مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر پردیس در چه حالی است؟

عصر ساختمان- چندی پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور وعده داد که مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم به پایان می‌رسد؛ اما بازدید از بزرگ‌ترین طرح‌ مسکن مهر در منطقه پردیس، خبر از دشواری تحقق این وعده دارد.

مسکن مهر پردیس در چه حالی است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از جام جم، مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت قبل به منظور خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم وظیفه تکمیل طرح مسکن مهر به این دولت واگذار شد، اما از همان ابتدا وزارت راه و شهرسازی و همچنین بخش‌های مختلف دولت، سرناسازگاری با این طرح گذاشتند. این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود طرح‌هایی مانند مسکن امید، مسکن اجتماعی و افزایش تسهیلات را در دستور کار خود قرار داد، اما تنها بخش رشد تسهیلات محقق شد و هیچ طرح مشخصی برای مسکن ارائه نشد.

 احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی هم بارها به زمان تکمیل مسکن مهر اشاره کرده که تا پایان دولت یازدهم این طرح به پایان خواهد رسید. البته طبق وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی، قرار بود تا پایان سال جاری، پرونده مسکن مهر بسته شود، اما به مرداد سال بعد موکول شده است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم بارها طرح مسکن مهر را غیرکارشناسی خوانده و انتقادات خود را نسبت به این طرح اعلام کرده است.
برای پیگیری روند اجرا، تکمیل و تحویل مسکن مهر به شهر پردیس آمدیم تا از چند و چون ماجرا باخبر شویم. در شهر جدید پردیس طرح 82 هزار واحدی مسکن مهر اجرا می‌شود. ابتدا وارد فاز 9 مسکن مهر پردیس شدیم. زمانی که قصد ورود به این فاز را داشتیم، خودرویمان در یک چاله بزرگ افتاد و کف ماشین آسیب دید. جلوتر که رفتیم، ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای را مشاهده می‌کردیم که خبری از حضور کارگران در آنها نبود.
بلوار خاکی و بدون چراغ
وارد یکی از این طرح‌ها شدیم. خیابان‌های خاکی و بلواری که فقط تیر چراغ برق در آنجا نصب شده بود، اما خبری از روشنایی نبود. جز بلوک‌های رهاشده در کنار خیابان و برخی افرادی که برای مشاهده واحدهایشان به آنجا آمده بودند، چیز دیگری نبود. سکوت سنگینی در این محله حاکم بود و تنها صدای سگ‌های ولگرد به گوش می‌رسید.
فردی نزدیک ما شد که خود را نگهبان طرح معرفی کرد. از وی خواستیم تا وارد یکی از ساختمان‌ها شویم که با ترس این اجازه را داد. وارد یکی از ساختمان‌های به ظاهر آماده شدیم که بدون پنجره و آب، برق و گاز بود. حتی در ورودی هم نداشت. از ساختمان بیرون آمدیم
که چند سگ نزدیک خودرو شده بودند. یک خودرو هم از بلوار خاکی مشغول عبور بود که از راننده خواستیم چند لحظه‌ای توقف کند و اتفاقا یکی از متقاضیان مسکن بود. زمانی که از این متقاضی که مرتضی نام داشت، جویا شدیم در کدام فاز واحد دارد، روبه‌روی جایی که ایستاده بودیم، فضایی را نشان داد که تپه‌ بود. این متقاضی گفت: قرار است این تپه صاف شود، در آن ساختمانی بنا شده و طبقه سوم آن به بنده برسد؛ اما مشاهده می‌کنید که هنوز حتی پی آن کنده نشده است و ما همچنان باید پول اجاره خانه بدهیم و مشخص نیست که چه زمانی خانه‌دارخواهیم شد.
شاکی خصوصی
محله‌های مختلف فاز 9 را رفتیم. به بخشی بسیار بزرگی از فاز 9 رسیدیم که معارض داشت. فردی صاحب این زمین‌ها بود و بعد از ساخت مسکن مهر جلوی تحویل واحدها را به متقاضیان از مجاری قانونی گرفته بود. پیشرفت فیزیکی این بخش از سال 91 تاکنون صفر بوده و از همان زمان به بعد رها شده است.
بعد از طی جاده‌های خاکی و خانه‌هایی که به دلیل نداشتن سکنه به مخروبه تبدیل شده بود، به یک کوچه شیک رسیدیم که خانه‌هایش شیروانی‌های بادوام و آیفون‌های تصویری داشت. حتی آسفالتی هم که در این کوچه ریخته شده بود، بسیار تازه بود که دلیل این موضوع را از یک متقاضی جویا شدیم. وی گفت که آقای مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی سه هفته پیش اینجا بوده و این مکان را برای مشاهده این مقام مسئول آماده کرده بودند. بعد از رفتن آقای مهرآبادی دوباره شرایط به حالت قبل بازگشت.
بعد از فاز 9 از فازهای 5، 11 و 8 مسکن مهر پردیس نیز بازدید کردیم.به فاز11 وارد شدیم که بیشتر متقاضیان آن، معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی بودند و در اینجا هم هیچ خبری از کار و تلاش برای اتمام طرح نبود. به زحمت با خودرو یک جاده خاکی طولانی را طی کردیم. دیوارهای خراب شده و همچنین سگ‌های ولگرد اولین چیزهایی بود که مشاهده می‌کردیم. برخی سقف‌ها خمیده شده بود و زیر آنها ستون‌های دستی قرار داشت تا سقوط نکند. حال سؤال این‌است که مردم چگونه و با چه امنیتی قرار است در این خانه‌ها زندگی کنند. یک متقاضی به نام بهرنگ نیز به خبرنگار ما گفت: اگر نگاهی به فوندانسیون خانه‌ها بیندازید، متوجه خواهید شد که ساختمان‌ها کج بنا شده است.از سوی دیگر برخی بلوک‌ها دیوار حائل و محافظ ندارند و بر اثر ریزش کوه چندین بار تخریب شده‌اند.
واحدهای آماده، اما بدون آب، برق، گاز
متقاضی دیگری به نام کیوان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: برخی پیمانکاران فرار کرده‌اند و دولت پاسخ روشنی در این باره به ما نمی‌دهد. با این متقاضی همراه شدیم تا بخشی از واحدهای مسکن مهر را به ما نشان دهد. در میان راه واحدهایی به چشم می‌خورد که به ظاهر تکمیل شده بودند. وارد یکی از آنها شدیم که همه بخش‌هایش تکمیل شده بود. این ساختمان‌ها دارای لوله‌کشی آب و گاز نیز بود، اما خبری از برقراری انشعاب برق و آب این منطقه نبود. در این بخش وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل کرده، اما اقدامی از سوی وزارت نیرو برای تامین آب و برق و وزارت نفت برای تکمیل و احداث خطوط لوله‌گذاری و لوله‌کشی گاز مشاهده نمی‌شد.
پول‌هایی که نظام مهندسی برای نظارت می‌گیرد
یکی از متقاضیان مسکن مهر درباره کیفیت ساخت مسکن مهر به خبرنگار ما اظهار کرد: از هر متقاضی مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان برای نظارت نمایندگان نظام مهندسی دریافت می‌شود، اما نظارتی صورت نمی‌گیرد. به طوری که ساختمان‌های جدید باید مبحث 19 را برای جلوگیری از اتلاف انرژی رعایت کنند که یکی از این الزامات قرار دادن پنجره‌های دوجداره است، اما همه ساختمان‌ها دارای پنجره‌های معمولی هستند.
پارکینگ و انباری ندارد
وقتی وارد یکی از طرح‌های مسکن مهر شدیم. ساختمان‌ها تنها اسکلت داشتند، اما واحدهای روبه‌روی آن آماده تحویل بود که این موضوع نیز زندگی را در آن منطقه با دشواری زیادی همراه می‌کند. این ساختمان‌ها از همکف دارای واحد بود و خبری از پارکینگ و انباری در آنجا نبود.
یکی از متقاضیان مسکن مهر در این باره به خبرنگار ما گفت: در قرارداد ما ذکر شده بود که سال 91 این واحدها به ما تحویل خواهد شد و ما هم برای تهیه پول، مقروض شدیم و وام‌هایی را با سودهای بالا دریافت کردیم تا خانه‌دار شویم، اما هر روز وضعمان بدتر شد. به این دلیل که خانه‌دار نشدیم و همچنان مستاجریم. ضمن این‌که هم باید اجاره خانه بدهیم و هم اقساط مسکن مهر را پرداخت کنیم.
سقوط آسانسور
در یکی از فازهای مسکن مهر، آسانسوری از طبقه سوم سقوط کرده بود که کسی داخل آن نبود. محمد یکی از متقاضیان واحد مسکونی در این طرح می‌گوید، نظارتی در بخش‌های مختلف ساخت انجام نشده و ممکن است بزودی همه ما به طریقی جان خود را از دست بدهیم. آسانسورهای مسکن مهر استاندارد لازم را ندارند، اما پول نظارت از همه متقاضیان دریافت شده است. ضمن این‌که در این محله‌ها امنیت لازم بر قرار نبوده و سگ‌های ولگرد دو بار به افراد حمله کردند.
وی افزود: با ساخت مسکن مهر در این بخش‌ها، افراد ساکن نشدند و محل زندگی حیوانات نیز تصاحب شده است. اکنون برخی سگ‌ها در واحدها می‌خوابند. علی، یکی دیگر از متقاضیان می‌گوید: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بانک مسکن از متقاضیان سود دوران مشارکت دریافت می‌کند در حالی که مردم نقشی در تاخیر اجرا و تحویل مسکن مهر نداشتند، اما اکنون بیشترین هزینه را باید بپردازند.
وی افزود: شرکت عمران پردیس نیز اظهار می‌کند که برای هر واحد در فاز 8 حدود 30 میلیون تومان برای ساخت خیابان‌ها هزینه کرده است. با توجه به این‌که 26 هزار واحد در این فاز قرار دارد، رقمی حدود 780 میلیارد تومان به دست می‌آید. این در حالی که است که طرح ساخت آزادراه تهران ـ پردیس با طول 21کیلومتر، 18 پل بزرگ و 58 دهانه و 66 پل کوچک و همچنین تونل 5.5 کیلومتری تنها 200 میلیارد تومان هزینه داشته است. چطور می‌شود که چهار برابر ساخت یک آزادراه برای خیابان‌های یک فاز هزینه شده، اما هنوز تکمیل نشده است.
این متقاضی ادامه داد:ما هر روز باید منتظر باشیم تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند تا متقاضیان به آورده‌هایشان بیفزایند. اگر متقاضیان دارای این حجم پول نقد بودند که دیگر مسکن مهر ثبت‌نام نمی‌کردند.وی با صدایی بغض‌آلود تصریح کرد: ما ضعیف‌ها چون دستمان به جایی بند نیست، باید بی‌خانمان بمانیم و هیچ کسی هم صدایمان را نمی‌شنود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو