مدیران خودروعصر اعتبار

تابوت‌های چند هزار ساله مصر مرمت می‌شوند

عصر ساختمان- بیش از ۶۰۰ تابوت چوبی باستانی مصر در موزه قاهره به دست تیمی از باستان‌شناسان مرمت می‌شوند.

تابوت‌های چند هزار ساله مصر مرمت می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، دولت مصر در غالب پروژه حفظ و مستندسازی یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری قصد دارد صدها تابوت چوبی متعلق به هزاران سال پیش و دوران فراعنه را مرمت کند.

در این پروژه که منابع مالی آن توسط آمریکایی‌ها تامین می‌شود، بیش از 600 تابوت که متعلق به دوره‌های زمانی گوناگون تاریخ کشور مصر که هم‌اکنون در موزه قاهره نگهداری می‌شوند مرمت خواهند شد.

«مامون عثمان»، رئیس بخش مرمت موزه قاهره در این‌باره گفت: تا کنون چنین پروژه‌ای در سطح جهان بی‌سابقه است که در آن این تعداد تابوب مستندسازی و مرمت شوند.

دولت مصر کمک هزینه‌ای به ارزش 130 هزار دلار را در ماه دسامبر دریافت کرده و این پروژه بخشی از یک معاهده بزرگتر میان مصر و آمریکاست که در سال 2016 امضاء شد و بر اساس آن قرار است از قاچاق میراث فرهنگی غنی این کشور ممانعت به عمل آید.

غارت آثار تاریخی در مصر همزمان با بروز هرج و مرج در این کشور در سال 2011 به اوج رسید و بسیاری از آثار تاریخی از موزه‌ها، مساجد، مخازن نگهداری آثار تاریخی و یا از طریق حفاری‌های غیرقانونی به سرقت رفت.

علاقه جهانی به آثار تاریخی مصر باستان همچنان بالاست و جستجو برای کشف آرامگاه ملکه نفرتیتی در سال 2015 در راس خبرهای بین‌المللی قرار داشت، گرچه این جستجوها هنوز به جایی نرسیده است.

بقایای تاریخی و گورهای باستانی فراعنه مصر زمانی نقطه عطف گردشگری پررونق مصر بود که یکی از منابع حیاتی ارز خارجی برای این کشور محسوب می‌شد اما از سال 2011 و بروز ناآرامی‌ها که به خلع قدرت از حسنی مبارک انجامید، صنعت گردشگری مصر با مشکلات فراوانی از جمله کاهش چشمگیر توریست‌ها روبه‌رو بوده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی