مدیران خودروعصر اعتبار

در یک دهه اخیر;

چه تعداد مسکن مهر تحویل شده است؟

عصر ساختمان- از کل ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۶۱ واحد افتتاح و یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۰ واحد تحویل متقاضیان شده است.

چه تعداد مسکن مهر تحویل شده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، از ابتدای شروع به کار مسکن مهر در سال 1386 قرار بود 2 میلیون و 300 هزار واحد در سراسر کشور ساخته شود که با خروج 80 هزار واحد آن تعداد کل واحدها به 2 میلیون و220 هزار واحد رسید. از آن زمان تا کنون یک میلیون 774 هزار و 761 واحد افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد 764 هزار و 560 واحد شامل 43 درصد کل واحدها است. البته تعداد مسکن مهر تحویل شده به متقاضیان در دولت یازدهم 821 هزار و 987 واحد بوده که 54 درصد از مجموع یک میلیون و 511 هزار و 90 واحد مسکن مهر تحویل داده شده را شامل می‌شود.

در دولت یازدهم، به منظور تأمین منابع برای پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهر سه سال استمهال شد و به اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصولی اقساط جهت تکمیل واحدها به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق شود که در حال حاضر مهلت سه سال به ده سال با اولویت مسکن مهر افزایش یافته است.

هم‌چنین با برگزاری جلسات هفتگی در بانک مسکن و با دعوت از مدیران کل راه و شهرسازی و مدیریت شعب استانها تلاشهایی برای افزایش روند فروش اقساطی و وصول اقساط صورت گرفت که تعداد فروش اقساطی واحد های شهری انجام شده در دولت یازدهم به 808 هزار و 985 واحد رسید که 63 درصد کل فروش اقساطی مسکن مهر از ابتدا تاکنون بوده است. بدین‌ترتیب عملکرد فروش اقساطی به عدد یک میلیون و 287 هزار و 417 واحد افزایش یافت.

از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون سند اعیانی یک میلیون و 96 هزار و 708واحد از سازمان ثبت و اسناد اخذ شده که میزان اسناد اخذ شده در دولت تدبیر و امید 52 درصد کل اسناد اخذ شده از شروع مسکن مهر است. به عبارت دیگر 572 هزار و 255 واحد در این دولت صاحب سند مسکن مهر شده‌اند. از کل واحدهای تحویل شده تاکنون 54 درصد آن متعلق به عملکرد دولت یازدهم است.

برابر بررسی‌های صورت گرفته در آبان‌ماه 1392 حدود 335 هزار واحد راکد و متوقف بوده که در این مدت بیش از 250 هزار واحد آنها فعال و تعیین‌تکلیف شده است و برای مابقی نیز برنامه‌ریزی لازم به عمل آمده تا با استفاده از شیوه‌نامه‌های تهیه شده تعیین‌تکلیف شوند.

اخذ موافقت شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن از 15 سال به 20 سال در این دوره صورت گرفت و اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار نسبت به افزایش سقف تسهیلات فردی از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و اخذ موافقت سایر بانکهای عامل برای یکسان‌سازی نرخ سود تسهیلات مسکن مهر به میزان 4  درصد، 7 درصد و 9 درصد در این دولت (همانند بانک مسکن) از موراد دیگر انجام شده در دولت یازدهم بوده است.

همچنین شواری پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و بیست و هفتمین جلسه خود در روز سه‌شنبه 14 دی ماه 1395، با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال به‌منظور تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام طرح یادشده، مشروط به عدم استفاده از منابع جدید بانک مرکزی و با تشخیص و تأیید بانک عامل، موافقت کرد که البته هنوز ضوابط اجرایی آن از بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ نشده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو