مدیران خودروعصر اعتبار

سفته‌بازان مسکن از دور دیده می‌شوند

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: تحلیل بازار مسکن از سال ۱۳۷۰ به بعد نشان می‌دهد هر زمان قمیت دلار افزایش پیدا کرده سوداگران به سمت بازار ارز می‌روند و پس از شش ماه تا یک سال وارد بخش مسکن می‌شوند.

سفته‌بازان مسکن از دور دیده می‌شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا ، مهدی روانشادنیا اظهار کرد: در قسمت تقاضای مسکن سه گروه فعال در این بازار وجود دارد؛ گروه اول مصرف‌کننده‌ها هستند. گروه دوم سرمایه‌گذاران و کسانی که از مسکن به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌کنند. گروه سوم نیز سوداگران هستند که با رصد بازار، در دوره‌های رونق وارد این بخش می‌شوند و وقتی می‌بینند بهره‌برداری کم است بیرون می‌روند.

وی افزود: وقتی روند بازار مسکن از سال 1370 به بعد را تحلیل می‌کنیم درمی‌یابیم هر وقت دلار گران شده در مقطعی کوتاه گروه سوداگر از بازار مسکن خارج شده‌اند و به سمت بازار موازی دلار رفته‌اند که این اتفاق همسو با تورم رخ می‌دهد. این مدت کوتاه بسته به مدت تلاطم‌های بازار ارز دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که افزایش قیمت دلار در بلندمدت تاثیر خود را در نهاده‌های تولید مسکن می‌گذارد گفت: صعود نرخ دلار باعث گران شدن هزینه تمام شده مسکن می شود. هم‌چنین افزایش نرخ دلار باعث ایجاد انتظار افزایش قیمت در بخش‌های دیگر اقتصاد می‌شود که یکی از این بخش‌ها مسکن است.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: روندهای گذشته نشان می‌دهد هر وقت رفتار بازار دلار ناگهانی بوده است، تاثیرات این رفتار شش ماه تا یک سال بعد در بازار مسکن بروز می‌یابد. این افزایش در کوتاه مدت، رکود مسکن را تشدید می‌کند؛ زیرا بخشی از سرمایه‌گذاران که سوداگران و سفته‌بازان هستند از این بازار خارج می‌شوند ولی در میان‌مدت و بلندمدت با ورود مجدد سوداگران، قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی، پیش‌بینی از آینده نرخ ارز را دشوار دانست و گفت: قیمت دلار در هفته‌های اخیر حدود 15 درصد رشد کرده است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که در شرایط حاضر تا انتهای سال 1395 تغییر قیمتی را در بازار مسکن نداشته باشیم ولی احتمالا اگر صعود تدریجی نرخ دلار ادامه پیدا کند اثرات خود را در نیمه دوم سال 1396 در بازار مسکن نشان می‌دهد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی