مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان:

آمایش سرزمینی حلقه گمشده در رکود مسکن

عصر ساختمان- اگر در کشور آمایش سرزمینی صورت می گرفت و جلوی هجوم به کلانشهرها گرفته می شد تقاضا برای مسکن های گران قیمت در شهرهای بزرگ شکل نمی گرفت و نقاطی که زمین ارزان تر بود با افزایش انگیزه می توانست رونق ساخت و ساز داشته باشد.

آمایش سرزمینی حلقه گمشده در رکود مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، ساخت مسکن مناسب برای شهروندان وظیفه ای است که قانون گذار برای دولت ایجاد کرده است تا همه شهروندان یک کشور از حق طبیعی محل سکونت مناسب برخوردار باشند. اما هر ساله با توجه به شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی در کشور بودجه های عمرانی کشور یا خیلی کم هستند یا درآمدهای کشور به طور کامل صرف این بخش نمی شود. در این شرایط ساخت مسکن هم برای اقشار مختلف جامعه مورد غفلت قرار می گیرد یا اینکه واحدهایی ساخته می شوند که همه نیاز ساکنان را فراهم نمی کنند.

ایرج رهبر، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان کشور  می گوید: اینکه در سالهای اخیر در کشور به اندازه کافی مسکن ساخته نشده است به خاطر شرایط رکودی است که کشور در آن درگیر است. بخش مسکن تحت تاثیر سایر بخش های اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: به منظور بهبود در وضعیت بازار مسکن می بایست دو کار انجام شود. در وهله اول توانمندی خریداران مسکن است که در حال حاضر به طور کامل انجام نمی شود. در این بخش با ارائه تسهیلات مناسب تر می توان برای طرف تقاضا جذابیت در بخش مسکن ایجاد کرد. دربخش دیگر هم کاهش هزینه ساخت مسکن است که در قالب طرح مسکن مهر یکبار اتفاق افتاد.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به اینکه ابزارهایی مانند کاهش مالیات، زمین ارزان و به کارگیری ابزارهایی که قانون برای حمایت تولید مشخص کرده است نیز می تواند در بهبود بازار مسکن موثر باشد افزود: در برنامه ششم توسعه یکبار دیگر تاکید شد که قانون حمایت از ساخت و تولید مسکن مناسب برای شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

رهبر در بخش دیگری از صحبت خود این طور گفت: هجوم مردم در این چند سال به کلانشهرها به دلیل شرایط مناسب زندگی در این بخش ها باعث شد که قیمت مسکن به دلیل تقاضای بالا افزایش یابد. اگر آمایش سرزمینی به درستی شکل می گرفت و با ایجاد انگیزه های درآمدی و زندگی در نقاط دیگری از کشور که امکانات کمتری وجود دارد، توزیع برابری در کشور ایجاد می شد این عمل تاثیر مثبتی در بخش مسکن هم بر جای می گذاشت و تقاضا برای مسکن در کشور به طورمناسب تری توزیع می شد.

عضو انجمن انبوه سازان کشور با اعلام اینکه طرح مسکن اجتماعی بر اساس فرهنگ غربی مناسب برای پیاده سازی در داخل نیست، افزود: مسکن اجتماعی در کشوری مثل انگلیس بعد از سالها طرد شناخته شد و واحدهای ساخته شده در این کشورها تخریب شدند، چرا که در این طرح یک ساختمان ساخته شده است که همه ساکنان آن مجبور هستند از یک سری امکانات ساختمان به طور مشترک استفاده کنند و این وضعیت برای فرهنگ کشور ما توصیه نمی شود.

رهبر خاطرنشان کرد: در واحدهای مسکن مهر شاهد هستیم با وجودی که بلوک های مجزایی وجود دارد و ساکنان هر واحد مستقل زندگی می کنند اما انتقادات فرهنگی به این طرح می شود. پس دولت ها نمی بایست به این بهانه که می خواهند واحدهای مسکن ارزان قیمت بسازند زمینه اختلاط ساکنان را فراهم کنند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو