مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن:

برجام مسکن را رونق نداد

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت در بخش مسکن باعث فلج شدن این بخش شده است گفت: نیمه اول سال آینده شاهد تحولاتی در بخش مسکن و ساختمان خواهیم بود.

برجام مسکن را رونق نداد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، بیت‌الله ستاریان، در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه بعد از برجام پیش بینی می‌شد که با توجه به تأثیر این موضوع بر اقتصاد کشور تحولاتی نیز در قیمت مسکن ایجاد شود، افزود: ولی همچنان این رکود در بازار مسکن وجود دارد و این موضوع ناشی از مسائلی است که ما در اقتصاد کلان کشور با آن روبرو هستیم.

این کارشناس مسائل مسکن با بیان اینکه نتایج برجام به خصوص در حوزه اقتصادی به کندی پیش رفته و در برخی از قسمت ها ،فرازونشیب‌هایی داشته است، ادامه داد: در مجموع با توجه به ارزیابی‌‌ها می‌توان این احتمال را داد که اگر مشکل خاصی به ویژه در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور ایجاد نشود در نیمه اول سال آینده شاهد تغییر و تحولاتی در بخش مسکن و ساختمان خواهیم بود که این موضوع شامل رونق از جمله افزایش تولید، افزایش معاملات، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش قیمت است.

ستاریان در ارزیابی خود از تسهیلاتی که از طریق بانک‌ها در اختیار مردم برای خرید مسکن قرار داده شده است، گفت: بیشتر این برنامه‌ریزی‌ها و سناریوها ناقص و ابتر بوده و به نظر می‌رسد که در ارائه این سناریوها صورت مسأله حلاجی نشده است.

وی با بیان اینکه رکود عمیقی که در حوزه مسکن با آن روبرو هستیم ناشی از اقتصاد کلان است، ادامه داد: یکی از راهکارها برای حل رکود این است که ما به موضوع ساخت و ساز و ساختمان شوکی را وارد کنیم و برنامه جامعی را در این ارتباط طراحی کنیم. در این برنامه جامع یکی از بندها ارائه تسهیلات بانکی برای خرید مسکن است. می‌توانیم از ابزارهای متعدد مالی دیگری نیز در این زمینه استفاده کنیم که متأسفانه تاکنون در مورد آن چاره‌اندیشی نشده است.

ستاریان با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی که در بخش مسکن تاکنون به کار برده شده در مواردی باعث فلج شدن این بخش و همچنین ورشکستگی زیرمجموعه‌های آن شده است، ادامه داد: صنعت ساختمان باید به منابع خود تکیه کند نه  مسائلی همچون بودجه‌های عمرانی .در حال حاضر بخش خصوصی 92 درصد تولید ساختمان را در اختیار دارد ولی در این فرآیند آنها را از استفاده از فاینانس خارجی و تسهیل برای سرمایه‌گذای خارجی در حوزه مسکن منع کرده‌ایم که این خود مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است .

برچسب ها
پورسعیدخلیلی