نیاز داشت باعث ایجاد مشکلات فراوانی شد. اما اجرای مسکن اجتماعی ضمن توجه به اینکه در داخل بافت فرسوده امکاناتی مانند آب، برق، گاز و کلانتری و بیمارستان و دیگر امکانات فراهم است و فقط با احیای این بافت می توان برای اقشار محروم جامعه مسکن تهیه کرد و به توزیع جمعیت داخل شهرها به طور متوازن اقدام نمود.

رئیس جامعه مهندسان و شهرسازان ایران سپس این طور ادامه داد: سرمایه گذاری برای ساخت مسکن اجتماعی عاملی است که می توان در ان بخش های داخلی و خارجی را دخیل نمود. در حال حاضر کشوری مانند ترکیه اعلام آمادگی خود را برای حضور در بازار ساخت مسکن داخلی اعلام کرده است. اما باید توجه داشت که ساخت این مسکن هم نباید با سو مدیریت به یک مشکل دیگر اقتصادی برای کشور تبدیل شود. در ساخت مسکن اجتماعی باید این مراقبت صورت گیرد که این مسکن ها با فرهنگ داخلی کشور تطبیق داشته باشد و نظارت دقیقی بر آن باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود پرداخت تسهیلات مناسب در بخش مسکن را که پوشش دهنده بخش عمده ای از ارزش قیمتی مسکن مورد ساخت باشد را عامل کلیدی در ایجاد رونق در بازار مسکن دانست و تاکید کرد: در بازار فعلی مسکن بسیاری از بانک برای خرید مسکن افراد تسهیلاتی را پرداخت می کند، اما نرخ این تسهیلا برای خانه ای که سند ان در گرو بانک قرار می گیرد فقط 20 تا 30 درصد ارزش قیمتی خانه خریداری شده است. در حالی که اگر سیاست دولت به نحوی باشد که بانک طرف قرار داد بتواند تسهیلاتی دراز مدت پرداخت کند که معادل بیش از 70 تا 80 درصدی خانه باشد بسیاری از اقشار جامعه که از داشتن خانه محروم هستند قدرت خرید پیدا می کنند و حضور این تعداد مشتری بالقوه در بازار مسکن که به صورت بالفعل در می ایند در همه بخش های بازار مسکن ایجاد تحرک جدی خواهد کرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی