مدیران خودروعصر اعتبار

۱۲۰ بنای تاریخی صنعت نفت برای میراث موزه ای کشور ثبت شده است

عصر ساختمان- مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت گفت:۱۲۰ بنای تاریخی و تاسیساتی صنعت نفت برای میراث موزه ای کشور ثبت شده است

۱۲۰ بنای تاریخی صنعت نفت برای میراث موزه ای کشور ثبت شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت گفت:120 بنای تاریخی و تاسیساتی صنعت نفت برای میراث موزه ای کشور ثبت شده است.

اکبر نعمت اللهی روز چهارشنبه در آبادان به خبرنگاران رسانه ها گفت:نهضت ثبت آثار و میراث صنعت نفت کشور در راستای حفاظت از میراث گذشتگان و رونق صنعت گردشگری راه اندازی شده است.

وی با بیان آغاز عملیات اجرایی طرح موزه های صنعت نفت از سال 92 در کشور، گفت:موزه بنزین خانه آبادان، مدرسه فنی و حرفه ای (تکنیکال اسکول)، اسکله پارک موزه صنعت نفت و ساختمان های تشریفات صنعت نفت و نیروگاه شماره 1 و واحد قدیمی پالایشگاه آبادان به عنوان نقاط اولویت دار برای اجرای طرح موزه های صنعت نفت در آبادان تصویب شد.

نعمت اللهی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص 'موزه بنزین خانه آبادان' به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور گفت:در بازسازی و مرمت این بنای تاریخی، شرایط 90 سال پیش به تصویر کشیده شده و تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی به معرض نمایش عمومی گذاشته شده است.

وی از نمایش تمامی اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای و خودروهای قدیمی سوخت رسان به عنوان قابلیت های دیگر این موزه یاد کرد.

نعمت اللهی گفت:بر اساس برنامه ریزی، 'موزه بنزین خانه آبادان' سه شنبه 28 دیماه با حضور معاون وزیر نفت، استاندار خوزستان، معاونان سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان محلی بهره برداری می شود.

این مسئول در وزارت نفت در بخش دیگری از سخنانش،احداث 'پارک موزه صنعت نفت' در آبادان را از دیگر برنامه های این وزارت برای حفظ میراث تاریخی گذشتگان خواند و افزود:این پارک موزه از اسکله روبروی درب اصلی پالایشگاه آبادان شروع شده و حدود 11 اسکله را شامل می شود.

مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت در خصوص جزئیات این طرح اضافه کرد:امکانات ویژه ای در این پارک موزه برای کودکان و نسل جوان پیش بینی شده است و بر اساس طرح پیشنهادی، تمامی مبلمان و امکانات این پارک موزه با تجهیزات نفتی ساخته می شود.

نعمت اللهی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح را در فاز نخست، 30 میلیارد ریال خواند و تصریح کرد:طراح اصلی این پارک موزه نیز تعیین شده است و در صورت تامین به موقع اعتبارات، این طرح از سال آینده اجرا می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، یکی از اولویت های وزارت نفت را حفاظت از بناها و تجهیزات تاریخی صنعت نفت خواند و افزود:نیروگاه شماره 1 پالایشگاه آبادان، نخستین آسانسور کشور در آبادان و کارگاه ریخته گری پالایشگاه به همراه خانه های تشریفاتی صنعت نفت با اعتبارات وزارت نفت و همکاری دیگر دستگاه ها مرمت و نوسازی شده و به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در قبال شهروندان

مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت در بخش دیگری از سخنانش، راه اندازی تورهای صنعتی در خوزستان و آبادان را از راهبردهای این وزارت برای رونق گردشگری و آشنایی شهروندان با تاریخ صنعت نفت خواند و افزود:لازمه تحقق این مهم، تامین زیرساخت هایی نظیر هتل، موزه، نمایشگاه و زیرساخت های فرهنگی است.

نعمت اللهی تصریح کرد:لازم است، امکانات شهر و مبلمان و فضای شهری برای گردشگر و مسافر فراهم شود تا سرمایه گذار و گردشگر با رغبت بیشتری به شهر هدف گردشگری آمده و در آن شهر هزینه کند.

بر اساس اسناد وزارت نفت، نخستین پمپ بنزین کشور، سال 1306 شمسی مطابق با 1927 میلادی در آبادان بنا شده است.

پالایشگاه آبادان به منظور تربیت نیروی فنی، آموزشگاه با عنوان artisan school یا آموزشگاه حرفه ای یا کارخانه ی کارآموزان تاسیس کرد.

همزمان با فعالیت های پالایشگاه آبادان در سال 1312 ، آموزشگاه حرفه ای این شرکت در فضایی به مساحت 11 هزار و 115 متر مربع احداث و راه اندازی شد و از همان زمان، آموزش کارآموزان در رشته های مختلف فنی آغاز شد.

بر اساس اسناد، کارآموزان ابتدا در یک دوره پنج ساله، سپس یک دوره سه ساله و در آخر یک دوره دو ساله را پشت سر می گذاشتند.

از این آموزشگاه به عنوان الگوی اولیه راه اندازی هنرستان های و نظام کاردانش در ساختار آموزش و پرورش ایران یاد شده و از شهید 'نواب صفوی' به عنوان یکی از کارآموزان افتخار آفرین آموزشگاه حرفه ای شرکت پالایش نفت آبادان یاد می شود.

آبادان با بهره گیری از فرودگاه بین المللی، ایستگاه فرستنده رادیو و تلویزیون با برنامه های برون مرزی و دانشکده نفت، سال های پیش از جنگ تحمیلی از مهم ترین، زیباترین و خاطره انگیزترین شهرهای ایران به شمار می رفت.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی