مدیران خودروعصر اعتبار

سومین کنفرانس بناهای بلند درمرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود

عصر ساختمان- این همایش در دوره‌های گذشته با استقبال بی نظیری از مخاطبان و مسئولان بالاخص وزیر راه و شهرسازی و معاونان همراه بود، که در سومین دوره از برگزاری این رویداد هم حمایت وزیرراه و شهرسازی، در کنار دکتر حامد مظاهریان معاونت مسکن و شهرسازی کاملاً مشهود است.

سومین کنفرانس بناهای بلند درمرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»، مسئولیت برگزاری این کنفرانس را سید محمد بهشتی به عنوان رییس شورای سیاست گذاری برعهده دارد. در این میان اسامی بزرگان صنعت ساختمان کشور که در پیشبرد اهداف کلان ساختمان سازی نقش مهمی ایفا میکنند به چشم می‌خورد از جمله حضور دکتر پیروز حناچی، دکتر محمد سعید ایزدی، احمد مسجد جامعی، حبیب الله بیطرف، مهرشاد کاظمی، حسین عبده تبریزی، منوچهر شیبانی اصل، محمود گلابچی، محمد رضا حافظی و سید محمد هاشمی باعث ارتقای سطح کیفی و کمی این همایش شده است. در این گزارش اهداف و محورهای این همایش را مورد بررسی قرار دادیم که چکیده ایی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌خوانید:
سید محمد بهشتی رئیس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر ایران این کنفرانس را چراغی در تاریکی می‌داند و در این باره می‌گوید: باید بپذیریم که کشور ما دچار یک بحران زیست محیطی است که بخشی از این موضوع به علت دخالت‌های انسانی است که بناهای بلند هم بخشی از این مداخله‌ها به شمار می‌رود .با توجه به نگاه های متفاوت و صحبت‌هایی که منتقدان از دوره قبل داشتند، لازم است بگویم هدف تمام برگزار کنندگان این همایش ونمایشگاه جانبی آن این است که بلند مرتبه سازی به مثابه یک ظرفیت باشد ،و این امر می‌تواند مانند چراغی در تاریکی باشد تا در پرتو نور آن بتوانیم تصمیمات بهترواقدامات مؤثرتری انجام بدهیم.
یکی از مهمترین ویژگی‌های این کنفرانس بین المللی فعالیت هبیتات است. حضورهبیتات در این کنفرانس نشان از توجهی است که برگزار کنندگان به مسائل بشردوستانه و محیط زیست دارند. دکتر وینسنت کیتیو رییس کمیته انرژی شهری برنامه هبیتات سازمان ملل با حضور در سومین کنفرانس بناهای بلند، به بررسی مبحث انرژی در ساختمان‌های بلند می‌پردازد. دکتر کیتیو با حضور در این همایش، قصد دارد مباحث صرفه‌جویی انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی و دیگر مباحث این حوزه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
لازم به ذکر است هبیتات متشکل از 7 کمیته است که کمیته انرژی یکی از آن‌هاست. این کمیته قرار است در روزهای برگزاری این رویداد، در قالب یک کارگروه، به بررسی مباحث انرژی در بناهای بلند بپردازد.
این کنفرانس در کارگروه‌های مختلفی همچون کارگروه معماری ، شهرسازی، تکنولوژی ساختمان ، قوانین و مقررات، اقتصاد و مالی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
کارگروه معماری و مفاهیم پایدار که درآن معیارهای طراحی مطلوب برای بناهای بلند، ضوابط و الزامات خاص در طراحی معماری این ساختمان ها، نحوه تحقق مفاهیم پایداری و ساختمان سبز در بناهای بلند،  نمای بنای بلند و سیمای شهری ، ایمنی و حفاظت بناهای بلند مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در بحث سازه‌ها ، سیستم‌های ساختمانی، زلزله و نیروهای جانبی سیستمهای ساختمانی و سازه در بناهای بلند ،تأثیر نیروهای جانبی در طراحی و اجرای ساختمانهای بلند ، الزامات خاص در ارتباط با زلزله و نیروی باد، مسائل مربوط به پایداری دیوارهای خاکی در گودبرداریهای عمیق بناهای بلند وضرورت مطالعات ژئوتکنیک و آزمایشات مکانیک خاک مورد توجه است.
با توجه به حضور پررنگ و مؤثر حامد مظاهریان دراین کنفرانس بحث شهرسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در این بخش مباحث کلیدی شهرسازی کشور مطرح می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به نقش بناهای بلند در فرایند توسعه شهری ، بناهای بلند در روند طراحی شهری ، بناهای بلند مورفولوژی و سیمای شهرها، نقش بناهای بلند در جریان هوا و آلودگی شهرهااشاره کرد که در این همایش به بحث گفت و گو پرداخته می‌شود.
یکی دیگر از محورهای همایش مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بناهای بلند است. در این بخش، تاریخ و پیشینه بناهای بلند در کشور بررسی شده و تاثیرات فرهنگی ، اجتماعی بناهای بلند بر جامعه در کنار توجه به حقوق شهروندان در ارتباط با ساختمانهای بلند مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تکنولوژی ساخت، انرژی و تاسیسات نیز یکی دیگر از بخش‌های کنفرانس است و در این بخش تکنولوژی ساخت و روشهای اجرای بناهای بلند، بهره گیری از طبیعت در طراحی بناهای بلند، آینده ساختمان‌های بلند هوشمند ، مورد توجه قرار گرفته است که در این بخش نقش هبیتات بسیار محسوس‌تر است.

 

باید در نظر داشت ضرورت پرداختن به موضوع انرژی و تأمین انرژی‌های پاک ،تأمین انرژی با بهره‌گیری از ویژگی‌های بناهای بلند لازمه امروز ساخت و ساز است که  یکی از اصلی‌ترین محورهای این همایش به شمار می‌رود.
اهمیت توجه به مباحث خاص مدیریت پروژه در بناهای بلند ، مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM) و کاربردهای آن در بناهای بلند و بهره برداری و نگهداری،  دلیلی است برای اینکه دریکی ازمهمترین محورهای این همایش به مدیریت اجرا پرداخته شود.
قوانین و ضوابط مربوط به ساخت و بهره برداری بناهای بلند، ضوابط تأمین ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست، ضرورت مقررات ویژه برای بناهای بلند در کشور نیز یکی دیگر از موضوعات سومین کنفرانس بناهای بلند است.
در نشست هم اندیشی مدیران و دبیران کارگروه‌ها که  8دی ماه در در  وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اعضا و مدیران صنایع و انجمن‌های مختلف حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی پرداختند. در این میان حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به تاثیرات برگزاری دوره‌های پیشین این رویداد اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین نتایج دوره‌های قبل کنفرانس بناهای بلند به خصوص سال گذشته، حساس کردن همه بخش‌های مرتبط با بلندمرتبه‌سازی است .دبیر علمی سومین کنفرانس بناهای بلند ادامه داد: تمام تلاش کمیته اجرایی و علمی این کنفرانس این است تا در سال سوم برگزاری تحولی در صنعت بلند مرتبه سازی ایجاد شود و بر همین اساس با توجه به پیشنهاداتی که از سوی دانشگاهیان و مسئولین ذیربط  شده درصدد آن هستیم تا جهت‌گیری سومین  کنفرانس، بین‌المللی باشد. چرا که با توجه به تحولات علمی، اقتصادی و بین‌المللی که در دوران پسابرجام در حال وقوع است، می‌توان با دعوت از شرکت‌های مطرح بین‌المللی و تبادل اطلاعات، کنفرانس را برای دوره‌های بعدی در مسیری پویاتری قرار داد.
دکتر حامد مظاهریان ، با اشاره  به تاثیرات مثبت اینگونه نشست‌ها گفت: دو دوره پیشین این کنفرانس نشان داد مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم. وقتی برای اولین بار این موضوع مطرح شد که کشور ما از نظر بلندمرتبه‌سازی رتبه 11 جهان را دارد، همه به این موضوع با شک و تردید برخورد کردند، ولی اکنون با وجود چنین برنامه‌هایی و اطلاع رسانی گسترده به همه ثابت شده است. اگرچه ساخت بناهای بلند نیاز امروز شهری است، اما چندان با این پدیده برنامه‌ریزی شده عمل نکردیم. اینگونه نشست‌ها باعث می‌شود اهداف و برنامه‌ها روشن‌تر دنبال شود.
وی در ادامه به افزایش شهر نشینی و تاثیرات آن در بلند مرتبه سازی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند و بر اساس آمار، 72 درصد جمعیت ایران ساکن شهر هستند. اما این شهر از اجزای ناقصی تشکیل شده که کارکرد هریک از اجزا جداگانه معنا دارد نه در ارتباط با یکدیگر. به همین دلیل ضروری است تا نحوه اسکان بشر و جایگاه ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه مورد مطالعه قرار بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کمیسیون تخصصی متشکل از مسئولین و صاحبان صنعت برای پیگیری مطالبات سومین کنفرانس بناهای بلند خبر داد و تاکید کرد: هدف تشکیل این کمیسیون پیگیری و نظارت بر مطالباتی است که در فاصله بین کنفرانس‌های سالیانه بناهای بلند ایجاد می‌شود تا تمامی مطالبات به نتیجه برسد.
واما یکی از مهمترین مباحث این کنفرانس مبحث اقتصاد بناهای بلند است. در این بخش مباحثی همچون تأمین مالی بناهای بلند در شرایط اقتصاد کلان امروز کشور،  و توسعه لیزینگ در ساختمان‌های بلند بررسی می‌شود. اعضای کارگروه تخصصی اقتصاد و مالی سومین کنفرانس بناهای بلند به دبیری دکتر حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تأمین مالی با تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های عمده در ساختمان‌های بلند، از بررسی تخصصی لیزینگ و ضرورت توسعه آن در ساختمان‌های بلند خبر دادند.
براساس آنچه در چکیده مهمترین مباحث ارائه شده توسط این کارگروه به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است، تأمین مالی ساخت بناهای بلند باید توسط اشخاصی غیراز انبوه ساز یا توسعه‌گر صورت بگیرد. علاوه بر این بهره‌برداری از بناهای بلند باید توسط اشخاصی غیر از انبوه ساز انجام شود. در همین راستا می‌توان از توان تأمین مالی و توان بهره‌برداری لیزینگ‌های عملیاتی سود برد.
اهمیت بررسی توسعه لیزینگ در ساختمان‌های بلند به این دلیل است تا مشخص شود نهادهای مالی می‌توانند هزینه‌های تأمین مالی را کاهش دهند یا خیر؟ علاوه بر این تا چه اندازه می‌توانند وجوه را فراهم کنند؟
شایان ذکر است دکتر بهروز ملکی معاون دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی ،‌ دکتر سعید اسلامی بیدگلی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و میثم رادپور دیگر اعضای کارگروه اقتصاد و مالی سومین کنفرانس بناهای بلند هستند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار