مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر، مسکن اجتماعی شد

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از رایزنی و احتمال استفاده از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در اجرای طرح مسکن اجتماعی و در اختیار قرار دادن آنها برای تأمین مسکن به گروه‌های کم‌درآمد خبر داد.

مسکن مهر، مسکن اجتماعی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، علی چگنی با اشاره به این که به اعتقاد عده ای از کارشناسان مسکن مهر 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضربه زده است، اظهار کرد: این که برخی با مسکن مهر، سیاسی و احساسی برخورد می‌کنند روشی نادرست است، باید دلایل بدون متقاضی بودن 117 هزار واحد این طرح را از منظر اقتصاد مورد توجه قرار داده و تلاش کرد چنین اشتباهاتی بار دیگر در روی ندهد.

وی افزود: وقتی یک پروژه اجرایی خیلی بزرگ مقیاس تعریف شود مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت. مهم ترین مسئله در اجرای پروژه‌ها در حوزه اقتصادی، مسئله تامین منابع مالی و شیوه‌های تامین آن است که باید مورد بررسی قرار گرفته و همه جوانب سنجیده شوند. در حالی که به نظر می‌رسد در این مورد، تمامی جوانب اقتصادی و شیوه‌های تامین مالی آن، آنچنان که شایسته چنین طرح بزرگی بود در نظر گرفته نشد و به تبع آن مشکلات بزرگی نیز به بار آورد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

وی در این باره به مثالی اشاره و تصریح کرد: در بحث مکانیابی مسکن مهر شاهدیم در برخی از مناطق شهری، به دلایلی بالاتر از حد نیاز منطقه یا متفاوت از سلیقه و الگوهای محلی کارهایی انجام گرفته که بدون متقاضی بودن 117 هزار واحد طرح مذکور گواه این ادعاست. این تعداد واحد مسکونی در مکان‌هایی قرار دارند که یا به آن تعداد متقاضی وجود ندارد یا اینکه متقاضیان توان تأمین سهم آورده را ندارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با یادآوری این که یکی از بحث‌هایی که در مسکن اجتماعی مطرح بوده و به طور جدی انرا دنبال می‌کنیم برطرف کردن چنین نقاط ضعفی است، گفت: از این در نظر است تا در این طرح از طریق راهکارهای مناسب، مسکن نیازمندان فاقد تمکن مالی فراهم شده و مجددا مسائل مبتلا به مسکن مهر تکرار نشود.

چگنی ادامه داد: تخصیص مسکن مهرهای فاقد متقاضی برای گروه های کم درآمدی که توان خرید خانه را ندارند، اتفاقی مطلوب است، چراکه فارغ از اینکه منابع از چه محلی تأمین شده باشد، بانک، زمین دولتی یا پیمانکار و سازنده همه اینها جزء منابع ملی هستند. به منظور جلوگیری از اتلاف منابع چنین سیاست هایی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی در بخش مسکن، شامل آورده متقاضیان منابع مالی بانکی و یارانه‌ها و بخشی نیز سرمایه‌های پیمانکاران است گفت: بخشی از منابع ساخت مسکن مهر از یارانه‌های دولتی هزینه شده، زمین نیز از جمله سرمایه‌های دولتی بوده که در ساخت مسکن مورد استفاده قرار گرفته است.  همه اینها در کنار تامین زیرساخت‌ها و مسائل روبنایی که تامین آنها را وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر برعهده گرفتند هزینه‌های فراوانی را بر دوش دولت قرار داده و با این وجود شاهد هستیم که 117 هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی است.

چگنی تصریح کرد: مقدار قابل توجهی سرمایه در بخش مسکن مهر فاقد متقاضی که شامل 117 هزار واحد مسکونی است، هدر رفت که می توانست در جاهای بهتری صرف شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی