مدیران خودروعصر اعتبار

مهدیه عابدزاده ثبت ملی می‌شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مهدیه عابد زاده به‌عنوان یک مکان رویداد تاریخی ثبت ملی می‌شود.

مهدیه عابدزاده ثبت ملی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، حسین زارع صفت درباره تخریب بنای مهدیه عابدزاده به‌عنوان اولین بنای مهدیه در ایران اظهار داشت: جامعه المصطفی متعهد شده است که عین به‌عین و در همان نقطه ساخت‌وساز مهدیه را بر اساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویر کار و با نظارت میراث فرهنگی اجرایی کند.

وی افزود: پرونده مهدیه عابد زاده درگذشته برای ثبت تدوین شد و با توجه به تخریب بنا، جلسه ثبت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار و به ‌فوریت شماره ثبت این بنا اعلام می‌شود.

زارع صفت تصریح کرد: میراث فرهنگی خراسان رضوی مجوز تخریب هیچ بنای تاریخی را نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی در صورت تخریب بنای مذکور، صرفاً صدور پروانه ساخت عین به‌عین مهدیه منطبق با ماده 7 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی توسط شهرداری مجاز است و مالک بنا باید عین به‌عین بنا را بسازد.

وی عنوان کرد: جامعه المصطفی متعهد شده بنا را عین به‌عین با ضوابط میراث فرهنگی بسازد و بهره‌بردار باید اثر را مجدد احیا کند در غیر این صورت پروژه متوقف می‌شود.

زارع صفت عنوان کرد: بنای مهدیه به‌عنوان اثر ثبتی میراث فرهنگی نبوده و جامعه المصطفی به‌عنوان ملک خود آن را تخریب کرده است، ما در مدت یک سال گذشته نسبت به ثبت این اثر جلسات متعددی با جامعه المصطفی برگزار کردیم که منجر به متقاعدشدن و متعهد شدن جامعه المصطفی به بازسازی عین به‌عین آن شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهدیه عابدزاده به‌عنوان یک مکان رویداد تاریخی قابل ثبت است و بنای فعلی که تخریب‌شده فاقد ارزش‌های معماری جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را داشته است.

وی افزود: جامعه المصطفی اعلام کرده است بنای مهدیه به انضمام منزل مرحوم عابد زاده با کاربری آموزشی و فرهنگی مذهبی احیا می‌شود و تصمیمی نسبت به تغییر کاربری آن ندارد. ضمن اینکه این بنا هم‌زمان با رویداد مشهد 2017 زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی می‌شود.

زارع صفت اظهار داشت: با توجه به کثرت مخاطبان جامعه المصطفی ازنظر جمعیت و تنوع ملیتی بیش از 130 کشور جهان زمینه آشنایی ملل مختلف با آثار فرهنگی و تاریخ کهن مشهد مقدس از طریق این مهدیه صورت می‌گیرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی