مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی در هاله‌ای از ابهام

عصر ساختمان- ۲ سال از قرارداد میان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان برای واگذاری کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی می‌گذرد اما هنوز وضعیت این بنا بعد از پایان این قرارداد در هاله ای از ابهام قرار دارد.

واگذاری کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی در هاله‌ای از ابهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا،  کوشک حمیدیه بنایی تاریخی است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌رسد این بنا از چهار ساختمان تشکیل شده است و در کنار رودخانه کرخه سال‌های سال است که هویت تاریخی یک شهر را در سینه نگه داشته است.
سال 1380 این بنای تاریخی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
تاریخ نگاران می‌گویند در دوران جنگ تحمیلی این کوشک محل استقرار تیپ الحدید، سپاه پاسداران و سپاه حمیدیه و گردان امام علی(ع) بوده است برای همین این بنای تاریخی فقط دربرگیرنده یک دوره تاریخی خاص نیست بلکه تاریخ دوران معاصر و خیلی نزدیک را نیز در دل خود دارد و در همه برهه ها نقش خود را ایفا کرده است.
از آنجایی که مالکیت اصلی و فعلی این بنا مربوط به سازمان آب و برق خوزستان است و زیر نظر شرکت بهره برداری کرخه و شاور قرار دارد بارها از رسانه‌ها و مطبوعات شنیده شده که مورد تعرض شرکت بهره برداری کرخه و شاوور و شهرداری حمیدیه قرار گرفته و چندین بار نیز بیل‌های میکانیکی موجب آسیب به این بنای تاریخی شده‌اند.
این شرکت در مقطعی درختان اطراف محوطه کوشک حمیدیه که زیبایی خاصی به این بنا می‎داد را قطع کرد که در همان زمان واکنش بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی حمیدیه و استان را در پی داشت.
اما در پی آسیب‌های جدی که به این بنا وارد آمده بود و درخواست مردم و فعالان میراث فرهنگی حمیدیه در زمان ریاست افشین حیدری ، مدیر کل پیشین میراث فرهنگی خوزستان، سازمان آب و برق خوزستان با واگذاری این بنا به مدت سه سال آن هم به منظور مرمت و احیا به ادراه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان موافقت کرد.
***قرار بود کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی واگذار شود
در این باره احمد جعفری‌ماجد یکی از دوستداران میراث فرهنگی در حمیدیه درباره وضعیت فعلی کوشک حمیدیه می‌گوید: سه سال پیش میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان قرادادی منعقد و مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی این بنا را مرمت کند، سپس مالکیت آن به میراث فرهنگی خوزستان واگذار شود.
وی افزود: حال با گذشت 2 سال از این قرارداد، هنوز کارهای حقوقی واگذاری این بنا به طور کامل انجام نشده است هرچند که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با این اتفاق موافق است اما هنوز اقدام عملی در این باره دیده نشده است.
این دوستدار میراث فرهنگی اظهار می‌کند: کوشک حمیدیه از چهار بنای مجزا تشکیل شده که بخش عمده تخریب‌ها در بنای مرکزی آن رخ داده است .
وی می‌افزاید: بخش‌هایی از تخریب‌های این بنا مرمت شد هر چند که نسبت به مرمت آن نیز انتقادهایی وارد است چراکه به عنوان مثال مصالح به کار رفته در نمای اصلی بنا از خشت است اما برای مرمت آن از گچ و سیمان استفاده شده است.
جعفری ماجد توضیح می‌دهد: همچنین بخش‌های از سقف زیرزمین بنای مرکزی که دچار آسیب شده نیز مرمت شده است اما هنوز دیوارهای داخل این بنا نیاز به مرمت دارد.
وی خاطرنشان می‌کند: در ساختمانی که در کنار رودخانه قرار دارد یک موتور آب مربوط به 200 سال پیش وجود دارد که در محوطه این ساختمان رها شده است و به آن رسیدگی نمی‌شود در حالی که رها کردن آن بدون هیچ محافظتی موجب فرسودگی آن شده است.
***هنوز پاسخی روشنی از سازمان آب و برق دریافت نشده است
کارشناس حقوقی اداره میراث فرهنگی خوزستان نیز درباره قراداد این بنا می‌گوید: 2 سال پیش قرادادی با سازمان آب و برق خوزستان بسته شد که بنا شد بر اساس آن فقط برای مدت سه سال کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی خوزستان واگذار شود و پس از مرمت دوباره به سازمان آب و برق خوستان واگذار شود.
وی ادامه می‌دهد: البته در طول این مدت اداره کل میراث فرهنگی برای پذیرفتن واگذاری کامل بنا از سوی سازمان آب و برق خوزستان درخواست انتقال سند داشته است و 2 بار به این منظور با آن ها نامه نگاری شده اما پاسخی از سوی سازمان آب برق مبنی بر مخالفت یا موافقت داده نشد.
سعید محمدپور خاطرنشان کرد: این قراداد تا سال آینده ادامه دارد و پس از تمام شدن تاریخ قرارداد باید کوشک حمیدیه را به سازمان آب و برق واگذار کنیم.
***اصراری بر مالکیت نداریم اما از آن استقبال می‌کنیم
معاون میراث فرهنگی خوزستان در این باره اظهار می‌کند: سال 93 قرادادی میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان منعقد شد که قرار شد طی سه سال کوشک حمیدیه برای مرمت و احیا به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان واگذار شود.
مرجان شوشتری می‌افزاید: در فاز اول مرمت در زیرزمین، طبقه اول، سقف و طبقه همکف مرمت هایی انجام شد و بخش اعظم نخاله هایی که در این بنا بود که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌داد از بنا خارج شد.
وی با بیان این که اعتبار استفاده شده برای فاز اول مرمت این بنا بالغ بر 820 میلیون ریال بود توضیح می‌دهد: زیرزمین کوشک نیز به طور کامل پاکسازی و ضلع جنوبی بنا مقاوم سازی شد و در فوندانسیون بنا نیز کارهایی صورت گرفت.
معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که اعتباری فاز دوم مرمت این بنا بالغ بر 280 میلیون ریال بود می‌گوید: مرمت دیوارها، ایوان‌ها، نمای بنا، پله‌ها و زیرزمین و بندکشی دیوا‌ها در فاز دوم مرمت انجام شد.
وی تاکید می‌کرد: در سال 94 اعتباری برای مرمت اختصاص داده نشد برای همین مرمتی پس از آن انجام نشد.
شوشتری با بیان این که تصمیم گیری بودجه 95 به شهرستان ها واگذار شده است تاکید کرد: اگر بودجه برای ادامه مرمت کوشک حمیدیه اختصاص یابد قطعا کار مرمت دوباره آغاز می شود.
وی با اشاره به واگذاری تملک این بنا به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: برای تملک این بنا مکاتباتی انجام شده است اما تاکنون جوابی از سوی آب و برق خوزستان دریافت نشده است.
معاون میراث فرهنگی خوزستان با تاکید بر این که میراث فرهنگی خوزستان از تملک این بنا استقبال می‌کند اما اصراری بر آن ندارد تصریح می‌کند: اگر تملک این بنا به میراث واگذار شود می‌توان از طریق صندوق احیا و بازسازی میراث فرهنگی آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.
***سازمان آب و برق خوزستان آماده واگذاری کامل کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی است

مدیر گروه گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان در این باره می‌گوید: با توجه به اهمیتی تاریخی که کوشک حمیدیه دارد طی قرادادی سه ساله آن را به میراث فرهنگی خوزستان واگذار کردیم.
احسان آتش پنجه ادامه داد: چندین بار برای واگذاری کامل این بنا با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مکاتبه شد اما پاسخ مبنی بر موافقت از سوی این مسوولان دریافت نشده است .
وی تاکید کرد: سازمان آب و برق هیچ گونه مخالفتی پیرامون واگذاری کامل و دایمی کوشک حمیدیه به میراث فرهنگی ندارد ما حتی به آن‌ها حتی پیشنهاد دادیم که کوشک را تحویل بگیرند اما میراث فرهنگی هنوز اقدامی نکرده‌ است.
مدیر گروه گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: به طور کلی سازمان آب و برق برای همکاری با اداره کل میراث فرهنکی خوزستان در زمینه پژوهش و حتی مرمت آثاری که زیر نظر این سازمان امادگی کامل دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو